2005-03-12, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theoutsider
tack så mycket Ska kolla..

ps: tyskland är snarare gubbslämmets land, lr jag ska stå först i liftkön till varje pris land, lr vi har för lite sås och sallad på våran mat land, lr vi har så många sopor till outbildade analfabet jävlar att vi måste dubba vartända jävla tv program land

Tycker du ska lära dig skriva innan du säger så om ett helt land.

För övrigt så har Pimsleur program om man ska lära sig prata, de funkade iallafall på japanska, men de jävla japanerna kan man aldrig lita på när de säger något om vad man har gjort, så jag vet inte.
Citera
2007-10-06, 00:56
Medlem
Denethorns avatar
Lära sig italienska

Hej, tanken är att jag nästa sommar kommer jobba i Italien. Men innan jag åker dit behöver jag kunna italienska något sådär, hur lär jag mig språket snabbast?
Citera
2007-10-06, 08:26
Medlem
Plugga, plugga och plugga. Ta en liten bit varje dag och stressa inte.

Bra att du har valt italienskan, då det är lättare än det närliggande språket franskan.
Citera
2007-10-06, 08:42
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denethorn
Hej, tanken är att jag nästa sommar kommer jobba i Italien. Men innan jag åker dit behöver jag kunna italienska något sådär, hur lär jag mig språket snabbast?
Ju snabbare du sätter igång desto bättre, språk behöver tid att mogna och sortera sig i huvudet.
Har du möjlighet så ta ett par intensiva veckor nu på direkten, att ha som bas för fortsatta studier. Ligger man i kan man trycka i sig det som motsvarar gymnasiets steg 1 på tre-fyra veckor.
Det finns bra privatskolor men de är dyra, exempelvis Berlitz. Har de en kurs i grupp som verkar vettig kan det vara bra men vill du ta privatektioner så titta på Blocket istället.
Universitetet har nybörjarkurser i italienska.
Folkuniversitetet?
Citera
2007-10-06, 13:48
Medlem
Denethorns avatar
Okej, tack för tipsen. Men saken är den att jag går mitt sista år på gymnasiet så lektioner på dagtid är uteslutet. Hur skall jag lägga upp mitt pluggande, någon litteratur/program som ni kan rekomendera?
Citera
2007-10-08, 21:40
Medlem
secchioncellos avatar
En sak som fungerade bra för mig var att köpa italienska serietidningar och stava mig igenom dem med en ordbok. Detta var för mig ett bra sätt att lära sig vanliga fraser på en lagom nivå. Dessutom är det lätt att memorera fraserna då du i huvudet kan placera dem i en mysig historia .
Jag började med Kalle Anka (Papiero) och Snobben (Peanuts).

Du måste alltså införskaffa ett stycke serietidning, en svensk-italiensk ordbok (Norsteds är i mitt tycke den bästa) samt en grammatisk lärobok (kan rekommendera "Modern italiensk grammatik" av Tore Edström m fl.).

A bocca lupo!
Citera
2007-10-09, 03:29
Medlem
Tuli Kupferbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av secchioncello
En sak som fungerade bra för mig var att köpa italienska serietidningar och stava mig igenom dem med en ordbok. Detta var för mig ett bra sätt att lära sig vanliga fraser på en lagom nivå. Dessutom är det lätt att memorera fraserna då du i huvudet kan placera dem i en mysig historia .
Jag började med Kalle Anka (Papiero) och Snobben (Peanuts).

Du måste alltså införskaffa ett stycke serietidning, en svensk-italiensk ordbok (Norsteds är i mitt tycke den bästa) samt en grammatisk lärobok (kan rekommendera "Modern italiensk grammatik" av Tore Edström m fl.).

A bocca lupo!

Instämmer, serietidningar, filmer (många stora regisörer), ordbok samt en grammatisk lärobok och inte minst en resa till Italien!
Då får du en chans att praktisera språket som är det viktigaste.
Tips på serietidning: Dylan Dog! Det var det första jag läste och det var svårt till en början men tillslut förstod jag allt och då kände jag att jag "behärskade" språket.
Auguri!
Citera
2007-10-21, 21:12
Medlem
Denethorns avatar
Serietidings förslaget verkar väldigt bra må jag säga! Var införskaffar jag enkelt och billigt lite serietidiningar och en grammatik lärobok?
Citera
2007-10-21, 21:19
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Serietidings förslaget verkar väldigt bra må jag säga! Var införskaffar jag enkelt och billigt lite serietidiningar och en grammatik lärobok?

Beroende på var du bor borde biblioteket ha allt du behöver. Ungdomsavdelningarna har fullt med serieböcker typ Asterix.
Citera
2007-10-21, 21:32
Medlem
Denethorns avatar
Okej, tack. En fråga till, är det någon som har använt sig av programmet rossettastone? Hur bra är det igentligen?

Edit: stavfel
Citera
2007-11-07, 01:32
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Okej, tack. En fråga till, är det någon som har använt sig av programmet rossettastone? Hur bra är det igentligen?

Edit: stavfel

Det jag har sett av Rossetta Stone liknar ren dynga. En bra bok med skiva funkar utmärkt. Teach yourself-serien är mycket bra. Enklast och billigast är annars att besöka närmsta bibliotek.
Citera
2007-11-07, 23:25
Medlem
Obegränsadkredts avatar
håller med ovanstående ang rosetta stone, har själv provat det och det är ren dynga. Något jag varmare rekomenderar är Pimsleur serien. När jag åkte till Kina i sommras hade jag innan studerat lite mandarinska med hjälp av just Pimsleur.
Och det funkade väldigt bra ! http://www.pimsleurapproach.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in