Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-09-08, 13:37
Medlem
pureplayazs avatar
Räcker onyx? Vad rekomenderar ni för att hålla koll på och underhålla OSX? Antivirus aktuellt?

Apple säger såhär: http://support.apple.com/kb/HT1147?viewlocale=sv_SE
Citera
2010-09-08, 13:41
Medlem
cammos avatar
Jag kör Onyx och "CleanMyMac"
Citera
2010-09-08, 14:03
Medlem
pureplayazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Jag kör Onyx och "CleanMyMac"

Ok nice, såg att CleanMyMac fått en del awards så det verkar reko. Är det bara att köra på med cache cleaner, logs cleaner, system junk osv eller är det ngt man bör ta det lilla lugna med och backupa varje gång?
Citera
2010-09-08, 14:18
Medlem
zodiac08s avatar
Du behöver inte rota så mycket om ditt OS X fungerar bra. Vill du pilla lite i inställningar är det Onyx som gäller, annars är det bara köra på!

Antivirus och defragmentering behövs inte, det är OS X och inte Windows du har i burken
Citera
2010-09-08, 14:24
Medlem
pureplayazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zodiac08
Du behöver inte rota så mycket om ditt OS X fungerar bra. Vill du pilla lite i inställningar är det Onyx som gäller, annars är det bara köra på!

Antivirus och defragmentering behövs inte, det är OS X och inte Windows du har i burken

Det är väl sant men jag tycker inte den är lika rapp som när jag fick den för 3mån sedan... Kanske är 5gb cache som är orsaken?
Citera
2010-09-08, 15:35
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pureplayaz
Det är väl sant men jag tycker inte den är lika rapp som när jag fick den för 3mån sedan... Kanske är 5gb cache som är orsaken?
3 månader ska du inte normalt sett märka någon skillnad på, men å andra sidan så kanske du har ett par program som går igång vid uppstart nu för tiden?
Citera
2010-09-08, 15:41
Medlem
Tryckvagens avatar
Du ska egentligen inte behöva någonsorts underhållsprogram för OS X, gå in på program --> skivverktyg och sedan reparera skivbehörigheter, kan man göra lite då och då
Citera
2010-09-08, 19:29
Medlem
pureplayazs avatar
Ganska många tunga filer. Diverse bild och video -redigeringsprogram, php dit, css hit. MAMP, iserial reader, fan och hans moster.. nja, inte helt övertygad om att skivverktyg räcker om man vill köra en full check. Men jag får väl ge mig... CleanMyMac verkar smooth dock

thx!
Citera
2011-10-07, 12:05
Medlem
Blackra1ns avatar
Är ny på mac och undrar om man kan se vilka program som startar vid uppstart av datorn. Har en mac book pro och tycker den tar mycket längre tid på sig att starta upp nu än när den var ny. På PC kunde jag gå in på msconfig, finns det något liknande på mac? Beskriv gärna utförligt då jag är helt noob på mac
Citera
2011-10-07, 14:38
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
Är ny på mac och undrar om man kan se vilka program som startar vid uppstart av datorn. Har en mac book pro och tycker den tar mycket längre tid på sig att starta upp nu än när den var ny. På PC kunde jag gå in på msconfig, finns det något liknande på mac? Beskriv gärna utförligt då jag är helt noob på mac
Systeminställningar -> Användare och grupper -> markera din användare -> Startobjekt. Vill du ta bort något därifrån, markera det i listan och tryck på minustecknet.
Citera
2011-10-07, 19:29
Medlem
systems avatar
Stäng inte av datorn då du lägger dig på kvällen. Systemet går igång någon gång på natten och kollar att allt är bra och rättar till sådant som är mindre bra.
Citera
2011-10-07, 20:26
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Systeminställningar -> Användare och grupper -> markera din användare -> Startobjekt. Vill du ta bort något därifrån, markera det i listan och tryck på minustecknet.

tackar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in