• 1
  • 2
2010-09-09, 21:42
Medlem
AlexOnTops avatar
Hejsan,
Lst p verallt men frstr inte... Vr hankanin r ungefr 4 mnader gammal och har bara sedan igr brjat stampa hela tiden! D menar jag typ, en gng i minuten. Innan har han stampat nr vi haft fr lng sovmorgon och hans mat tagit slut, som fr att vcka oss och uppmrksamma oss om att vi ska fylla p matsklen... Men nu r allt som det ska, och han gr det hela tiden! Verkar inte som han vill ngot heller, eller att han r "rdd, vill varna eller hota" som den vanliga faktan r kring stampande. Ofta r det bara att han sitter och tvttar sig, stampar, lgger sig ner... Det r inte heller att han bara "rkar", fr d hade det ju inte brjat s pltsligt...

Kan det vara fr att han blivit knsmogen eller liknande? Ngon som har ngon id varfr han gr som han gr?
Citera
2010-09-09, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Hejsan,
Lst p verallt men frstr inte... Vr hankanin r ungefr 4 mnader gammal och har bara sedan igr brjat stampa hela tiden! D menar jag typ, en gng i minuten. Innan har han stampat nr vi haft fr lng sovmorgon och hans mat tagit slut, som fr att vcka oss och uppmrksamma oss om att vi ska fylla p matsklen... Men nu r allt som det ska, och han gr det hela tiden! Verkar inte som han vill ngot heller, eller att han r "rdd, vill varna eller hota" som den vanliga faktan r kring stampande. Ofta r det bara att han sitter och tvttar sig, stampar, lgger sig ner... Det r inte heller att han bara "rkar", fr d hade det ju inte brjat s pltsligt...

Kan det vara fr att han blivit knsmogen eller liknande? Ngon som har ngon id varfr han gr som han gr?

Hittar du svaret s jag r intresserad av att hra ocks... vi hade en hon kanin som gjorde det hela livet ocks...
Citera
2010-09-09, 21:48
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av searchsian
Hittar du svaret s jag r intresserad av att hra ocks... vi hade en hon kanin som gjorde det hela livet ocks...

D fr vi hoppas ngon har svaret :P

Om din honkanin gjorde det lr det ju inte hjlpa om vi kastrerar honom d i alla fall...
Citera
2010-09-09, 22:14
Medlem
KalGustfXVIs avatar
Stampandet r en varning vanligtvis men kan ocks vara missnje. De flesta tror kaniner r mesar men det r de inte. De frser, boxar, bits och stampar nr de inte gillar lget. Han (och hon) r frbannade p er och vill drifrn. Vantrivs helt enkelt. Sluta plga dem.

Edit edit edit. Slappnar de av helt utstrckta p sidan ibland? Lng kanin. Tydligt m bra tecken eller r det mest hopkrupet och stampande?
Senast redigerad av KalGustfXVI 2010-09-09 kl. 22:25.
Citera
2010-09-09, 22:20
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalGustfXVI
Stampandet r en varning vanligtvis men kan ocks vara missnje. Han (och hon) r frbannade p er och vill drifrn. Vantrivs helt enkelt. Sluta plga dem.

Plgar honom verkligen inte, aktiverar honom mentalt och ger honom motion varje dag i flera timmar, rtt mngd mat, vatten, vitaminer och krlek...
Citera
2010-09-09, 22:38
Medlem
AlexOnTops avatar
Hittade lite information om att hankaniner stampar fr att locka till sig honor/frtjusa dem. Han har tidigare uppvaktat mig (och inte min pojkvn) genom att slicka p mig osv osv... Tydligen kan det vara s det r nu med... D kanske det blir bttre av att kastrera honom...
Citera
2010-09-10, 19:50
Medlem
Citat:
Hittade lite information om att hankaniner stampar fr att locka till sig honor/frtjusa dem. Han har tidigare uppvaktat mig (och inte min pojkvn) genom att slicka p mig osv osv... Tydligen kan det vara s det r nu med... D kanske det blir bttre av att kastrera honom...

Hej,
en kompis hade en hona som gjorde utfall mot hnder, morrande och stampade nr man kom nra och/eller skulle ta matsklen fr att fylla p mat.
Det r ett naturlig beteende nr dom brjar bli knsmogen, och oftast gr de bort efter nton vecka
Ibland kan snt stta sig hela livet eftersom djur (som vi mnniskor) kan f en strning.
Men de r bara att bita ihop och vnta ett tag
Lgger sig kaninen din ner och strcker ut sig s han ligger raklng?
Citera
2010-09-10, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalGustfXVI
Stampandet r en varning vanligtvis men kan ocks vara missnje. De flesta tror kaniner r mesar men det r de inte. De frser, boxar, bits och stampar nr de inte gillar lget. Han (och hon) r frbannade p er och vill drifrn. Vantrivs helt enkelt. Sluta plga dem.

Edit edit edit. Slappnar de av helt utstrckta p sidan ibland? Lng kanin. Tydligt m bra tecken eller r det mest hopkrupet och stampande?

Du verkar inte alls vara ngon vidare plst nr de gller kaniner beteende mrker jag. Bara fr att han stampar betyder de inte att han r rdd eller missnjd, dom r som oss mnniskor och hamnar ocks i en lder dr dom r rebelliska. Men snt vxer oftast bort.
Citera
2010-09-10, 20:03
Medlem
charkovs avatar
Finns vl ngon sjukdom kaniner ocks kan f. Dr symtomen just r att den stampar
Vet inte vad sjukdommen heter, trumsjuka eller nt....
Citera
2010-09-10, 21:06
Medlem
Mandelbrots avatar
Jag hittade ett annat forum i samma frga. Det fanns lite olika frklaringar dr med kanske den utfrligaste nedan:
Citat:
I've had several pet rabbits, and it seems that females tend to stomp MUCH more than males. Besides doing it to broadcast danger, they seem to also stomp when annoyed about something.

My Rory stomps when she thinks I'm not paying enough attention to her...like when I'm working on the computer and she's playing by herself near my feet. (She'll also grab my jeans and tug, or head-butt my leg when she wants attention.) She also stomps when Chip, my neutered male, solicits my attention or is playing with me. If I'm cleaning his cage, she stomps from hers. If he gets fed first, she stomps. She grunts and growls as she stomps, which is really pretty funny. She looks so sweet and innocent, but act possessed!

About the only time Chip stomps (about something other than perceived danger) is when he wants me to clean his litterbox. He runs to it, looks up at me, and stomps repeatedly. He's pretty mellow, otherwise.

Many years ago, Rover, my first female rabbit, used to stomp when I held my cats (males). If they were on my lap, she'd hop up onto the couch next to me and stomp. Of course, being cats, they just laid there and purred. Then she'd head-butt them, which worked...sometimes. One of my cats was "in love" with her, in spite of being neutered, so she'd stomp A LOT when he snuck up behind her. She was a big rabbit, so I guess he thought she was a fema
http://answers.yahoo.com/question/in...4090945AAQrTPA
Citera
2010-09-10, 23:42
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerwd
Hej,
en kompis hade en hona som gjorde utfall mot hnder, morrande och stampade nr man kom nra och/eller skulle ta matsklen fr att fylla p mat.
Det r ett naturlig beteende nr dom brjar bli knsmogen, och oftast gr de bort efter nton vecka
Ibland kan snt stta sig hela livet eftersom djur (som vi mnniskor) kan f en strning.
Men de r bara att bita ihop och vnta ett tag
Lgger sig kaninen din ner och strcker ut sig s han ligger raklng?

Enda gngerna han "attackerar" och morrar (fast ja, det lter mer som grymtande haha!) r nr jag ska rensa bort gammalt h han inte lngre vill ta av.
Jag fr vl hlla tummarna att det gr ver d, kanske. Han stampade i alla fall inte nr vi sov, tack och lov!

Ja han ligger raklng ibland, eller inte riktigt, lite p sidan med bakbenen/rumpan. S har han legat ganska mycket nda sedan han kom hit till oss. Inget nytt beteende... r det dligt? Han verkar bara gilla att ligga s...

Citat:
Ursprungligen postat av charkov
Finns vl ngon sjukdom kaniner ocks kan f. Dr symtomen just r att den stampar
Vet inte vad sjukdommen heter, trumsjuka eller nt....

Aldrig hrt talas om! Ska kolla upp detta...
Citera
2010-09-11, 12:16
Medlem
Citat:
Enda gngerna han "attackerar" och morrar (fast ja, det lter mer som grymtande haha!) r nr jag ska rensa bort gammalt h han inte lngre vill ta av.
Jag fr vl hlla tummarna att det gr ver d, kanske. Han stampade i alla fall inte nr vi sov, tack och lov!

Ja han ligger raklng ibland, eller inte riktigt, lite p sidan med bakbenen/rumpan. S har han legat ganska mycket nda sedan han kom hit till oss. Inget nytt beteende... r det dligt? Han verkar bara gilla att ligga s...

Aldrig hrt talas om! Ska kolla upp detta...

Ligger han ner raklng s r de super bra, de tyder p att han trivs och gillar erat sllskap! Och s som sagt, de gr ver.
Klart de r jobbigt men de r vrt de framver. Skimra (kanin honan) r nu vrldens mysigaste lilla tjej. S frn att vara ett riktigt monster till att bli ens lilla guld klimp r inte dligt, den rebelliska lder r riktigt tuff! Haha
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in