2010-09-13, 22:14
Medlem
billybombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emil111
Jag har en annan viktigt fråga:
1. Hur gör man buljong? Om jag t.ex. ska 4 dl buljongsky, tar jag då 4 liter vatten och använder sånna fyrkantiga buljongtärningar som finns i affären? Hur många tärningar ska man ha per liter (eller det står kanske på)?
Det bör stå på förpackningen...

De som jag har hemma står det att en tärning ger 5 dl buljong, alltså betyder det väl att man löser upp en tärning i 5 dl vatten (kokande antagligen)
Citera
2010-09-13, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billybomb
Det bör stå på förpackningen...

De som jag har hemma står det att en tärning ger 5 dl buljong, alltså betyder det väl att man löser upp en tärning i 5 dl vatten (kokande antagligen)
Okej

Det här har jag kommit fram till (inklusive en fråga!):

Ingredienser:
- 20 msk/300 ml smör/margarin
- 30 msk/450 ml vetemjöl (känn efter om det behövs mer)
- 7 liter vatten med tärningsköttbuljong (grönsaksbuljong till veg.)
- 1 liter matlagningsgrädde
- 15msk/225 ml sojasås (försiktig, de har olika styrka)
- Peppar, eventuellt lite socker och var försiktig med salt

Arbetsgång:
Skapa en sky genom att värma upp vattnet och hälla i buljongen.
Därefter fattar jag inte riktigt det här med ”skapa bottenredning”. Kan jag inte bara blanda i smöret och mjölken i skyn?
Sedan häller jag i grädde beroende på hur tjock jag vill den ska vara. Och smak-/färgsätter med sojasås och kryddor. Jag rör hela tiden tills såsen börjar tjockna.

Verkar det vettigt?
Senast redigerad av emil111 2010-09-13 kl. 22:45.
Citera
2010-09-13, 23:31
Medlem
Hestons avatar
som kock ska jag klargöra en sak en gång för alla. DET FINNS INGET SOM HETER BRUNSÅS !!
Citera
2010-09-14, 00:51
Bannlyst
1. 1 kg smör
2. 500 g majonäs
3.ister
4.tillsät vatten så den blir rinnig och fin.

Så brukar iaf jag göra, dock mindre eftersom jag bara gör till familjen.
Citera
2010-09-14, 07:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emil111
Okej

Det här har jag kommit fram till (inklusive en fråga!):

Ingredienser:
- 20 msk/300 ml smör/margarin
- 30 msk/450 ml vetemjöl (känn efter om det behövs mer)
- 7 liter vatten med tärningsköttbuljong (grönsaksbuljong till veg.)
- 1 liter matlagningsgrädde
- 15msk/225 ml sojasås (försiktig, de har olika styrka)
- Peppar, eventuellt lite socker och var försiktig med salt

Arbetsgång:.......
I ingredienslistan bör också ingå vatten eller mjölk. Att enbart fixa såsen på grädde blir för mastigt. I o f sig så envisas du med matlagningsgrädden och den är tunnare. Personligen hade jag struntat i den och kört på äkta grädde.

När det gäller arbetsgången så har jag ju lämnat en beskrivning. Följ den gärna! Du skall alltså inte börja med skyn utan med bottenredningen!! En bottenredning kan lagas på lite olika sätt men i grova drag så smälter du smör och blandar i mjöl. Sedan kan du antingen rosta det hela så att mjölet får en nötbrun färg eller så kör du direkt i buljongen och låter såsen bli brun med hjälp av endast sojasås. Smaken blir bättre om du bryner mjölet i smör en stund.

~Paul~
Citera
2010-09-14, 10:48
Medlem
Emols avatar
grädde, salt, peppar och kalvfond klart =) koka ner

inget mjöl i för att den ska kunna ätas av alla gluten allergiker
Citera
2010-09-14, 11:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emol
grädde, salt, peppar och kalvfond klart =) koka ner

inget mjöl i för att den ska kunna ätas av alla gluten allergiker
I så fall kan du också hoppa över grädden eftersom den inte kan ätas av laktosintoleranta. Vad har du då kvar? Jo, fond, salt och peppar. Inte mycket till brunsås .

~Paul~
Citera
2010-09-14, 12:16
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
I så fall kan du också hoppa över grädden eftersom den inte kan ätas av laktosintoleranta. Vad har du då kvar? Jo, fond, salt och peppar. Inte mycket till brunsås .

~Paul~
Men fond går ju inte att ha i heller. Tänk på alla veganer och vegetarianer.
En PK brunsås består alltså av: Rättvisemärkt salt, ekologiskt odlad peppar och vatten från egen brunn.
Citera
2010-09-14, 12:27
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
En PK brunsås består alltså av: Rättvisemärkt salt, ekologiskt odlad peppar och vatten från egen brunn.

Hemjäst soja från sojabönodlingen i trädgården kanske? Annars är det svårt att få såsen brun.
Citera
2010-09-14, 12:30
Medlem
Fader Jacks avatar
Kanske det är bäst att skita i grytan och dra på med stavmixer. Då kan ingen äta det, rättvist.
Citera
2010-09-14, 12:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan

Så sant så!!!

~Paul~
Citera
2010-09-14, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
I ingredienslistan bör också ingå vatten eller mjölk. Att enbart fixa såsen på grädde blir för mastigt. I o f sig så envisas du med matlagningsgrädden och den är tunnare. Personligen hade jag struntat i den och kört på äkta grädde.

När det gäller arbetsgången så har jag ju lämnat en beskrivning. Följ den gärna! Du skall alltså inte börja med skyn utan med bottenredningen!! En bottenredning kan lagas på lite olika sätt men i grova drag så smälter du smör och blandar i mjöl. Sedan kan du antingen rosta det hela så att mjölet får en nötbrun färg eller så kör du direkt i buljongen och låter såsen bli brun med hjälp av endast sojasås. Smaken blir bättre om du bryner mjölet i smör en stund.

~Paul~
Alltså vatten ingår ju, det är ju 7 liter vatten med tärningsköttbuljong som jag har skrivit med. Och sen 1 liter grädde, då tar jag väl äkta grädde då. Så det blir väl bra?

Okej jag gör bottenredningen som du sa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in