2010-09-08, 18:17
Medlem
Fruktpojkens avatar
Jag upptäckte alldeles nyss till min förskräckelse att ordet tamburneger knappt längre existerar! Det är extra märkligt när man tänker på att antalet negrer i samhället bara har ökat samtidigt som majorerna har minskat. Är det här en negerkonspiration av högsta rang? Hur ska vi som svensktalande kunna förhindra att detta underbara ord försvinner i glömska?
Citera
2010-09-08, 18:20
Medlem
AngelAvGlass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktpojken
Jag upptäckte alldeles nyss till min förskräckelse att ordet tamburneger knappt längre existerar! Det är extra märkligt när man tänker på att antalet negrer i samhället bara har ökat samtidigt som majorerna har minskat. Är det här en negerkonspiration av högsta rang? Hur ska vi som svensktalande kunna förhindra att detta underbara ord försvinner i glömska?

VAD ÄR en tamburneger? aldrig hört talas om
Citera
2010-09-08, 18:29
Medlem
HolyCraps avatar
Citat:
Hur ska vi som svensktalande kunna förhindra att detta underbara ord försvinner i glömska?

Det ordet är nog redan glömt, Jag har aldrig hört någon använda sig av det.
Citera
2010-09-08, 18:32
Medlem
Fruktpojkens avatar
En tamburneger är detsamma som en tamburmajor, nämligen en sak man har i hallen som tar hand om ens rock. En rockhängare som står upp av sig självt.
Citera
2010-09-08, 19:25
Medlem
Dingbatss avatar
Ordet ger som enda Google-träff den här tråden...
Citera
2010-09-08, 20:33
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dingbats
Ordet ger som enda Google-träff den här tråden...

Då är det ungefär lika vanligt som tamburfruktpojke.
Citera
2010-09-09, 17:28
Medlem
Fruktpojkens avatar
Själv får jag upp en till hit på www.retroforum.se alltså existerar ordet. Dock är det som sagt i stort sett helt utrotat.
Citera
2010-09-09, 17:39
Medlem
soulreapers avatar
Hade aldrig hört ordet tidigare däremot tamburmajor, känns inte som att tamburneger har varit speciellt utbrett över huvudtaget..
Citera
2010-09-09, 18:55
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
En tamburneger är detsamma som en tamburmajor, nämligen en sak man har i hallen som tar hand om ens rock. En rockhängare som står upp av sig självt.
Detta är en överförd betydelse av tamburmajor, som förmodligen ursprungligen har tillkommit på¨skämt.

Den normala och huvudsakliga betydelsen av tamburmajor är någon som leder vaktparaden. Ursprungligen betydde det övertrumslagare - från början var det en trumslagare som gick längst fram i paraderna och såg till att paradmusikkåren höll takt. Förleden tambur- har inget med rummet tambur att göra, utan kommer från framskans tambour, som betyder trumma.

Jag konstaterar vidare att uppslagsordet TAMBUR-NEGER inte finns i SAOL. Det betyder att det aldrig någonsin har förekommit i tryckt skrift. Det torde röra sig om en variant som har haft mycket begränsad utbredning - kanske i vissa specifika familjer eller umgängeskretsar.
Citera
2010-09-10, 17:02
Medlem
Fruktpojkens avatar
Jag får ta och tacka så mycket för den utmärkta sammanfattningen. Dock kan man ju alltid hoppas att det i stort sett utrotade ordet kommer få ett fantastiskt uppsving!
Citera
2010-09-10, 17:23
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Jag får ta och tacka så mycket för den utmärkta sammanfattningen. Dock kan man ju alltid hoppas att det i stort sett utrotade ordet kommer få ett fantastiskt uppsving!
Poängen i Hamilkars inlägg var ju att ordet knappt har funnits förut heller, och då är det nog svårt för det att få ett uppsving i dagens läge. Satsa på tambursvart eller tamburafrosvensk i så fall.
Citera
2010-09-10, 19:11
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:

Det närmaste jag kommer när det gäller det sökta ordet är hämtat ur ett avsnitt i serien "Våra värsta år". Peggy lider av köpberoende som hon går med på att försöka bota. I denna strävan uppdras hon att inhandla mat, men hamnar i en situation där en prydnandsstaty i form av en afrikansk man blir levande och övertalar henne att köpa den.

Jag hade kunnat tänka mig att den statyn, som prydnad i en större hall, hade kunnat benämnas i enlighet med trådens rubrik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in