2010-09-10, 17:10
Medlem
original92s avatar
hallå alla flashback nördar

Jag håller på och jobbar med filosofi i skolan och som uppgift har jag att göra en tes och den blev "Existerar verkligen jag på riktigt?" Och till det ska jag svara på för och nackdelar för den tesen. Men jag har sjukt svårt att komma igång med hur jag ska tänka. så om någon skulle kunna hjälpa mig att komma med lite argument kring den tesen skulle det verkligen uppskattas!
2010-09-10, 17:13
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av original92

Jag håller på och jobbar med filosofi i skolan och som uppgift har jag att göra en tes och den blev "Existerar verkligen jag på riktigt?" Och till det ska jag svara på för och nackdelar för den tesen. Men jag har sjukt svårt att komma igång med hur jag ska tänka. så om någon skulle kunna hjälpa mig att komma med lite argument kring den tesen skulle det verkligen uppskattas!

Det är en fråga, inte en tes. :P

Tja, läs lite om Descartes. Cogito, ergo sum. Jag tänker, alltså finns jag.
2010-09-10, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Det är en fråga, inte en tes. :P

Tja, läs lite om Descartes. Cogito, ergo sum. Jag tänker, alltså finns jag.

Det han menar är en medvetande!
2010-09-10, 17:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av original92

Du finns på riktigt!
Du är en existens!
Smek på din arm och eller slår på den,så att du uppfattar som verklighet.
Känner du smärtan,så finns du på riktigt!
Tänk inte på Matrix filmer,som går ut på att leva inom maskinens vilja genom att styra och manipulerar människors medvetande.
För det är bara trams och en ren fantasi film ifrån producenter som fantasierar trams!!!
Du finns på fullt allvar!!!
Du är en kompakt massa som existeras!!!
2010-09-10, 17:52
Medlem
adequates avatar
Kolla upp buddhismens "anatta". Hursomhelst, måste nog låsa tråden med hänvisan till https://www.flashback.org/t1293062

/Mod
2010-09-10, 18:09
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Kolla upp buddhismens "anatta". Hursomhelst, måste nog låsa tråden med hänvisan till https://www.flashback.org/t1293062

/Mod
Med hänvisan till denna tråd...? Nu blev det väl ändå lite fel?
2010-09-10, 18:57
Medlem
Allting består av ingenting. Det finns om man tror på det, analyserar man det så försvinner det.
2010-09-10, 22:07
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberatio
Allting består av ingenting. Det finns om man tror på det, analyserar man det så försvinner det.

Lägg av nu!
2010-09-10, 22:08
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberatio

Trams! Lägg av nu.
2010-09-11, 09:09
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Med hänvisan till denna tråd...? Nu blev det väl ändå lite fel?
Plus att den inte blev låst. Jävla fyllemoderering.

Ahja, rätt ska vara: måste nog låsa tråden med hänvisan till https://www.flashback.org/t851984

Tråd låst.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in