Citat:
Ursprungligen postat av
Stagflation
Fast hur kommer du fram till det utan att använda grafräknaren? Jag kommer fram till:
a > -2 * √(a)
a > 2 * √(a)
Om det ska finnas två reella lösningar. Detta kan dock inte stämma eftersom det skulle betyda:
-2 * √(a)< a > 2 * √(a)
Är det bara jag som inte kan tolka olikhetstecken?
Citat:
Ursprungligen postat av
Stagflation
Jag förstår allt du nämner om räknaren. Funktionen är negativ under en väldigt liten yta, och svaret är där 4 > a > 0 men hur kommer du fram till det utan räknare?
Tänk på att vi satt y = a²/4 - a respektive y = a²/4 - 10. Det är ju en positiv kvadratterm a²/4, så kurvan kommer att ha ett minimivärde och gå uppåt, medan kurvor med negativ kvadratterm har ett maximivärde och går nedåt.
Eftersom de här kurvorna går uppåt så kommer de därför att ha positiva y-värden för a-värden längre ut på a-axeln i båda riktningarna och negativa y-värden i intervallet mellan nollställena.
Testa att rita upp en massa andragradskurvor, antingen på din grafräknare eller på WolframAlpha. Du kommer att se att när du har en positiv kvadratterm så har alltid kurvan ett minimivärde och går uppåt och när du har en negativ kvadratterm så har alltid kurvan ett maximivärde och går nedåt.
Om en kurva med positiv kvadratterm har två nollställen så kommer alltid y-värdena mellan nollställena att vara negativa och om en kurva med negativ kvadratterm har två nollställen så kommer alltid y-värdena mellan nollställena att vara positiva. Detta kan man ganska enkelt inse med tanke på vilken form andragradskurvor har.