2010-09-10, 23:59
Medlem
Ördögs avatar
Av de senaste årens försvinnanden från Finlandsbåtarna hör Timo Suikkanens fall till dem där de vanliga förklaringsalternativen - berusning kombinerat med våghalsigt beteende på däck, eller också självmord - inte riktigt verkar räcka till.

Timo Suikkanen var 40 år, en stadgad familjefar och byggmästare från Ruokolax (Ruokolahti) kommun i sydöstra Finland, alldeles vid ryska gränsen. Han försvann natten mellan den 16 och 17 december 1998 från Viking-färjan Gabriella. Han var med som "övervakare" åt sin son och dennes lumparkompisar, som nyss hade muckat och nu skulle fira med en kryssning. Det var ju strax före jul, och Timo hade försett sig med en större reskassa än vanligt. Det skulle shoppas julklappar i Stockholm ...

Sista observationen av Timo gjordes vid tretiden på natten i båtens nattklubb på däck åtta.

Då sonen vid ankomsten till Stockholm märkte att fadern saknades, anmälde han det för besättningen. Timo efterlystes i båtens högtalare, och efterlysningen upprepades under återresan. Vid ankomsten till Helsingfors morgonen den 18 larmades polisen, och den förtvivlade sonen underrättade sin mor Arja Fennander om försvinnandet.

Polisen förhörde både besättningen och Timos resesällskap. Det enda spåret man hade efter karlen var plånboken som påträffades i hans hytt. Både pengar och bankkort saknades, och det mest sannolika är att han blev utsatt för någon typ av brott.

Sju år senare dödförklarades Timo Suikkanen officiellt.

För några veckor visades ett program om Suikkanens försvinnande i finsk TV, och det har resulterat i en hel tråd på forumet murha.info. Programmet finns på Yles hemsida.

Men .... eftersom jag är tekniskt oerhört obegåvad har jag inte ännu lärt mig att ställa in ljudet på min dator, och kan därför i detta nu inte redogöra för programmets innehåll. Nå, om ett par dagar ska jag göra det - om inte någon annan finskkunnig hinner före!

Bland dem som dryftar fallet på murha.info verkar de flesta ansluta sej till rånad-och-slängd-överbord-teorin. Dock var Suikkanen 183 centimeter lång och utövare av judo - det hade krävts flera angripare i samverkan för att få bukt med honom (om han inte var ordentligt berusad, förstås).

http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=103&t=706&a=9324
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?t=9429
Senast redigerad av Ördög 2010-09-11 kl. 00:33.
Citera
2010-09-11, 00:18
Bannlyst
På vad för grunder dödförklarades han? Gör de det automatiskt efter några år eller hittade de nån sorts kvarlevor? Även om han tränade Judo kan han ju blivit stucken och kastad över relingen, eller bara knuffad.
Citera
2010-09-11, 20:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Försvinnanden.

Som vanligt Ördög tar du upp mycket intressanta fall - försvinnanden på färjorna mellan Sverige och Finland.

Har i sak inget att tillföra förutom att det är många under årtiondernas lopp som har försvunnit för att aldrig mera återfinnas.

Jag tror dock ibte att det enbart beror på rån, fylla etc. utan det har funnits männsiskor som har valt att frivilligt försvinna.
Citera
2010-09-12, 20:58
Medlem
sickpuppys avatar
Jag har själv tränat kampsport och jag tror inte det är någon garanti för att klara sig i överfallssituationer.

Offret var med största sannolikhet åtminstone lite berusat, detta i kombination med ett överraskningsmoment av någon/några som var van att använda våld i skarpa situationer kan ha varit nog för att Timo skulle råka riktigt illa ut.
Citera
2011-08-09, 13:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Programmet Försvunna den 9 augusti 2011.

I kvällens femte och sista del av programmet Försvunna från 2010 med programledaren Markku Hyvönen tas just detta försvinnande upp.

Programmet visas denna gång kl. 22.40.
Citera
2011-08-09, 23:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Natten den 17-18 december 1998.

Så mycket mera behöver inte tilläggas efter Ördögs utmärkta trådstart.

Timo Suikkannen hade hela 3500 Fmk med mig sig på resan. Redan ombord hade han köpta flera flaskor kvalitetsvin samt parfym som var tänkta som presenter. Dessa fanns kvar i hans hytt 2022.

Varför han hade såpass mycket pengar med sig berodde också på att sonen Toni var med på resan tillsammans med flera av sina lumparkompisar. De hade precis muckat och Timo var känd som en generös person så han hade tänkt bjuda sonen och kamraterna eller låna ut pengar till dem.

Mycket interjuver med hans hustru Arja Fennander. Hon hade tagit sin mors flicknamn samt flyttat till Helsingfors. Barnen, bestod av sonen Toni och två döttrar, bodde i Imatra.

Hustrun trodde på teorin att han hade slagits ner ute på däck och sedan blivit slängd i Östersjön. Denna teori verkar mycket trolig tycker jag med tanke på det stora belopp han bar på sig.

Tyvärr fanns kameraövervakning vid denna tid endast på bildäck och dessa gav ingenting.

Det som var kanske något märkvärdigt var att den försvunne hade vid 2-tiden på natten frågat "var kan jag köpa en ros?" Hade ett lockbete använts för att lura upp honom på däck?
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-08-09 kl. 23:46.
Citera
2011-08-09, 23:51
Medlem
crime011s avatar
men ingen har anmält någon kropp som spolats upp på land. och andra sidan så var det ju en kropp från estoniakatastrofen som hittades väldigt långt bort
Citera
2011-08-10, 00:17
Medlem
crime011s avatar
vi som åkt vid juletid vet hur det kan blåsa på däck. han kan ha raglat ut på däck och helt enkelt slungats över räcket utan att någon annan varit med också. synd bara att det är så svårt att hitta information om fallen i detta program. misstänker det finns finskspråkig info. men jag kan inte finska
Citera
2011-08-10, 11:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kastad överbord eller olycka?

Citat:
Ursprungligen postat av crime011
men ingen har anmält någon kropp som spolats upp på land. och andra sidan så var det ju en kropp från estoniakatastrofen som hittades väldigt långt bort

Det har du helt rätt i. Som du också skrev så känner vi alla till att den kan blåsa ordentligt på däck under en resa i december.

Många har försvunnit utan att någon kropp har flytit iland. T.ex. 18-årige Sven-Erik Ness som försvann under en Ålandsresa i oktober 1975. Hans kropp flöt heller aldrig i land. Finns en tråd om detta försvinnande.

Dessutom vet vi inte hur mycket som var fruset tiden efter Suikkanens försvinnade?

Vi kommer aldrig att få reda på vad som hände Suikkanen. Antingen blev han rånad och sedan kastad överbord eller också var en olycka orsaken till att han försvann.
Citera
2011-08-10, 18:54
Medlem
crime011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det har du helt rätt i. Som du också skrev så känner vi alla till att den kan blåsa ordentligt på däck under en resa i december.

Många har försvunnit utan att någon kropp har flytit iland. T.ex. 18-årige Sven-Erik Ness som försvann under en Ålandsresa i oktober 1975. Hans kropp flöt heller aldrig i land. Finns en tråd om detta försvinnande.

Dessutom vet vi inte hur mycket som var fruset tiden efter Suikkanens försvinnade?

Vi kommer aldrig att få reda på vad som hände Suikkanen. Antingen blev han rånad och sedan kastad överbord eller också var en olycka orsaken till att han försvann.

oavsett om han flutit runt där färjorna går fram och sedan fastnat i isen någon annan stans så har han flutit vidare framåt våren om han inte sjunkit till botten. Men det verkar inte vanligt. dom flesta flyter tills dom spolas upp på land. Vad kan medeldjupet vara där ute? 80-100 meter kanske.Att han fastnat i något och dragits ner i djupet verkar inte heller troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in