2010-09-11, 12:28
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerwd
Ligger han ner raklång så är de super bra, de tyder på att han trivs och gillar erat sällskap! Och så som sagt, de går över.
Klart de är jobbigt men de är värt de framöver. Skimra (kanin honan) är nu världens mysigaste lilla tjej. Så från att vara ett riktigt monster till att bli ens lilla guld klimp är inte dåligt, den rebelliska ålder är riktigt tuff! Haha

Ah okej, hur lång tid brukar det ta innan det går över tror du? Hur lång tid tog det för Skimra?
Citera
2010-09-11, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Ah okej, hur lång tid brukar det ta innan det går över tror du? Hur lång tid tog det för Skimra?

Ja hur lång tid kan de ha tagit. Hm, vi tog tid henne på vinterlovet tror jag de var. Ja, ca 3-4 månader hade vi henne där och hon var så iallfall 1-2 månader. Men de varierar fruktansvärt.
En del kaniner är inte alls så, andra kan vara så en längre period.
Men de gäller att visa vem som är bossen och ta upp kaninen, prata lugnt och visa att den inte behöver vara arg eller orolig för nått.
Funderade finfin för skimra iallfall, och hon blev nästan lugnt såfort man släppte ut henne lös på golvet
Citera
2010-09-11, 22:15
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerwd
Ja hur lång tid kan de ha tagit. Hm, vi tog tid henne på vinterlovet tror jag de var. Ja, ca 3-4 månader hade vi henne där och hon var så iallfall 1-2 månader. Men de varierar fruktansvärt.
En del kaniner är inte alls så, andra kan vara så en längre period.
Men de gäller att visa vem som är bossen och ta upp kaninen, prata lugnt och visa att den inte behöver vara arg eller orolig för nått.
Funderade finfin för skimra iallfall, och hon blev nästan lugnt såfort man släppte ut henne lös på golvet

Okej kan förstå att det är olika för olika kaniner och raser osv... Texmex är f.ö. en dvärgvädur.

Just nu är ju bara problemet att vi inte kan ta upp honom osv, han är inte så van vid oss än. Vi köpte honom ifrån några som tröttnade otroligt fort (vi fick honom när han var lite mer än två månader gammal) och han har av någon anledning ingen som helst lust att bli upplockad... Vi försöker just nu vänja honom vid oss (han är 4 månader gammal) och låter det gå i hans takt, börjat ta på hans mage och hålla runt honom utan att plocka upp honom för att vänja honom långsamt, typ...
Citera
2010-09-12, 00:02
Medlem
Citat:
Okej kan förstå att det är olika för olika kaniner och raser osv... Texmex är f.ö. en dvärgvädur.

Just nu är ju bara problemet att vi inte kan ta upp honom osv, han är inte så van vid oss än. Vi köpte honom ifrån några som tröttnade otroligt fort (vi fick honom när han var lite mer än två månader gammal) och han har av någon anledning ingen som helst lust att bli upplockad... Vi försöker just nu vänja honom vid oss (han är 4 månader gammal) och låter det gå i hans takt, börjat ta på hans mage och hålla runt honom utan att plocka upp honom för att vänja honom långsamt, typ...

Observera djuret noga och lär dig tala dess kroppsspråk. Kaniner "pratar" med näsan. Dvs de rör på den hela tiden. En orolig kanin fladdrar nosen på. Sätter du dig framför den med armarna i marken och rör lite försynt på näsborrarna skall du se på något. När den inte är rädd så kommer den att trycka sin nos mot din vilket är ungefär lika naturligt för dem som att vi hälsar på varandra. Kommer den fram och vill göra så så missa inte då det är precis lika ohyfsat för dem som att påbörja en hälsning och sedan avvika är för oss. Märker den att du talar dess kroppsspråk så kan du lugna den genom att röra försiktigt och rytmiskt på näsan på samma vis som den gör när den är lugn. Hoppas det hjälper något. En annan sak: nästan alla däggdjur reagerar på att man blinkar ganska utdraget med båda ögonen samtidigt. Det är också ett tecken på kroppsspråkssamförstånd. I stort sett varenda hund och fågel du möter kommer att förstå och svara, även en del katter. Är din hjärna snabb så kan du lägga märke till de blixtsnabba blinkningar som fåglar kommunicerar med. Inte testat på kaniner sedan jag upptäckte det då jag inte haft kanin på typ trettio år eller så. Lycka till.
Senast redigerad av Einar-Fredrik 2010-09-12 kl. 00:05.
Citera
2010-09-12, 14:40
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Observera djuret noga och lär dig tala dess kroppsspråk. Kaniner "pratar" med näsan. Dvs de rör på den hela tiden. En orolig kanin fladdrar nosen på. Sätter du dig framför den med armarna i marken och rör lite försynt på näsborrarna skall du se på något. När den inte är rädd så kommer den att trycka sin nos mot din vilket är ungefär lika naturligt för dem som att vi hälsar på varandra. Kommer den fram och vill göra så så missa inte då det är precis lika ohyfsat för dem som att påbörja en hälsning och sedan avvika är för oss. Märker den att du talar dess kroppsspråk så kan du lugna den genom att röra försiktigt och rytmiskt på näsan på samma vis som den gör när den är lugn. Hoppas det hjälper något. En annan sak: nästan alla däggdjur reagerar på att man blinkar ganska utdraget med båda ögonen samtidigt. Det är också ett tecken på kroppsspråkssamförstånd. I stort sett varenda hund och fågel du möter kommer att förstå och svara, även en del katter. Är din hjärna snabb så kan du lägga märke till de blixtsnabba blinkningar som fåglar kommunicerar med. Inte testat på kaniner sedan jag upptäckte det då jag inte haft kanin på typ trettio år eller så. Lycka till.

Tack så mycket! Ska testa detta
Citera
2010-09-14, 01:38
Medlem
tildahoppomlivets avatar
Personligen tror jag att den vill galopera ivag.
Citera
2012-08-28, 03:35
Medlem
bomp bomp bomp bomp så låter min putte kanin när putte stampar den är så snäll en hanne den ska knipsas snart så stackarn inte får lida
Citera
2012-08-28, 13:00
Medlem
thissuitisblacknots avatar
Citat:
Hejsan,
Läst på överallt men förstår inte... Vår hankanin är ungefär 4 månader gammal och har bara sedan igår börjat stampa hela tiden! Då menar jag typ, en gång i minuten. Innan har han stampat när vi haft för lång sovmorgon och hans mat tagit slut, som för att väcka oss och uppmärksamma oss om att vi ska fylla på matskålen... Men nu är allt som det ska, och han gör det hela tiden! Verkar inte som han vill något heller, eller att han är "rädd, vill varna eller hota" som den vanliga faktan är kring stampande. Ofta är det bara att han sitter och tvättar sig, stampar, lägger sig ner... Det är inte heller att han bara "råkar", för då hade det ju inte börjat så plötsligt...

Kan det vara för att han blivit könsmogen eller liknande? Någon som har någon idé varför han gör som han gör?
Lägg upp det på youtube, genast! Har du tur blir du internet-kändis. Nej, men allvarligt, jag måste se detta.
Citera
2012-08-30, 13:02
Medlem
jag har en kanin en jätte gullig hanne som heter pute vad jag inte förstår är när den motionerar hela natten är kaniner nattdjur?
Citera
2012-08-30, 23:59
Medlem
pezrulezhaakons avatar
kittydisco

Nej, de är inte nattdjur, men det rör sig emellanåt på natten.
De följer ofta den dagsrytmen som resten av familjen/ägaren har.

Jag har haft min kanin nu i strax 8 år. Han har endast stampat ett fåtal gånger, då han hört något ljud han inte är van vid.
Senast redigerad av pezrulezhaakon 2012-08-31 kl. 00:02.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in