2015-12-17, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattu
"sjättedelen" är endast slang och betyder alltid "1 sjättedel". det är precis som att man ibland skippar "Jag" i början på menigar i talspråk
Vafan, tack
Citera
2015-12-17, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thds
Hur kommer det sig att man skriver ''sjättedelen utav x'' så här:
1/6·x
Bör det inte stå ''en sjättedel utav x'' istället, eller betyder det samma sak? Förvirrad!!

Sjättedelen. Det implicerar att det är singular vilket betyder ett. Hade det däremot stått sjättedelarna så hade det varit otydligt, hur många sjättedelar menas egentligen?
Citera
2015-12-17, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DissociativePanda
har två uppgifter som jag inte klarar.

Derivera: arctan(1/x) arctan(x) = 1/(x²+1) om man tar kedjeregeln så blir det

((1/x)/((1/x)²+1) * -(1/x²) men det blir fel

samma sak med arcsin(√x) men jag tror om ni förklarar första så kan jag lösa andra själv
Varifrån får du 1/x som du sätter i täljaren? Du har ju givet arctan(x) = 1/(x²+1), inte arctan(x) = x/(x²+1).

Derivering genom kedjeregeln:
D{arctan(1/x)} = { kedjeregeln } = 1/((1/x)²+1) · (-1/x²) = { multiplicera ihop/förenkla } = -1/(x²+1).

Derivering genom omskrivning:
arctan(1/x) = π/2 - arctan(x)
D{arctan(1/x)} = D{π/2 - arctan(x)} = 0 - 1/(x²+1) = -1/(x²+1).
Citera
2015-12-17, 20:31
Medlem
Vilka koncept är viktiga att begripa innan man ger sig in på derivatan och dess definition?
Citera
2015-12-17, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linara
Se inneskos kommentar angående min miss:
(FB) Matteuppgiftstråden (För de som inte vill skapa en egen tråd)

Om det gäller att
a < 1
gäller självklart även det mindre strikta villkoret att
a ≤ 1
också, även om det aldrig blir exakt 1, på samma sätt som att om
a < 1
så gäller även att
a < 2 och a ≤ 5 etc

Därmed är alternativ c korrekt.
a < 1 = a ∈ (-∞, 1)
a < 2 = a ∈ (-∞, 2)
(-∞, 1) ∈ (-∞, 2)
a < 2 och a < 1 är inte oförenliga.

Men!

a ≤ 5 innebär att a kan ta värdet 5.
5 ∉ (-∞, 1).
a ≤ 5 gäller inte om a < 1 gäller.
Citera
2015-12-17, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Vilka koncept är viktiga att begripa innan man ger sig in på derivatan och dess definition?
Egentligen bara funktioner och gränsvärden. Men vill man förstå bakgrunden till definitionen behöver man även förstå affina funktioner (y = f(x) = kx + m).
Citera
2015-12-17, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
a < 1 = a ∈ (-∞, 1)
a < 2 = a ∈ (-∞, 2)
(-∞, 1) ∈ (-∞, 2)
a < 2 och a < 1 är inte oförenliga.

Men!

a ≤ 5 innebär att a kan ta värdet 5.
5 ∉ (-∞, 1).
a ≤ 5 gäller inte om a < 1 gäller.
För vilket a som uppfyller villkoret
a<1 menar du att villkoret a≤5 inte också skulle gälla?

Om vi utgår ifrån det strikta villkoret är även mindre strikta villkor uppfyllda, men om vi utgår från det mindre strikta villkoret gäller inte att ett striktare automatiskt uppfylls.
Dvs att om vi utgår ifrån att a≤5 är sant så följer inte att a<1 också är det eftersom 1≤a≤5 inte uppfyller det strikta villkoret men fortfarande uppfyller det mindre strikta.
Utgår vi å andra sidan ifrån att a<1 så är a≤5 också sant eftersom alla a mindre än ett också är mindre än fem.
Citera
2015-12-17, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubiconcordia
Geometrisk summa

Är det någon som kan hjälpa mig med frågor som dessa, hur ska jag tänka för att inte göra fel?

1) På ett bankkonto sätter Hedvig in 2500kr vid slutet av 10 år på varandra följande år. Ränta på ränta beräknas efter 4%. Hur stor är behållningen omedelbart efter den sista insättningen?

Min egna kommentar, om jag inte har fel (rätta mig gärna!!) är att när det finns en siffra i texten, d.v.s. N så är det inte mer att göra än att sätta in det i formeln för geometrisk summa?

2) 1000 kr sätts in i början av vart och ett av åren 2014, 2015, ... , 2019, 2020. Hur mycket pengar finns på kontot år 2020 om räntan är 2.5% per år?

Här ska man räkna, från 2014 till 2020. Jag vill sätta 6, men eftersom att det är 7 insättningar så är det ju talet 7 som räntan (förändringsfaktorn, eller kvoten) ska upphöjjas till.

Hur fan ska jag tänka, jag räknar ju med att pengar sätts in år 2014 och år 2020. Eller?
1) Följande formel räknar med n=10 insättningar, och n-1=9 ränteperioder: 2 500 * ((-1+1.04^10)/0.04) = 30 015 kronor

2) Det är sju inbetalningar, skillnaden är att nu är det sju ränteperioder i stället för n-1. Du kan använda samma formel som ovan, men lägga till en ränteperiod utan att lägga till en betalning. Förstår du hur du kan göra det?

Citera
2015-12-17, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linara
För vilket a som uppfyller villkoret
a<1 menar du att villkoret a≤5 inte också skulle gälla?

Om vi utgår ifrån det strikta villkoret är även mindre strikta villkor uppfyllda, men om vi utgår från det mindre strikta villkoret gäller inte att ett striktare automatiskt uppfylls.
Dvs att om vi utgår ifrån att a≤5 är sant så följer inte att a<1 också är det eftersom 1≤a≤5 inte uppfyller det strikta villkoret men fortfarande uppfyller det mindre strikta.
Utgår vi å andra sidan ifrån att a<1 så är a≤5 också sant eftersom alla a mindre än ett också är mindre än fem.
Jag skyller på för många julöl, du har självklart helt rätt. Jag vet inte hur jag tänkte. Pinsamt

Läser jag vad jag skrev så står det att (-∞, 1) ⊆ (-∞, 5), men (-∞, 1) ⊈ (-∞, 5]...

Jag tror jag går till sängs nu, med min skämskudde i högsta hugg

Tillägg: jag ser ju för fan inte ens vilka tecken jag använder... Ändrade ∈ till ⊆.
Senast redigerad av rutigtpapper 2015-12-17 kl. 22:07.
Citera
2015-12-17, 22:05
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Det gäller att ∇f är en potentialfunktion till A. Hur bestämmer jag enklast potentialfunktionen till A = (ysin²(z), xsin²(z) + cos²(z), (x-1)ysin(2z)) ? Svar: f = x²y²sin²(z)+y²cos²(z). Jag tänkte att man ställer upp partiella derivatorna:
∂f/∂x = ysin²(z) => f = ∫ysin²(z)dx+g(y)+h(z)
∂f/∂y = xsin²(z) + cos²(z). Derivera f från ovan och välj ett g(y) så att likheten t.v. gäller.
∂f/∂z = (x-1)ysin(2z). Derivera f från ovan och välj ett h(z) så att likheten t.v. gäller.
När jag gör så verkar det bli svårt att få svaret i facit.

Skalärpotentialen f skall alltså bestämmas för det givna fältet A ur villkoret ∇ f = A.

∂f/∂x ≡ Ax = ysin²(z) => f(x,y,z) = xy sin²(z) + g(y,z)

Derivera detta map y och jämför med Ay:

∂f/∂y = x sin²(z) + ∂g/∂y ≡ Ay = x sin²(z) + cos²(z)

=> ∂g/∂y = cos²(z) => g(y,z) = y cos²(z) + h(z).

Alltså, f(x,y,z) = xy sin²(z) + y cos²(z) + h(z), så

∂f/∂z = xy·2sin(z)cos(z) - y·2sin(z)cos(z) + ∂h/∂z

= (x-1)y sin(2z) + ∂h/∂z ≡ Az = (x-1)y sin(2z)

=> ∂h/∂z = 0. Vi sätter h = 0 och får:
f(x,y,z) = xy sin²(z) + y cos²(z).
Senast redigerad av Nail 2015-12-17 kl. 22:12.
Citera
2015-12-17, 23:21
Medlem
Shawn92s avatar
Tjena!

Håller på med att ta fram inre produkten där på b.

http://imgur.com/iezARZu

Är med matematiskt på VAD vi gör, men det är det här matematiska steget, "1-1 = 0" som jag markerat med rött som jag verkligen inte får till. Kan någon kunnig här skriva noggrant vad som händer så att vi får 1-1? jag menar, jag tolkade det som att mitten termerna (eller snarare blandtermerna, <p,q> och <q,p> som står i täljaren) tar UT varandra i och med att de är symmetriska. Korrekt? Då har vi "bara" kvar uttrycken med <p,p> och <q,q> i täljaren. Och de fick vi veta värdet för i a delen, vilken jag inte får ihop till att bli 0. Vart ballar det ur?
Citera
2015-12-17, 23:53
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
Tjena!

Håller på med att ta fram inre produkten där på b.

http://imgur.com/iezARZu

Är med matematiskt på VAD vi gör, men det är det här matematiska steget, "1-1 = 0" som jag markerat med rött som jag verkligen inte får till. Kan någon kunnig här skriva noggrant vad som händer så att vi får 1-1? jag menar, jag tolkade det som att mitten termerna (eller snarare blandtermerna, <p,q> och <q,p> som står i täljaren) tar UT varandra i och med att de är symmetriska. Korrekt? Då har vi "bara" kvar uttrycken med <p,p> och <q,q> i täljaren. Och de fick vi veta värdet för i a delen, vilken jag inte får ihop till att bli 0. Vart ballar det ur?

Ja, blandtermerna tar varandra. Kvar blir alltså

<p,p>/||p||² - <q,q>/||q||² = 1 - 1,

eller hur? Hur definierar du normen ||.||?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in