Citat:
Ursprungligen postat av LordMacleod
NORAD, det amerikanska luftförsvarets operationscentrum i Cheyenne Mountains, är byggt för att tåla allt – även en träff av en atombomb. NORAD ligger 600 meter inne i ett berg, och alla avdelningar omges av stålnät och står på enorma fjädrar, så att eventuella skakningar från naturkatastrofer eller bombnedslag inte kan påverka dem. NORAD har sin egen ström- och vattenförsörjning, och luften renas från alla orenheter, innan den släpps in till dem som arbetar på platsen.
I händelse av kärnvapenkrig så skulle säkert NORAD få många kärnvapen på sig. De skulle säkert klara en direktträff av någonting i samma storlek som hiroshima bomben, men knappast moderna kärnvapen. Och man fäller knappast bara ett, säkerligen tiotals. Därför skulle jag inte vilja vara där. Men vi skall inte glömma att USA har bäst missilförsvar av alla kärnvapenstater, och jag tror att man skulle klara sig ganska bra i USA i ett sådant krig. Följderna av ett fullskaligt kärnvapenkrig vore troligen slutet för mänskligheten, men jag är ingen kärnvapenmotståndare, jag anser att de har räddat många liv i sin roll som avskräckande vapen, så att man tänker efter lite innan man bombar "grannen".
Edit: Ett mellanslag för mycket.