2010-03-22, 12:54
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abecedef
Pimsleur på pirat.
Colloquial Italian på bibblan.
Rekommenderar att inte låna Rosetta Stones CD-ROM-kurser.

Det bästa är att kombinera allt man kan få tag i.
Vad är det för fel med rosetta stone?
Jag tycker inte bara att man skall använda sig av rosetta stone men det är ett bra komplement till annat då man kan lära sig många ord genom rosetta stone. Det är även bra att lära sig många vardagsord och inte bara att lära sig att fråga efter hotellet som med pimsleur.
Citera
2010-03-22, 13:14
Medlem
Allt du kan hitta grattis är förstås en fördel, men tänk inte ens på att betala pengar för Pimsleur eller Rosetta Stone, då båda är relativt dyra och väldigt begränsade. Om du har lärt dig allt som finns i en kurs som bok 1 och bok 2 av Colloquial Italian eller bok 1 och bok 2 av Italian in Three Months eller bok 1 och bok 2 av Ultimate Italian så kan du all grammatik du behöver kunna för att tala flytande italienska och har ett ordentligt basordförråd på ca 2000-3000 ord. Naturligvis är det lättare sagt än gjort att plugga in allt detta, men i dessa tre kurser finns allt du behöver kunna för att tala rätt flytande italienska. Pimsleur kommer däremot inte att lära dig någon grammatik alls och ger dig ett mycket begränsat ordförråd. Du lär dig att repetera fraser, mest turistfraser, och kommer inte vidare från detta. I mitt tycker är Pimsleur språkvärldens motsvarighet till pyramidspel. De lovar att du enkelt ska lära dig ett språk, men de tar dina pengar utan att ge dig nästan någonting.

(PS Har själv köpt böckerna, men jag tror att åtminstone Colloquial Italian borde finnas på nätet i pdf-format)
Citera
2010-09-08, 20:17
Medlem
Ska lära mig Italienska. Lite tips från er?

Buonasera.

Jag har alltid tyckt att Italienska är ett vackert språk, så jag har bestämt mig för att lära mig Italienska.

Vad för läromedel (lexikon, läro-, ljud- och ordböcker på Svenska, men Engelska går också bra.) rekommenderar ni mig att köpa?
Jag kan en hel del utav grunderna, och har ett hyfsat ordförråd.
Men vill ändå påstå att jag är en nybörjare, så jag väljer att börja på ruta ett.
Helst vill jag kunna gå till någon affär i Sverige (Stockholm) och inhandla det, men internetshoppar går bra.
Kurser och språkresor känns inte så aktuellt eftersom jobbet tar upp för mycket tid för att jag ska hinna med det.

Till min hjälp just nu så har jag Pimsleurs Italian Lessons, och en vän som är Italienare,
men han kan inte alltid hjälpa mig då han också har ett jobb och liv.

Vad är era tips till mig?
Senast redigerad av Oluja 2010-09-08 kl. 20:21.
Citera
2010-09-08, 20:25
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oluja
... Vad är era tips till mig?
Det enklaste är att du kryssar för (o) Språk i sökfunktionen här intill och skriv in italienska.

Det som sägs om studier i franska och spanska är i princip giltigt även för italienska, så sök på ord som nybörjarkurs etc.

https://www.flashback.org/t1090050
https://www.flashback.org/t985325
https://www.flashback.org/t190060
https://www.flashback.org/t159715
Citera
2010-10-02, 17:29
Medlem
Itons avatar
nu är din fråga lite gammal men jag svarar ändå. Umeås universitet har kurser i italienska för nybörjare utan några som helst förkunskaper och jag har för mig att detsamma gäller för gamla serbo-kroatiska vid Göteborgs universitet. Kursen vid Umeå kan studeras via distans o hur det är med den andra vet jag inte.
Citera
2010-10-14, 23:25
Medlem
Någon som kan rekommendera en italiensk språkskola? Har lite förkunskaper. Läser steg 3 för tillfället och vill verkligen ge italienskan en chans nu när jag fortfarande är ung och frisk i huvudet
Citera
2010-10-15, 14:04
Medlem
Nhts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spleencollector
Någon som kan rekommendera en italiensk språkskola? Har lite förkunskaper. Läser steg 3 för tillfället och vill verkligen ge italienskan en chans nu när jag fortfarande är ung och frisk i huvudet

Med språkskolor, menar du i Italien då? Om så är fallet så kan jag meddela att det finns en uppsjö "lärocentra" och "språkskolor". Det är bara att Googla på en stad du är intresserad av och "learn italian".

Om du snarare söker något mer "erkänt" så finns det två kända universitet för stranieri (utlänningar) i Italien, ett finns i Siena och ett i Perugia. Jag studerade i det senare förra sommaren, en månads intensivkurs, och det var kanon. Massor med härligt folk från hela världen (i min klass fanns det allt från amerikaner, slovaker, polacker till holländare, tyskar, kanadensare och fransmän).

Jag siktar på att åka till Siena nästa år, därför att upplevelsen av att studera i Italien är helt fantastisk.

Lycka till!
Citera
2010-10-15, 17:18
Medlem
Precis, Italien det gäller. Hade tänkt stanna i ungefär en termin så vill såklart hamna på en språkskola med gott rykte och goda undervisningsmetoder.

Har sneglat lite försiktigt på Siena eftersom jag tycker det är en superbra stad. Perugia verkar också riktigt fint nu när jag sitter och googlar så nu är det också ett alternativ. Har du nån aning om när man kan börja läsa där? Vet att på vissa skolor så kan man börja läsa när man vill, men eftersom Perugia och Siena är universitet är väl tiderna för kurstart mer bestämda, antar jag?

Sen så undrar jag om det finns något test det finns att ta där på universiteten som avgör vilken nivå man först ska börja läsa? Känns väldigt osäkert på vilken nivå jag ligger på eftersom jag bara har läst italienska på gymnasienivå här i Sverige.
Citera
2010-10-16, 02:01
Medlem
Hej, jag studerar på Universitā per stranieri i Perugia just nu (har min svenska dator med mig...) så jag kan nog hjälpa till. När kursstart sker beror lite på vilken nivå du ligger på, men normalt sett en gång per kvartal. Alltså typ januari skulle jag gissa är nästa gång.

När du anländer måste du först genomgå en lektion i italiensk byråkrati (ingen riktig lektion ska sägas, bara det att systemet är så korkat att det tar ett par dagar innan allt är i sin ordning) och sedan gör du ett inträdesprov som består av en grammatikdel och en pratdel, sedan rekommenderar skolan dig en nivå - även om du med lite övertalningsförmåga säkert kan testa en nivå lättare/svårare om du vill.

Men till det viktigaste, jag tycker inte du ska åka direkt till Perugia eller kanske skippa det helt och hållet - jo, det är en bra skola men om du vill lära dig att prata så är universitetet inte rätt väg. Här lär man sig att lyssna, prata är upp till dig. Jag envisas med att prata italienska med mina engelsktalande vänner men jag har också studerat en månad på en privatskola i Florens, där jag lärde mig att använda mina grammatikkunskaper till att verkligen prata^^ Perugia är en liten stad, ska du till Italien en längre tid så rekommenderar jag något som är bättre beläget. Jag är ingen storstadsmänniska men Florens ger så mycket mer möjligheter en avlägsna och smått kyliga Perugia.
Citera
2010-10-18, 14:40
Medlem
Tack så mycket för all hjälp. Nu blir det bara att hitta en skola som känns rätt och fixa allt med CSN
Citera
2010-10-18, 20:49
Medlem
Känner några som studerar i Siena, det de klagar på är stadens storlek. Finns inte så mycket att göra och kommunikationerna är inget vidare om man vill ta sig hem på kvällen eller natten. Kanske bättre med Florens då (som jag kan rekommendera efter en månad där) som är större och med Siena inom en och en halvtimmas bussfärd - har besökt Siena tre gånger. Nackdelen med Florens är att det är en dyr stad att bo i, så det beror ju på vad för budget du har...

Perugia är väl ingen höjdarstad, men det är relativt nära till både Florens och Rom samt att det inte finns lite att göra i staden med. Har bara varit här två veckor så ska inte säga för mycket men nu när jag börjar komma in i studentlivet så är det betydligt roligare.
Citera
2010-10-19, 02:05
Medlem
Omegachrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingeman90
Känner några som studerar i Siena, det de klagar på är stadens storlek. Finns inte så mycket att göra och kommunikationerna är inget vidare om man vill ta sig hem på kvällen eller natten. Kanske bättre med Florens då (som jag kan rekommendera efter en månad där) som är större och med Siena inom en och en halvtimmas bussfärd - har besökt Siena tre gånger. Nackdelen med Florens är att det är en dyr stad att bo i, så det beror ju på vad för budget du har...

Perugia är väl ingen höjdarstad, men det är relativt nära till både Florens och Rom samt att det inte finns lite att göra i staden med. Har bara varit här två veckor så ska inte säga för mycket men nu när jag börjar komma in i studentlivet så är det betydligt roligare.

Vilken språkskola gick du i, och hur var standarden mm. Det är nämligen så att jag ska ner dit så fort allt här i Sverige hamnar på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in