2010-09-10, 16:25
Medlem
Alla har väl kokat över mjölk, men häromdan var jag med om något ännu jobbigare. Jag skulle göra en brunsås åt en laktosallergiker. När jag ser att det börjar ryka lite tänker jag att det är bäst att vispa en smula så att det inte bränner fast. Då exploderar hela kastrullens innehåll! Som tur var hade jag bara några deciliter i kastrullen och jag lyckades hålla mig torr. Men hade jag haft ansiktet ovanför hade jag fått en geijser av kokande vätska rakt i plytet, det stod upp typ en halv meter. Vad är dealen? Har aldrig sett vatten eller vanlig mjölk/grädde bete sig så.

En annan fråga som jag tror är relaterad; när jag värmer vätska i micron så kan det se ut att inte koka, men helt plötsligt kokar det upp efter det att jag tagit ut det ur micron. Enligt en tråd i matforat ska det ha med "superupphettning" att göra. Låter lagom luddigt.
Citera
2010-09-10, 16:55
Medlem
adequates avatar
Låt mig vara den första att säga: AWESOME!

Hursomhelst, har ingen aning om vad det kan bero på. Men det är sannerligen värt att kolla upp. I en stor gryta. Hemma hos någon en inte gillar.
Citera
2010-09-10, 17:03
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fimbulvintern
....
Enligt en tråd i matforat ska det ha med "superupphettning" att göra. Låter lagom luddigt.
Jupp, men ett verkligt fenomen likaså. Det har med orenheter (eller snarare brist på) i vattnet att göra, bl a.

http://en.wikipedia.org/wiki/Superheating
Citera
2010-09-11, 00:50
Medlem
Silverturks avatar
Om man kan säga att det är samma fenomen så går det även åt andra hållet, när en vätska ska övergå till fast fas. Testa att söka på "instant warm ice", det är en övermättad lösning i vilket det egentligen skulle kunna bildas kristaller, men det finns ingenstans för dem att börja växa ifrån. Samma sak med underkylt regn, där dropparna fryser så fort de träffar en yta. Eller ett mer vardagligt exempel, kolsyran i din läsk.

Superhettning har även hos Silverturken orsakat ett par olyckor. Jag skulle koka upp mjölk i en stor skål i mikron (c:a 1L). Den blir varm men börjar inte koka. Så jag tar en vips och börjar röra om för att se om den bränner fast. Då börjar mjölken stormkoka, bildar en skumliknande struktur och väller ut över diskbänk och golv.

Gör som kemister, lägg i en liten "koksten". Eller vispa runt ofta.
Citera
2010-09-11, 01:25
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Om man kan säga att det är samma fenomen så går det även åt andra hållet, när en vätska ska övergå till fast fas. Testa att söka på "instant warm ice", det är en övermättad lösning i vilket det egentligen skulle kunna bildas kristaller, men det finns ingenstans för dem att börja växa ifrån. Samma sak med underkylt regn, där dropparna fryser så fort de träffar en yta. Eller ett mer vardagligt exempel, kolsyran i din läsk.
...
Av olika skäl är min kyl ovanligt kall och det du förklarar ovan - exakt - har hänt ett ganska stort antal gånger. Främst med ölflaskor. Ölen är flytande, men när jag tar fram den och öppnar - ölis på någon sekund!
Citera
2010-09-11, 15:11
Medlem
Tack för svaren! Det verkar som att låglaktosmjölk har lite högre ytspänning än vanlig mjölk, därav att det bara hänt mig när jag använt sådan. Gäller att se upp hädanefter.

En koksten är ett väldigt bra tips, tack för det silverturken. Vill minnas att vi pysslade med sånt här i gymnasiekemin, fast motsatt dvs underkylda vätskor som nämnts i tråden.
Senast redigerad av Fimbulvintern 2010-09-11 kl. 15:13.
Citera
2010-09-12, 00:17
Medlem
WriteMasterTMs avatar
En annan förklaring är att det bildats en film och gasbubbla mellan fusk-mjölken och botten på kastrullen. Och sedan river du sönder bubblan med vispen.
Vad händer om fusk-mjölken kommer i kontakt med en glödande kastrullbotten ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in