2012-08-17, 01:08
Medlem
FBMinchias avatar
Det jag ofta gör med kycklinglever är från början en idé som ska ligga på smörstekt toast.
Nu när jag kör lc, så hoppar jag bara brödet och ugnsgratinerar i stället.
Kycklinglevern steks separat som resten och läggs i en form.
Kryddas med salt, svartpeppar, rödpeppar, timjan.
Sedan stekta champignoner, kryddade med persilja, vitlök, svartpeppar, salt.
Stekt lök. Stekt bacon.
Varva grejorna i en form med svampen underst. Den suger upp det andra.
Överst skivad paprika eller tomat. Haricots verts och skivad ost typ cheddar.
Använd smör och olivolja att steka i.
Vill man ha det på toast så är det bra, kör man lc, så hoppar man brödet.
Timjan är viktig här.
Citera
2012-08-17, 03:02
Medlem
FBMinchias avatar
För sent för edit.
Vill man pimpa, så funkar rödvin och smör utmärkt.
Eller tomatpuré och vatten.

Det vore synd om folk inte vågade sig på kycklinglever, för det är bland det mest underskattade livsmedel som finns. Promise.
Citera
2012-08-17, 13:20
Medlem
Bertings avatar
Jag steker min kycklinglever så här: Sköljer levern, låter rinna av. Lägger milt currypulver i en sopptallrik, lägger i kycklinglevrarna i curryn och vänder dem som om det vore mjöl. Nu steker jag dem på svag värme, de måste bli genomstekta men ej överstekta. Till detta jasmin ris kanske? Där jag bor nu äter vi ris till allting.
Citera
2012-08-17, 14:11
Medlem
Lys avatar
Brukar bara ha salt och svartpeppar till kycklinglever. Sköljer och steker levern, och så salt och peppar. Sen är det gott att äta det instoppat i ett pitabröd eller lämpligt tunnbröd man rullar ihop. Kycklinglever med hackad rå lök, rikligt med persilja, hackad grön paprika, skivad gurka, skivade smakrika tomater och lite tunnt skivad citron. Samt chili, om man som jag älskar chili. Kycklinglever på det här sättet med grönsaker och persilja i ett bröd är supergott!!!
Citera
2012-08-20, 21:26
Medlem
SoulStoneRiders avatar
Rökt sidfläsk, pärllök, svamp, sockerärtor och vindruvor tycker jag passar fint.
Gärna ett potatismos till.
Citera
2012-08-22, 20:10
Medlem
Rosépeppar är mycket gott till kycklinglever, tillsammans med stekt lök, champinjoner, soja och en klick dijonsenap.

En annan favorit är en indonesisk rätt - Sambal goreng hati ayam (Kycklinglever stekt i sambal). Sambalen består av små scharlottenlökar, långa+små chili och lite salt som man mixar (ev. tomat om man vill). Sedan steker man levern i en lite större mängd olja (småfriterar kan man säga), ställer åt sidan, steker sambalen i olja i några minuter och sedan kombinerar man dessa i stekpannan. Grymt gott
Citera
2012-08-22, 20:52
Medlem
dePauls avatar
Körvel och dragon är klassiska kryddor till den diskreta kycklingleversmaken. Tillsammans med lite sherry/madeira och-/eller cognac och en skvätt grädde.

~Paul~
Citera
2012-08-22, 23:51
Medlem
dxdts avatar
Själv brukar jag ofta göra en anglaisinspirerad anrättning av kycklinglever. Jag börjar med att panera levern i en blandning av vetemjöl, vitpeppar och salt. Sen steker jag finhackad lök i smör, därefter i samma panna tärnat sidfläsk och slutligen steker jag på den panerade levern i skyn från löken och sidfläsket och serverar med kapris.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in