Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-09-08, 10:21
Bannlyst
Jag har flertalet ggr försökt att få kontakt med användaren "Chantre" via PM, han/hon använder en bild på en bekant till mig som avatar. Användaren vägrar konsekvent svara på PM eller byta bilden. Personen i fråga känner ganska stort obehag i detta då hon är ganska anonym på nätet, försiktig med bilder osv, bilden ifråga är hennes kontaktbild från Facebook, hon har stängd profil men bilden kommer upp om man söker på hennes namn.

Jag antar att det är fritt fram rent juridiskt att göra så, men borde vi inte ha mer hyfs än så på Flashback, kan moderatorer ordna en sån grej?

edit: Jag förekommer hellre än låter mig förekommas...Jag vet inte om hon tar den i 2:an!
Senast redigerad av morethanyou 2010-09-08 kl. 11:06.
Citera
2010-09-08, 10:37
Medlem
epost72s avatar
Det finns väl rätt många som använder bilder på andra som avatar?
Citera
2010-09-08, 10:39
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morethanyou
Jag antar att det är fritt fram rent juridiskt att göra så, men borde vi inte ha mer hyfs än så på Flashback, kan moderatorer ordna en sån grej?
Nej.
Citera
2010-09-08, 10:40
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Trevlig bild om inte annat

Nej men du kan ju alltid gå igenom alla hans poster och försöka hitta saker som är emot reglerna och anmäla honom

Eller det kanske faktiskt är din kompis men hon vågar inte erkänna det
Citera
2010-09-08, 10:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WhoFortyTwo
Trevlig bild om inte annat

Nej men du kan ju alltid gå igenom alla hans poster och försöka hitta saker som är emot reglerna och anmäla honom

Eller det kanske faktiskt är din kompis men hon vågar inte erkänna det

Nope, det är inte min kompis, hon tycker detta är läskigt, jag har lugnat henne, men hennes första spontana reaktion var att polisanmäla osv, hon trodde att det var något personligt gentemot henne. Dock har jag gått igenom användarens inlägg och användaren verkar bara ganska vettig, därför förstår jag inte varför personen vägrar att vara tillmötesgående...

Om hon velat vara anonym och inte skulle erkänna att användaren var hon så skulle hon ju knappast lägga upp en bild på sig själv som avatar?
Citera
2010-09-08, 10:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Det finns väl rätt många som använder bilder på andra som avatar?

Ja, men det är ju mer på "kända" personer eller offentliga personer, lite dålig stil är det väl att ta en privatpersons bild och ha den som avatar och sedan vägra svara på PM ang detta? Juridiskt så går det väl inte att göra något och förstår moderatorer, men rent etiskt så tycker iaf jag att det är fel.
Citera
2010-09-08, 10:56
Medlem
epost72s avatar
Å andra sidan kan man knappast påstå att en person är "ganska anonym på nätet, försiktig med bilder osv," om den samme har en profilbild på sig själv på Facebook?
Citera
2010-09-08, 10:57
Medlem
Denoms avatar
Det är bara för din kompis att bita ihop.
Citera
2010-09-08, 10:57
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morethanyou
Nope, det är inte min kompis, hon tycker detta är läskigt, jag har lugnat henne, men hennes första spontana reaktion var att polisanmäla osv, hon trodde att det var något personligt gentemot henne. Dock har jag gått igenom användarens inlägg och användaren verkar bara ganska vettig, därför förstår jag inte varför personen vägrar att vara tillmötesgående...

Om hon velat vara anonym och inte skulle erkänna att användaren var hon så skulle hon ju knappast lägga upp en bild på sig själv som avatar?

Hon kanske är en bra skådis som vet att en anmälan antagligen inte skulle ge mycket?

Och användaren i fråga kanske är någon som du/hon/ni känner och som vill jävlas/hämnas och därför inte tar bort den, eller så är det en stalker som är kär i tjejen
Citera
2010-09-08, 11:00
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Nu är jag lite Off Topic, men om det nu är din vän så verkar hon vara ganska poppis att ha som avatar även på andra forum (gissar att de flesta resultat är forumavatarer)
56 träffar på TinEye
http://www.tineye.com/search/20ac73e2f33d6446b28c82add2951b470c440363/
Citera
2010-09-08, 11:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Nu är jag lite Off Topic, men om det nu är din vän så verkar hon vara ganska poppis att ha som avatar även på andra forum (gissar att de flesta resultat är forumavatarer)
56 träffar på TinEye
http://www.tineye.com/search/20ac73e2f33d6446b28c82add2951b470c440363/

Men hur fan går en sån grej till???? Det här är ju lite värre.... Detta kommer jag INTE att informera henne om... Tack för länken, bra sökmotor, kollade där, de flesta är från samma sida, så där är det nog fråga om samma användare.
Citera
2010-09-08, 11:07
Medlem
najass avatar
Alltså, detta är ju inte raketforskning precis. Så här är det; har man en bild på sig själv som man ogärna vill ha spridd på nätet finns det en (och bara en) mycket enkel sak man ska göra.

INTE posta den på nätet!

I vissa fall går det säkert att krångla sig vidare med hänvisning till upphovsrätt och annat, men det är ofta en närmast don quijotisk sysselsättning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in