Citat:
Ursprungligen postat av Sana
orkade inte läsa annat än frågan så de kanske redan finns svar.
men ja kastrera du det spar katten förhindrar livmoderinflamation bla. Nu för tiden görs ofta flanksnitt då behöver man inte ens krage.
BRA beslut.
Tack för uppmuntran! Skönt också att så många pratar om flanksnitt, då lär det ju vara vanligt. Blev bara lite förvånad eftersom jag inte kände till det sedan tidigare - och då satte jag mig ändå in i saken en del iom att en vän kastrerade sin honkatt. Fick uppfattningen att hon kollat upp olika sätt men ändå blev det inte flanksnitt, något hon idag (bokstavligen idag, haha) säger att hon hade valt om det funnits som alternativ. Det här är visserligen Skåne och 2007 men ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
I Stockholm måste det givetvis finnas flertal veterinärer som utför kastrering med flanksnitt! Kostnadsmässigt har jag ingen aning. Tror att det här i Skåne kostade lite mer i början men ingen större skillnad (> 5 år sedan tekniken fanns här och en bekant lät sin katt få gjort det så)
Kroppsstrumpa är absolut bästa sättet och förhoppningsvis vill veterinären sätta på en före katten väcks ur narkosen. Om det ens behövs.
Kanske du skulle kunna minska problemet med utkrafsad kattsand genom att lägga en matta utanför toalådan? (badkarsmatta ex.vis) Vet andra som gör det. Lätt att städa bort det som kommer utanför. Vi har en mycket ordentlig katt som verkligen "städar" så nog vet vi hur det ser ut. Tar vi inte upp direkt så städar hon flera gånger (ända ut i hallen..)
Hittade förresten den här tråden:
http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=11&t=172853
Där har TS också gjort en liten sammanställning (maj 2009) över ställen i Stockholm som kanske kan vara bra att ha även för någon annan:
https://docs.google.com/View?id=dhnf6t54_244g2vsdzcp
750 kr för flanksnittskastrering låter ju bra, men jag har inte bil och då är ju Uppsala lite bökigt.
Som du säger kommer ju andra att hitta denna tråd framöver och jag ska försöka lägga till bra info i den takt jag kommer över den.
Låter absolut som att det vore värt att lägga en eventuell extra slant på flanksnitt. Då är ju dessutom problemet med lådan löst på förhand, i och med att krage inte verkar behövas. (Annars använder jag nu en liten charmig 60-tals-handdammsugare som jag hittade på loppis för 10 kr, och städar efter katten när jag själv går på toaletten.)
Tack igen för dina vettiga svar!