Din kompis går med relativ hastighet 1,22, det tar alltså honom 10/1,22 minuter
Om det inte känns uppenbart:
v=s/t => t=s/v
Kalla din hastighet för v och din kompis 1,22v. Då gäller:
10=s/v => s/(1,22v)=1/1,22*s/v=1/1,22*10
Hur kan du använda dig utav v=s/t när varken sträckan eller hastigheten är kända?
Låt säga att jag köpt godis för 10 kronor i en butik, och minst kompis handlade samma godis i en annan butik som var 22% billigare. Hur mycket kostade min kompis godis då?
Det är ju samma fråga bara att det handlar om godis då.
Hur kan du använda dig utav v=s/t när varken sträckan eller hastigheten är kända?
Låt säga att jag köpt godis för 10 kronor i en butik, och minst kompis handlade samma godis i en annan butik som var 22% billigare. Hur mycket kostade min kompis godis då?
edit
Senast redigerad av bombastix 2013-11-25 kl. 23:12.
Jag sätter s till sträckan och t till tiden, så får jag hastigheten. Det är inte konstigt alls.
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Nu konstruerar du en uppgift utifrån din egen lösning för att bevisa din poäng, vilket blir ett cirkelbevis. Du tänker fel när du tänker att det i uppgiften står att man går 22% kortare tid, det gör det inte. Det står att kompisen går 22% snabbare.
Jag sätter s till sträckan och t till tiden, så får jag hastigheten. Det är inte konstigt alls.
Nu konstruerar du en uppgift utifrån din egen lösning för att bevisa din poäng, vilket blir ett cirkelbevis. Du tänker fel när du tänker att det i uppgiften står att man går 22% kortare tid, det gör det inte. Det står att kompisen går 22% snabbare.
Antag att e ör en bas för R^4. Vektorerna v1=e(1,1,0,-1)^t, v2=e(1,0,1,0)^t, v3=e(1,0,0,0)^t, v4=e(1,1,1,1)^t. Är en ny bas för R^4. Ange koordinaterna för vektorn u=e(1,2,3,4)^t i basen v={v1,v2,v3,v4}.
Såhär gör jag
Jag gör helt enkelt en gausselimination på det här viset
1 1 1 1 = 1
1 0 0 1 = 2
0 1 0 1 = 3
-1 0 1 1 = 4
Men när jag gör det kommer jag inte fram till något vettigt, har problem att få en entydig lösning. Ska man ens göra en gausselimination?