2010-09-11, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Sen är väl frågan mest i vilka dialekter det lever kvar?

Nebraska: http://books.google.com/books?id=azcubiueG6YC&pg=PA1861&dq=%22learned+me%2 2
Mississippi: http://books.google.com/books?id=SORWYAt1D68C&pg=PA112&dq=%22learned+me%22
Chicago: http://books.google.com/books?id=trXEoR_1J0kC&pg=PA57&dq=%22learned+me%22

Den i mitten handlar om blues och den i Chicago om "African American women". Fraseringen kan ha smugit sig in i Jenny Wilsons språk genom musiken.

Sök låttexter: http://www.google.com/#q="learned+me"+lyrics
(skit. Går inte att länka direkt)
Citera
2010-09-11, 18:16
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Nu blir jag konfunderad... De säger att "he learned me how to read" är transitive... Men man har ju ett indirekt objekt där (me), då blir det väl ditransitive?
Transitivt säger väl inte mer än att man ha minst ett direkt objekt?
Citera
2010-09-11, 19:21
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Transitivt säger väl inte mer än att man ha minst ett direkt objekt?
Jo, men det var ju det indirekta objektet jag anmärkte på Då är det inte transitivt, utan ditransitivt.
Citera
2010-09-11, 19:23
Medlem
Dingbatss avatar
Citat:
Jo, men det var ju det indirekta objektet jag anmärkte på Då är det inte transitivt, utan ditransitivt.
Alla ditransitiva verb är också transitiva. Däremot är ditransitiva verb inte monotransitiva.
Citera
2010-09-11, 21:29
Medlem
johanness avatar
Citat:
Doors/Touch me innehåller en riktig tandgnisslare (även om de är/var modersmålstalare).

Now, I'm gonna love you
Till the heavens stop the rain
I'm gonna love you
Till the stars fall from the sky for you and I

sångtexter skrivna av författare med engelska som modersmål är förvisso off topic i den här tråden. men jag hörde "for you and i" på radion för någon timme sedan. jag tror det var nån black eyed peas-låt. det verkar inte vara helt off the wall, åtminstone inte om man jämför med "they learned me".
Citera
2010-09-11, 21:52
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
det verkar inte vara helt off the wall, åtminstone inte om man jämför med "they learned me".
Nej, det är ju inte "off the wall" i bemärkelsen att det väl är engelskans mest klassiska och antagligen vanligaste hyperkorrektion. Det finns säkert tjogtals låtar som har "För dig och jag" redan i titeln (vissa kanske på skämt).

http://www.youtube.com/watch?v=xj_LDjNkpRQ
Citera
2010-09-12, 07:47
Medlem
johanness avatar
nästa exempel har också med jenny wilson att göra, hon sjunger nämligen den här duetten med karin dreier i the knife:

artist: the knife
sång och musik: the knife
titel: you take my breath away
citat:
We are the people who's come here to play
I don't like it easy
I don't like the straight way
We're in the middle of something
We're here to stay
And we raise our heads for the colour red
här skulle i alla fall jag använda who've
Citera
2010-09-12, 11:13
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dingbats
Alla ditransitiva verb är också transitiva. Däremot är ditransitiva verb inte monotransitiva.
Jaha, jag hade för mig att det var ett direkt objekt för monotransitiva, flera direkta objekt för transitiva och måste man ha ett indirekt objekt så blir det ditransitivt. Men säger du att det inte är så så litar jag på dig
Citera
2010-09-12, 12:17
Medlem
Dingbatss avatar
Citat:
Jaha, jag hade för mig att det var ett direkt objekt för monotransitiva, flera direkta objekt för transitiva och måste man ha ett indirekt objekt så blir det ditransitivt. Men säger du att det inte är så så litar jag på dig
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, men det är alltså så att både "se" och "ge" är transitiva, men det förra är monotransitivt och det senare ditransitivt. Kan du ge ett exempel på ett verb med flera direkta objekt?

Sen kan det ju som alltid vara så att det finns olika terminologier som man inte är överens om...
Citera
2010-09-12, 12:20
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dingbats
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, men det är alltså så att både "se" och "ge" är transitiva, men det förra är monotransitivt och det senare ditransitivt. Kan du ge ett exempel på ett verb med flera direkta objekt?

Sen kan det ju som alltid vara så att det finns olika terminologier som man inte är överens om...
Det var säkert bara jag som missförstått eller kommer ihåg fel.
Citera
2010-09-12, 18:08
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparassis
Takidas Handlake Village innehåller den här versen:

Nature's splendor still there, the water runs with a hope of new life,
the children begins to laugh.
My mother taught me to cry, my family gave me a better side,
the soil bound us together.

Väldigt störande då låten ett tag väldigt ofta hördes på radio.
iiiisch! vilket praktexempel. vilken tur att det undgått mig.
Citera
2010-09-12, 18:16
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ungefär som att "I can't get no satisfaction." naturligtvis funkar (i sitt sammanhang), men att det därav inte följer att "I simply cannot seem to obtain no satisfaction." också gör det.

Menar du inte "I simply cannot seem to obtain any satisfaction"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in