2010-09-09, 14:31
Medlem
Shoplifters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fader Jack
Vissa veterinärer använder sig av nätstrumpor istället som sen klipptes bort efter en viss tid. Hade vi på vår katt, funkar bättre än tratt.
Ah, låter bra! Vill du berätta lite kort bara om hur det funkar?
Citera
2010-09-09, 14:47
Medlem
Fader Jacks avatar
Det var en sorts kroppsstrumpa nog, katten hade ingenting emot den och den tillät henne att gå på toan och allt utan problem. Har en bild nånstans jag kan visa sen.
Citera
2010-09-09, 14:49
Medlem
Wandras avatar
Rekommenderar verkligen en veterinär som kastrerar med "Flanksnitt" (titthålskirurgi).

Fördelar:

Såret blir endast 1-2 cm och sitter på sidan så katten inte kan komma åt att bita/slocka på såret.
Katten behöver inte ha tratt eller bandage.
Katten får inte lika ont efteråt.
Styngnen behöver inte tas bort.

Den här metoden blir vanligare och vanligare så ring runt och fråga.
Citera
2010-09-09, 15:22
Medlem
Shoplifters avatar
Citat:
Det var en sorts kroppsstrumpa nog, katten hade ingenting emot den och den tillät henne att gå på toan och allt utan problem. Har en bild nånstans jag kan visa sen.
Okej! Tack!
OT: Nog? Var det en sorts kroppsstrumpa eller inte? Skriver du på finlandssvenska?

Citat:
Ursprungligen postat av Wandra
Rekommenderar verkligen en veterinär som kastrerar med "Flanksnitt" (titthålskirurgi).

Fördelar:

Såret blir endast 1-2 cm och sitter på sidan så katten inte kan komma åt att bita/slocka på såret.
Katten behöver inte ha tratt eller bandage.
Katten får inte lika ont efteråt.
Styngnen behöver inte tas bort.

Den här metoden blir vanligare och vanligare så ring runt och fråga.
Oj, det där låter ju nästan för bra för att vara sant! Kommer katten verkligen inte åt såret alls? Och är det inte dyrare än andra tillvägagångssätt? Inga nackdelar? Misstror dig ju inte men som sagt, det låter nästan lite väl bra, haha. Jag lär ju sikta in mig på detta, helt klart! Och om metoden är på uppgång tycker man ju inte att det borde vara svårt att hitta en veterinär som använder sig av den kring Stockholm.
Citera
2010-09-09, 15:29
Medlem
LinLins avatar
Kastrera henne; hon är definitivt inte för gammal. Både du och katten kommer må bättre av det: min förra katta var inte kastrerad och de sista åren löpte hon konstant och pissade i väskor, skor, ja allt. Dessutom minskar risken för juvertumörer. Min nuvarande katt är kastrerad och visst gick hon upp lite i vikt av det, men det är verkligen inget problem.
Citera
2010-09-09, 16:12
Medlem
Shoplifters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinLin
Kastrera henne; hon är definitivt inte för gammal. Både du och katten kommer må bättre av det: min förra katta var inte kastrerad och de sista åren löpte hon konstant och pissade i väskor, skor, ja allt. Dessutom minskar risken för juvertumörer. Min nuvarande katt är kastrerad och visst gick hon upp lite i vikt av det, men det är verkligen inget problem.
Ah, ja, så vill man ju förstås inte att det ska bli. Min katt har dock löpt mindre och mindre, och dessutom inte gjort lika mycket väsen av sig vid de tillfällena som förr, och hon har heller inte pissat på något otillbörligt ställe... än. Fast ja, absolut, hon kommer ju må bättre nu när det blir av även om det inte varit några stora problem än så länge. Hon är lite lynnig och sådär, det kan ju tänkas ha med saken att göra.
Citera
2010-09-09, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shoplifter
Hej! Har "delad vårdnad" om en fem år gammal honkatt. Av olika anledningar har det inte blivit av att vi kastrerat henne. Nu har jag dock hand om henne i åtminstone ett år, och eftersom jag är inneboende känns det verkligen som att det är läge att ta itu med det här nu. Hon har inte haft tillfälle att kopulera någonting. Det jag undrar är väl främst: kan det bli några komplikationer när hon ändå är så pass gammal? Och vad kan jag förvänta mig för förändringar i beteende, etc? Jag har en kattlåda med "tak" eftersom vi måste ha lådan invid duschen. Katten är småväxt - går det att få en krage modell mindre som gör att hon kan använda luckan till lådan även under tiden hon bär den? Katten är väldigt social och orädd, dock har hon inte riktigt vant sig av vid att bitas, även om det blivit bättre. Och hon är väääldigt pratsam.
Hon har fått bo här i sitt nya hem och med nygammal husse i två veckor snart, tänkte väl att hon åtminstone skulle få två veckor till innan kastreringen.
Tror nog det kommer gå bra, för hon är inte rädd för någonting whatsoever, haha. Men jag är förstås lite smånervös inför det hela ändå. Är det något annat jag bör tänka på? Borde jag köpa annat foder framöver? Katten äter nästan enbart blötfoder och är alltså lite smått bortskämd...
Tack så mycket på förhand!

orkade inte läsa annat än frågan så de kanske redan finns svar.

men ja kastrera du det spar katten förhindrar livmoderinflamation bla. Nu för tiden görs ofta flanksnitt då behöver man inte ens krage.

BRA beslut.
Citera
2010-09-09, 17:23
Medlem
Eliza CTs avatar
I Stockholm måste det givetvis finnas flertal veterinärer som utför kastrering med flanksnitt! Kostnadsmässigt har jag ingen aning. Tror att det här i Skåne kostade lite mer i början men ingen större skillnad (> 5 år sedan tekniken fanns här och en bekant lät sin katt få gjort det så)

Kroppsstrumpa är absolut bästa sättet och förhoppningsvis vill veterinären sätta på en före katten väcks ur narkosen. Om det ens behövs.

Kanske du skulle kunna minska problemet med utkrafsad kattsand genom att lägga en matta utanför toalådan? (badkarsmatta ex.vis) Vet andra som gör det. Lätt att städa bort det som kommer utanför. Vi har en mycket ordentlig katt som verkligen "städar" så nog vet vi hur det ser ut. Tar vi inte upp direkt så städar hon flera gånger (ända ut i hallen..)

Kanske någon som läser här kan berätta hur bra dom här nya kragarna är?
Skulle vara intressant att veta om man kommer i situation när det behövs.
Mvh
Citera
2010-09-09, 18:11
Medlem
Shoplifters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
orkade inte läsa annat än frågan så de kanske redan finns svar.

men ja kastrera du det spar katten förhindrar livmoderinflamation bla. Nu för tiden görs ofta flanksnitt då behöver man inte ens krage.

BRA beslut.
Tack för uppmuntran! Skönt också att så många pratar om flanksnitt, då lär det ju vara vanligt. Blev bara lite förvånad eftersom jag inte kände till det sedan tidigare - och då satte jag mig ändå in i saken en del iom att en vän kastrerade sin honkatt. Fick uppfattningen att hon kollat upp olika sätt men ändå blev det inte flanksnitt, något hon idag (bokstavligen idag, haha) säger att hon hade valt om det funnits som alternativ. Det här är visserligen Skåne och 2007 men ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
I Stockholm måste det givetvis finnas flertal veterinärer som utför kastrering med flanksnitt! Kostnadsmässigt har jag ingen aning. Tror att det här i Skåne kostade lite mer i början men ingen större skillnad (> 5 år sedan tekniken fanns här och en bekant lät sin katt få gjort det så)

Kroppsstrumpa är absolut bästa sättet och förhoppningsvis vill veterinären sätta på en före katten väcks ur narkosen. Om det ens behövs.

Kanske du skulle kunna minska problemet med utkrafsad kattsand genom att lägga en matta utanför toalådan? (badkarsmatta ex.vis) Vet andra som gör det. Lätt att städa bort det som kommer utanför. Vi har en mycket ordentlig katt som verkligen "städar" så nog vet vi hur det ser ut. Tar vi inte upp direkt så städar hon flera gånger (ända ut i hallen..)

Hittade förresten den här tråden: http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=11&t=172853
Där har TS också gjort en liten sammanställning (maj 2009) över ställen i Stockholm som kanske kan vara bra att ha även för någon annan: https://docs.google.com/View?id=dhnf6t54_244g2vsdzcp
750 kr för flanksnittskastrering låter ju bra, men jag har inte bil och då är ju Uppsala lite bökigt.
Som du säger kommer ju andra att hitta denna tråd framöver och jag ska försöka lägga till bra info i den takt jag kommer över den.

Låter absolut som att det vore värt att lägga en eventuell extra slant på flanksnitt. Då är ju dessutom problemet med lådan löst på förhand, i och med att krage inte verkar behövas. (Annars använder jag nu en liten charmig 60-tals-handdammsugare som jag hittade på loppis för 10 kr, och städar efter katten när jag själv går på toaletten.)

Tack igen för dina vettiga svar!
Senast redigerad av Shoplifter 2010-09-09 kl. 18:16.
Citera
2010-09-09, 19:08
Medlem
Snurrens avatar
Rinkeby djurklinik använder sig av kroppsstrumpa, och den kliniken brukar vara billig på vanliga behandlingar.
Citera
2010-09-10, 06:30
Medlem
Fader Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shoplifter
Okej! Tack!
OT: Nog? Var det en sorts kroppsstrumpa eller inte? Skriver du på finlandssvenska?

Jag har inte märkt att jag gör det, är det nåt finlandssvenskt med att skriva nog som jag gör. Kattstrumpa.
Citera
2010-09-10, 20:28
Medlem
Shoplifters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Rinkeby djurklinik använder sig av kroppsstrumpa, och den kliniken brukar vara billig på vanliga behandlingar.
Ah, sjysst! Ska kolla om de gör flanksnitt, dessutom.

Citat:
Jag har inte märkt att jag gör det, är det nåt finlandssvenskt med att skriva nog som jag gör. Kattstrumpa.
Haha, väldigt OT nu, men på finlandssvenska betyder inte "nog" samma sak som här i Sverige. Här indikerar det ju någon slags tveksamhet, medan de kan säga "vi ses nog där vid fem" utan att det är något annat än 100% spikat. Lite lätt förvirrande. Därav att jag undrade.
Tack för fotot! Bra att veta hur det ser ut. Nästa vecka bör jag veta lite mer hur det blir...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in