2015-04-20, 13:58
Medlem
Skulle behöva lite hjälp med den här uppgiften: Använd Maclaurinutvecklingen med restterm i Lagranges form för att approximera ∫sinx/x dx från 0 till 1, med ett rationellt tal så att felet är mindre än 10^(-4)
Citera
2015-04-20, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NopeNope
ok, men var kommer -26 ifrån?
Ugh, kollade på mitt gamla problem. Det ska vara -17y.
Citera
2015-04-20, 15:11
Medlem
Behöver lite hjälp med flervariabelanalys om någon kan.

Hitta om funktionen har lokal maxima eller minima, ange även övriga stationära punkter.
f(x,y) = (x^2 + y^2 -4)*e^(-x -y).
Citera
2015-04-20, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuisinen
Behöver lite hjälp med flervariabelanalys om någon kan.

Hitta om funktionen har lokal maxima eller minima, ange även övriga stationära punkter.
f(x,y) = (x^2 + y^2 -4)*e^(-x -y).
Jag tror du ska börja med att partialdifferentiera med avseende på x och y. Sedan så sätter du f(x,y)_x=0 och f(x,y)_y=0. Sätt sedan in dessa värden i originalfunktionen för att få max och min. Eftersom funktionen inte är definerad på något område (isåfall så skulle du behöva kolla dess rand och hörn) så bör nog det räcka.
Citera
2015-04-20, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sentience
Jag tror du ska börja med att partialdifferentiera med avseende på x och y. Sedan så sätter du f(x,y)_x=0 och f(x,y)_y=0. Sätt sedan in dessa värden i originalfunktionen för att få max och min. Eftersom funktionen inte är definerad på något område (isåfall så skulle du behöva kolla dess rand och hörn) så bör nog det räcka.

Det var det jag gjorde, får till att x = y, men sen står det i facit att det endast ska vara lok. min.(-1,-1) och (2,2) är stationär punkt.
Citera
2015-04-20, 15:36
Medlem
eldoradokaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Skulle behöva lite hjälp med den här uppgiften: Använd Maclaurinutvecklingen med restterm i Lagranges form för att approximera ∫sinx/x dx från 0 till 1, med ett rationellt tal så att felet är mindre än 10^(-4)

Låt Rₐ(x) beteckna Lagranges feltermen för Maclaurinutvecklingen av sin(x) av ordning a. Då kan beloppet av feltermen tecknas

| Rₐ(x) | = | sin⁽²ᵃ⁺¹⁾(ξ) · x⁽²ᵃ⁺¹⁾/(2a+1)! | ≤ | x⁽²ᵃ⁺¹⁾/(2a+1)! |

Integrering av Rₐ(x)/x på intervallet [0,1] ger

∫|Rₐ(x)/x|dx = 1/(2a+1)! · 1/(2a+1)

Testa nu a = 1, 2, ..., n tills följande olikhet är sann för detta n

1/(2n+1)! · 1/(2n+1) < 10⁻⁴

Efter detta tecknar du Maclaurinpolynomet för sinx/x av grad n och integrerar polynomet termvis och evaluerar på [0,1].
Citera
2015-04-20, 15:42
Medlem
eldoradokaffes avatar
Citat:
Okej då vet jag, då är det bara komma ihåg det där. Men det är bara den första termen man kollar på om den är udda eller jämn exponent då?

Ja så blir det i princip, konstanttermen undantagen givetvis.
Citera
2015-04-20, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldoradokaffe
Låt Rₐ(x) beteckna Lagranges feltermen för Maclaurinutvecklingen av sin(x) av ordning a. Då kan beloppet av feltermen tecknas

| Rₐ(x) | = | sin⁽²ᵃ⁺¹⁾(ξ) · x⁽²ᵃ⁺¹⁾/(2a+1)! | ≤ | x⁽²ᵃ⁺¹⁾/(2a+1)! |

Integrering av Rₐ(x)/x på intervallet [0,1] ger

∫|Rₐ(x)/x|dx = 1/(2a+1)! · 1/(2a+1)

Testa nu a = 1, 2, ..., n tills följande olikhet är sann för detta n

1/(2n+1)! · 1/(2n+1) < 10⁻⁴

Efter detta tecknar du Maclaurinpolynomet för sinx/x av grad n och integrerar polynomet termvis och evaluerar på [0,1].

Tack för svar! Är dålig på resttermen och behöver förstå det lite bättre. Vet att man sätter in det högsta värdet man har i sitt intervall(man får alltid intervall) men är inte helt säker på om man sätter in det istället för x eller något annat. Sen i det här fallet, varför har man sin upphöjt till (2a+1)? Är med på att det ska vara (2a+1) för det är bara udda exponenter i maclaurinutvecklingen av sinx men inte varför man har sinx som bas där, man har väl att sin x = termer + x^(2a+1)/(2a+1)! eller något sådant?

Citat:
Ja så blir det i princip, konstanttermen undantagen givetvis.

Okej grymt tack då vet jag och förstår sådana uppgifter!
Citera
2015-04-20, 17:10
Medlem
eldoradokaffes avatar
Citat:
Tack för svar! Är dålig på resttermen och behöver förstå det lite bättre. Vet att man sätter in det högsta värdet man har i sitt intervall(man får alltid intervall) men är inte helt säker på om man sätter in det istället för x eller något annat. Sen i det här fallet, varför har man sin upphöjt till (2a+1)? Är med på att det ska vara (2a+1) för det är bara udda exponenter i maclaurinutvecklingen av sinx men inte varför man har sinx som bas där, man har väl att sin x = termer + x^(2a+1)/(2a+1)! eller något sådant?

Om du har funktionen f(x) och vill evaluera den i x = a, ges felet alltså av R(a), där R(x) ges av Lagranges restterm. R(a) innehåller en parameter ξ ∈ [0,a], denna parameter ξ ligger alltså i ett intervall. Värdet du använder som x-argument för feltermen varierar inte, däremot gör parametern ξ det, som beror av x s.a. ξ = ξ(x). Denna parameter kan man generellt sett inte erhålla explicit utan därför gör man en övre uppskattning av felet genom att välja det ξ som ger maximalt värde för feltermen.

Om du tittar på Lagranges restterm som jag länkade ovan ser du att resttermen för Maclaurinutvecklingen av grad n beror på den n+1:te derivatan av funktionen, det är som argument för denna derivata som parametern ξ används. Det är härifrån faktorn sin⁽²ᵃ⁺¹⁾(ξ) kommer.

EDIT: Kanske blev lite förvirrande kring notationen. I termen sin⁽²ᵃ⁺¹⁾(ξ) är 2a+1 inte en exponent utan anger antalet gånger man deriverar sinus-funktionen. (Om man har ett superscript på en funktionen i parentes är det konvention att detta betecknar antalet gånger funktionen skall deriveras och anger alltså inte en exponent.)
Senast redigerad av eldoradokaffe 2015-04-20 kl. 17:14.
Citera
2015-04-20, 17:59
Medlem
Bryt ut så mycket som möjligt: 8ax2 - 30x

Någon som kan hjälpa mig? Förstår inte hur svaret kan bli 2x (4ax-15)
Citera
2015-04-20, 18:03
Medlem
eldoradokaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teipii
Bryt ut så mycket som möjligt: 8ax2 - 30x

Någon som kan hjälpa mig? Förstår inte hur svaret kan bli 2x (4ax-15)

8ax² = 2 · 2 · 2 · a · x · x

30x = 2 · 3 · 5 · x

Gemensamma faktorer är 2x.
Citera
2015-04-20, 18:04
Medlem
Citat:
8ax² = 2 · 2 · 2 · a · x · x

30x = 2 · 3 · 5 · x

Gemensamma faktorer är 2x.

<3 Tänkte inte på att det bara var 1 A, nu hänger allt ihop. Tack så mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in