2015-09-14, 18:44
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Interjektion
Jag har två uppgifter jag skulle vilja ha hjälp med. Båda har någon anknytning till Cramers regel så det är den som är i fokus.

1. Solve the following system by Cramer's rule:

cx1 - (1-c)x2 = 3
(1-c)x1 + cx2 = -4

For what values c is this solution valid? Explain.

Förtydligande: x1 och x2 har sina siffror nedsänkta.

2. Indicate whether the statement is true or false. Justify your answer.
a) If A i a square matrix, then A adj(A) is a diagonal matrix.
b) Cramer's rule can be used to solve any system of linear equation if the number of equations is the same as the numbers of unknowns.
c) If A is invertible, then adj(A) must also be invertible.
d) If A has a row of zeros, then so does adj(A).
e) If u,v and w are vectors in ℝ³, then u·(v×w)=(u×v)·w

---

Det jag vet är att Cramers regel kan användas på 2x2-matriser, så jag antar att 2b är falsk. Eller tänker jag rätt?

Det stämmer att Cramers regel kan användas på 2x2-matriser, men alla kvadratiska matriser motsvarar ju ekvationssystem som har lika många ekvationer som obekanta, så 2b) är alltså sann. Du kan läsa om vad adj(A) betyder här och förhoppningsvis därigenom hitta svaren på resten av frågorna.
Citera
2015-09-14, 19:40
Medlem
Någon vänlig själ som skulle kunna förklara varför följande logiska implikation inte stämmer?

http://m.imgur.com/V4vYFtB
Citera
2015-09-14, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Man utgår från pq-formeln och får

x = -a/2 ± √[a²/4 - a]

Två reella rötter betyder att uttrycket under rottecknet är positivt.
En reell dubbelrot betyder att uttrycket under rottecknet är lika med noll.
Två icke-reella rötter betyder att uttrycket under rottecknet är negativt.

a²/4 - a = 0 ⇔ a₁ = 0, a₂ = 4, vilket alltså är svaret på b).

Därefter är det en fråga om vilka a som ger ett positivt värde och vilka a som ger ett negativt värde för uttrycket a²/4 - a. Enklast är helt enkelt att rita upp grafen för y = a²/4 - a och titta i grafen var y är positivt respektive negativt. Då ser man ganska snabbt att y är positivt för a < 0 och a > 4 och att y är negativt för 0 < a < 4.

Motsvarande som ovan får man

x = -a/2 ± √[a²/4 - 10]

a²/4 - 10 = 0 ⇔ a₁ = -√(40), a₂ = √(40), vilket alltså är svaret på b).

På motsvarande sätt som ovan så är a²/4 - 10 positivt för a < -√(40) och a > √(40) respektive negativt för -√(40) < a < √(40).

Fast hur kommer du fram till det utan att använda grafräknaren? Jag kommer fram till:

a > -2 * √(a)
a > 2 * √(a)

Om det ska finnas två reella lösningar. Detta kan dock inte stämma eftersom det skulle betyda:
-2 * √(a)< a > 2 * √(a)

Är det bara jag som inte kan tolka olikhetstecken?
Citera
2015-09-14, 19:59
Medlem
Citat:
Man utgår från pq-formeln och får

x = -a/2 ± √[a²/4 - a]

Två reella rötter betyder att uttrycket under rottecknet är positivt.
En reell dubbelrot betyder att uttrycket under rottecknet är lika med noll.
Två icke-reella rötter betyder att uttrycket under rottecknet är negativt.

a²/4 - a = 0 ⇔ a₁ = 0, a₂ = 4, vilket alltså är svaret på b).

Därefter är det en fråga om vilka a som ger ett positivt värde och vilka a som ger ett negativt värde för uttrycket a²/4 - a. Enklast är helt enkelt att rita upp grafen för y = a²/4 - a och titta i grafen var y är positivt respektive negativt. Då ser man ganska snabbt att y är positivt för a < 0 och a > 4 och att y är negativt för 0 < a < 4.

Motsvarande som ovan får man

x = -a/2 ± √[a²/4 - 10]

a²/4 - 10 = 0 ⇔ a₁ = -√(40), a₂ = √(40), vilket alltså är svaret på b).

På motsvarande sätt som ovan så är a²/4 - 10 positivt för a < -√(40) och a > √(40) respektive negativt för -√(40) < a < √(40).

Jag förstår allt du nämner om räknaren. Funktionen är negativ under en väldigt liten yta, och svaret är där 4 > a > 0 men hur kommer du fram till det utan räknare?
Citera
2015-09-14, 20:35
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Fast hur kommer du fram till det utan att använda grafräknaren? Jag kommer fram till:

a > -2 * √(a)
a > 2 * √(a)

Om det ska finnas två reella lösningar. Detta kan dock inte stämma eftersom det skulle betyda:
-2 * √(a)< a > 2 * √(a)

Är det bara jag som inte kan tolka olikhetstecken?

Citat:
Jag förstår allt du nämner om räknaren. Funktionen är negativ under en väldigt liten yta, och svaret är där 4 > a > 0 men hur kommer du fram till det utan räknare?

Tänk på att vi satt y = a²/4 - a respektive y = a²/4 - 10. Det är ju en positiv kvadratterm a²/4, så kurvan kommer att ha ett minimivärde och gå uppåt, medan kurvor med negativ kvadratterm har ett maximivärde och går nedåt.

Eftersom de här kurvorna går uppåt så kommer de därför att ha positiva y-värden för a-värden längre ut på a-axeln i båda riktningarna och negativa y-värden i intervallet mellan nollställena.

Testa att rita upp en massa andragradskurvor, antingen på din grafräknare eller på WolframAlpha. Du kommer att se att när du har en positiv kvadratterm så har alltid kurvan ett minimivärde och går uppåt och när du har en negativ kvadratterm så har alltid kurvan ett maximivärde och går nedåt.

Om en kurva med positiv kvadratterm har två nollställen så kommer alltid y-värdena mellan nollställena att vara negativa och om en kurva med negativ kvadratterm har två nollställen så kommer alltid y-värdena mellan nollställena att vara positiva. Detta kan man ganska enkelt inse med tanke på vilken form andragradskurvor har.
Citera
2015-09-14, 20:59
Medlem
Citat:
Tänk på att vi satt y = a²/4 - a respektive y = a²/4 - 10. Det är ju en positiv kvadratterm a²/4, så kurvan kommer att ha ett minimivärde och gå uppåt, medan kurvor med negativ kvadratterm har ett maximivärde och går nedåt.

Eftersom de här kurvorna går uppåt så kommer de därför att ha positiva y-värden för a-värden längre ut på a-axeln i båda riktningarna och negativa y-värden i intervallet mellan nollställena.

Testa att rita upp en massa andragradskurvor, antingen på din grafräknare eller på WolframAlpha. Du kommer att se att när du har en positiv kvadratterm så har alltid kurvan ett minimivärde och går uppåt och när du har en negativ kvadratterm så har alltid kurvan ett maximivärde och går nedåt.

Om en kurva med positiv kvadratterm har två nollställen så kommer alltid y-värdena mellan nollställena att vara negativa och om en kurva med negativ kvadratterm har två nollställen så kommer alltid y-värdena mellan nollställena att vara positiva. Detta kan man ganska enkelt inse med tanke på vilken form andragradskurvor har.

Saken är att jag förstår allt som du skrev nyss. Men hur kommer du fram till det rent algebraiskt? Vill du ge mig en grundutbildning på olikhetstecken? Har glömt hur de tolkas..
Citera
2015-09-14, 21:24
Medlem
Citat:
Saken är att jag förstår allt som du skrev nyss. Men hur kommer du fram till det rent algebraiskt? Vill du ge mig en grundutbildning på olikhetstecken? Har glömt hur de tolkas..
För att se hur en andragradare beter sig kan du göra flera saker.

Derivera och sätt till noll, lös denna ekvation och gör teckenstudie på derivatan på var sida om nollstället.

Finn nollställena för ekvationen och gör teckenstudie då x-värdet är större och mindre än nollställena samt mellan dessa värden.
Citera
2015-09-14, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
För att se hur en andragradare beter sig kan du göra flera saker.

Derivera och sätt till noll, lös denna ekvation och gör teckenstudie på derivatan på var sida om nollstället.

Finn nollställena för ekvationen och gör teckenstudie då x-värdet är större och mindre än nollställena samt mellan dessa värden.

Vad menar du med det fetmarkerade?
Citera
2015-09-14, 21:34
Medlem
Citat:
Vad menar du med det fetmarkerade?
Att man ska sätta in olika x-värden och undersöka hur y-värdets tecken varierar.
De x-värden man väljer är 3, ett större än den största roten, ett mindre än den minsta rotem och ett däremellan.
Eftersom vi vet att andragradare bara "vänder" en gång och passerar x-axeln två gånger (vid rötterna) har vi täckt in samtliga fall.
Citera
2015-09-14, 21:34
Medlem
nihilverums avatar
Citat:

Jag vet inte vad du menar med "rent algebraiskt". Det är fullt acceptabelt att utgå ifrån att man vet att andragradspolynom med positiv andragradsterm växer obegränsat när man rör sig utåt på den horisontella axeln. Därigenom är det självklart att y-värdena är positiva till vänster om det mindre nollstället respektive till höger om det större nollstället, och negativa mellan nollställena.

Som Hippie skrev så kan man ännu enklare resonera sig fram till detta när man gått igenom derivator, så ger du dig till tåls tills du kommit i kontakt med det så behöver du inte bry dig om det här med "rent algebraiskt" längre.
Citera
2015-09-14, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Att man ska sätta in olika x-värden och undersöka hur y-värdets tecken varierar.
De x-värden man väljer är 3, ett större än den största roten, ett mindre än den minsta rotem och ett däremellan.
Eftersom vi vet att andragradare bara "vänder" en gång och passerar x-axeln två gånger (vid rötterna) har vi täckt in samtliga fall.

Hm..förstår inte alls vad du försöker säga. Du får gärna utveckla
Citera
2015-09-14, 21:39
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad du menar med "rent algebraiskt". Det är fullt acceptabelt att utgå ifrån att man vet att andragradspolynom med positiv andragradsterm växer obegränsat när man rör sig utåt på den horisontella axeln. Därigenom är det självklart att y-värdena är positiva till vänster om det mindre nollstället respektive till höger om det större nollstället, och negativa mellan nollställena.

Som Hippie skrev så kan man ännu enklare resonera sig fram till detta när man gått igenom derivator, så ger du dig till tåls tills du kommit i kontakt med det så behöver du inte bry dig om det här med "rent algebraiskt" längre.

Som jag har sagt, utan räknare.

a^2/4 - a < 0

a^2/4 < a

a < 4

Hur kommer ni fram till att a > 0 algebraiskt, utan att använda räknarens graffunktion?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in