Av de senaste årens försvinnanden från Finlandsbåtarna hör Timo Suikkanens fall till dem där de vanliga förklaringsalternativen - berusning kombinerat med våghalsigt beteende på däck, eller också självmord - inte riktigt verkar räcka till.
Timo Suikkanen var 40 år, en stadgad familjefar och byggmästare från Ruokolax (Ruokolahti) kommun i sydöstra Finland, alldeles vid ryska gränsen. Han försvann natten mellan den 16 och 17 december 1998 från Viking-färjan Gabriella. Han var med som "övervakare" åt sin son och dennes lumparkompisar, som nyss hade muckat och nu skulle fira med en kryssning. Det var ju strax före jul, och Timo hade försett sig med en större reskassa än vanligt. Det skulle shoppas julklappar i Stockholm ...
Sista observationen av Timo gjordes vid tretiden på natten i båtens nattklubb på däck åtta.
Då sonen vid ankomsten till Stockholm märkte att fadern saknades, anmälde han det för besättningen. Timo efterlystes i båtens högtalare, och efterlysningen upprepades under återresan. Vid ankomsten till Helsingfors morgonen den 18 larmades polisen, och den förtvivlade sonen underrättade sin mor Arja Fennander om försvinnandet.
Polisen förhörde både besättningen och Timos resesällskap. Det enda spåret man hade efter karlen var plånboken som påträffades i hans hytt. Både pengar och bankkort saknades, och det mest sannolika är att han blev utsatt för någon typ av brott.
Sju år senare dödförklarades Timo Suikkanen officiellt.
För några veckor visades ett program om Suikkanens försvinnande i finsk TV, och det har resulterat i en hel tråd på forumet murha.info. Programmet finns på Yles hemsida.
Men .... eftersom jag är tekniskt oerhört obegåvad
har jag inte ännu lärt mig att ställa in ljudet på min dator, och kan därför i detta nu inte redogöra för programmets innehåll. Nå, om ett par dagar ska jag göra det - om inte någon annan finskkunnig hinner före!
Bland dem som dryftar fallet på murha.info verkar de flesta ansluta sej till rånad-och-slängd-överbord-teorin. Dock var Suikkanen 183 centimeter lång och utövare av judo - det hade krävts flera angripare i samverkan för att få bukt med honom (om han inte var ordentligt berusad, förstås).
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=103&t=706&a=9324
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?t=9429
Timo Suikkanen var 40 år, en stadgad familjefar och byggmästare från Ruokolax (Ruokolahti) kommun i sydöstra Finland, alldeles vid ryska gränsen. Han försvann natten mellan den 16 och 17 december 1998 från Viking-färjan Gabriella. Han var med som "övervakare" åt sin son och dennes lumparkompisar, som nyss hade muckat och nu skulle fira med en kryssning. Det var ju strax före jul, och Timo hade försett sig med en större reskassa än vanligt. Det skulle shoppas julklappar i Stockholm ...
Sista observationen av Timo gjordes vid tretiden på natten i båtens nattklubb på däck åtta.
Då sonen vid ankomsten till Stockholm märkte att fadern saknades, anmälde han det för besättningen. Timo efterlystes i båtens högtalare, och efterlysningen upprepades under återresan. Vid ankomsten till Helsingfors morgonen den 18 larmades polisen, och den förtvivlade sonen underrättade sin mor Arja Fennander om försvinnandet.
Polisen förhörde både besättningen och Timos resesällskap. Det enda spåret man hade efter karlen var plånboken som påträffades i hans hytt. Både pengar och bankkort saknades, och det mest sannolika är att han blev utsatt för någon typ av brott.
Sju år senare dödförklarades Timo Suikkanen officiellt.
För några veckor visades ett program om Suikkanens försvinnande i finsk TV, och det har resulterat i en hel tråd på forumet murha.info. Programmet finns på Yles hemsida.
Men .... eftersom jag är tekniskt oerhört obegåvad
har jag inte ännu lärt mig att ställa in ljudet på min dator, och kan därför i detta nu inte redogöra för programmets innehåll. Nå, om ett par dagar ska jag göra det - om inte någon annan finskkunnig hinner före!Bland dem som dryftar fallet på murha.info verkar de flesta ansluta sej till rånad-och-slängd-överbord-teorin. Dock var Suikkanen 183 centimeter lång och utövare av judo - det hade krävts flera angripare i samverkan för att få bukt med honom (om han inte var ordentligt berusad, förstås).
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=103&t=706&a=9324
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?t=9429
Senast redigerad av Ördög 2010-09-11 kl. 00:33.
Senast redigerad av Ördög 2010-09-11 kl. 00:33.