2010-09-09, 21:42
Medlem
AlexOnTops avatar
Hejsan,
Läst på överallt men förstår inte... Vår hankanin är ungefär 4 månader gammal och har bara sedan igår börjat stampa hela tiden! Då menar jag typ, en gång i minuten. Innan har han stampat när vi haft för lång sovmorgon och hans mat tagit slut, som för att väcka oss och uppmärksamma oss om att vi ska fylla på matskålen... Men nu är allt som det ska, och han gör det hela tiden! Verkar inte som han vill något heller, eller att han är "rädd, vill varna eller hota" som den vanliga faktan är kring stampande. Ofta är det bara att han sitter och tvättar sig, stampar, lägger sig ner... Det är inte heller att han bara "råkar", för då hade det ju inte börjat så plötsligt...

Kan det vara för att han blivit könsmogen eller liknande? Någon som har någon idé varför han gör som han gör?
Citera
2010-09-09, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Hejsan,
Läst på överallt men förstår inte... Vår hankanin är ungefär 4 månader gammal och har bara sedan igår börjat stampa hela tiden! Då menar jag typ, en gång i minuten. Innan har han stampat när vi haft för lång sovmorgon och hans mat tagit slut, som för att väcka oss och uppmärksamma oss om att vi ska fylla på matskålen... Men nu är allt som det ska, och han gör det hela tiden! Verkar inte som han vill något heller, eller att han är "rädd, vill varna eller hota" som den vanliga faktan är kring stampande. Ofta är det bara att han sitter och tvättar sig, stampar, lägger sig ner... Det är inte heller att han bara "råkar", för då hade det ju inte börjat så plötsligt...

Kan det vara för att han blivit könsmogen eller liknande? Någon som har någon idé varför han gör som han gör?

Hittar du svaret så jag är intresserad av att höra också... vi hade en hon kanin som gjorde det hela livet också...
Citera
2010-09-09, 21:48
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av searchsian
Hittar du svaret så jag är intresserad av att höra också... vi hade en hon kanin som gjorde det hela livet också...

Då får vi hoppas någon har svaret :P

Om din honkanin gjorde det lär det ju inte hjälpa om vi kastrerar honom då i alla fall...
Citera
2010-09-09, 22:14
Medlem
KalGustfXVIs avatar
Stampandet är en varning vanligtvis men kan också vara missnöje. De flesta tror kaniner är mesar men det är de inte. De fräser, boxar, bits och stampar när de inte gillar läget. Han (och hon) är förbannade på er och vill därifrån. Vantrivs helt enkelt. Sluta plåga dem.

Edit edit edit. Slappnar de av helt utsträckta på sidan ibland? Lååång kanin. Tydligt må bra tecken eller är det mest hopkrupet och stampande?
Senast redigerad av KalGustfXVI 2010-09-09 kl. 22:25.
Citera
2010-09-09, 22:20
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalGustfXVI
Stampandet är en varning vanligtvis men kan också vara missnöje. Han (och hon) är förbannade på er och vill därifrån. Vantrivs helt enkelt. Sluta plåga dem.

Plågar honom verkligen inte, aktiverar honom mentalt och ger honom motion varje dag i flera timmar, rätt mängd mat, vatten, vitaminer och kärlek...
Citera
2010-09-09, 22:38
Medlem
AlexOnTops avatar
Hittade lite information om att hankaniner stampar för att locka till sig honor/förtjusa dem. Han har tidigare uppvaktat mig (och inte min pojkvän) genom att slicka på mig osv osv... Tydligen kan det vara så det är nu med... DÅ kanske det blir bättre av att kastrera honom...
Citera
2010-09-10, 19:50
Medlem
Citat:
Hittade lite information om att hankaniner stampar för att locka till sig honor/förtjusa dem. Han har tidigare uppvaktat mig (och inte min pojkvän) genom att slicka på mig osv osv... Tydligen kan det vara så det är nu med... DÅ kanske det blir bättre av att kastrera honom...

Hej,
en kompis hade en hona som gjorde utfall mot händer, morrande och stampade när man kom nära och/eller skulle ta matskålen för att fylla på mat.
Det är ett naturlig beteende när dom börjar bli könsmogen, och oftast går de bort efter nåton vecka
Ibland kan sånt sätta sig hela livet eftersom djur (som vi människor) kan få en störning.
Men de är bara att bita ihop och vänta ett tag
Lägger sig kaninen din ner och sträcker ut sig så han ligger raklång?
Citera
2010-09-10, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalGustfXVI
Stampandet är en varning vanligtvis men kan också vara missnöje. De flesta tror kaniner är mesar men det är de inte. De fräser, boxar, bits och stampar när de inte gillar läget. Han (och hon) är förbannade på er och vill därifrån. Vantrivs helt enkelt. Sluta plåga dem.

Edit edit edit. Slappnar de av helt utsträckta på sidan ibland? Lååång kanin. Tydligt må bra tecken eller är det mest hopkrupet och stampande?

Du verkar inte alls vara någon vidare påläst när de gäller kaniner beteende märker jag. Bara för att han stampar betyder de inte att han är rädd eller missnöjd, dom är som oss människor och hamnar också i en ålder där dom är rebelliska. Men sånt växer oftast bort.
Citera
2010-09-10, 20:03
Medlem
charkovs avatar
Finns väl någon sjukdom kaniner också kan få. Där symtomen just är att den stampar
Vet inte vad sjukdommen heter, trumsjuka eller nåt....
Citera
2010-09-10, 21:06
Medlem
Mandelbrots avatar
Jag hittade ett annat forum i samma fråga. Det fanns lite olika förklaringar där med kanske den utförligaste nedan:
Citat:
I've had several pet rabbits, and it seems that females tend to stomp MUCH more than males. Besides doing it to broadcast danger, they seem to also stomp when annoyed about something.

My Rory stomps when she thinks I'm not paying enough attention to her...like when I'm working on the computer and she's playing by herself near my feet. (She'll also grab my jeans and tug, or head-butt my leg when she wants attention.) She also stomps when Chip, my neutered male, solicits my attention or is playing with me. If I'm cleaning his cage, she stomps from hers. If he gets fed first, she stomps. She grunts and growls as she stomps, which is really pretty funny. She looks so sweet and innocent, but act possessed!

About the only time Chip stomps (about something other than perceived danger) is when he wants me to clean his litterbox. He runs to it, looks up at me, and stomps repeatedly. He's pretty mellow, otherwise.

Many years ago, Rover, my first female rabbit, used to stomp when I held my cats (males). If they were on my lap, she'd hop up onto the couch next to me and stomp. Of course, being cats, they just laid there and purred. Then she'd head-butt them, which worked...sometimes. One of my cats was "in love" with her, in spite of being neutered, so she'd stomp A LOT when he snuck up behind her. She was a big rabbit, so I guess he thought she was a fema
http://answers.yahoo.com/question/index;_ylt=ApFy1zpUjcfyg86xRG66nmfP7BR.;_ylv=3?qid =20081214090945AAQrTPA
Citera
2010-09-10, 23:42
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerwd
Hej,
en kompis hade en hona som gjorde utfall mot händer, morrande och stampade när man kom nära och/eller skulle ta matskålen för att fylla på mat.
Det är ett naturlig beteende när dom börjar bli könsmogen, och oftast går de bort efter nåton vecka
Ibland kan sånt sätta sig hela livet eftersom djur (som vi människor) kan få en störning.
Men de är bara att bita ihop och vänta ett tag
Lägger sig kaninen din ner och sträcker ut sig så han ligger raklång?

Enda gångerna han "attackerar" och morrar (fast ja, det låter mer som grymtande haha!) är när jag ska rensa bort gammalt hö han inte längre vill äta av.
Jag får väl hålla tummarna att det går över då, kanske. Han stampade i alla fall inte när vi sov, tack och lov!

Ja han ligger raklång ibland, eller inte riktigt, lite på sidan med bakbenen/rumpan. Så har han legat ganska mycket ända sedan han kom hit till oss. Inget nytt beteende... Är det dåligt? Han verkar bara gilla att ligga så...

Citat:
Ursprungligen postat av charkov
Finns väl någon sjukdom kaniner också kan få. Där symtomen just är att den stampar
Vet inte vad sjukdommen heter, trumsjuka eller nåt....

Aldrig hört talas om! Ska kolla upp detta...
Citera
2010-09-11, 12:16
Medlem
Citat:
Enda gångerna han "attackerar" och morrar (fast ja, det låter mer som grymtande haha!) är när jag ska rensa bort gammalt hö han inte längre vill äta av.
Jag får väl hålla tummarna att det går över då, kanske. Han stampade i alla fall inte när vi sov, tack och lov!

Ja han ligger raklång ibland, eller inte riktigt, lite på sidan med bakbenen/rumpan. Så har han legat ganska mycket ända sedan han kom hit till oss. Inget nytt beteende... Är det dåligt? Han verkar bara gilla att ligga så...

Aldrig hört talas om! Ska kolla upp detta...

Ligger han ner raklång så är de super bra, de tyder på att han trivs och gillar erat sällskap! Och så som sagt, de går över.
Klart de är jobbigt men de är värt de framöver. Skimra (kanin honan) är nu världens mysigaste lilla tjej. Så från att vara ett riktigt monster till att bli ens lilla guld klimp är inte dåligt, den rebelliska ålder är riktigt tuff! Haha
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in