Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-09-07, 21:37
Medlem
Variabels avatar
Hej på er.

Jag behöver hjälp att emigrera från PC till Mac. Ja jag kan använda sökfunktionen, men jag ville helt enkelt ha en egen tråd utan att behöva sitta och läsa om andras problem. Så! =)

Jag har som följer.

En vidrig Sony Vaio med Windows 7 Ultimate

En Netgear Router

En Macbook Pro med Snow leopard

Hur gör jag nu (gärna steg för steg) för att dela ut säg en mapp på skrivbordet och hur hittar jag sedan denna från min mac?

Bäbisnivå jag vet, men fan jag blir galen på att det inte bara lirar.. hatar strul!
Citera
2010-09-07, 21:39
Medlem
anooonyms avatar
Skaffa dropbox. http://www.dropbox.com/

Installera på båda, sen lägger du i filerna du vill ha över där. Sedan kommer din MAC att automatiskt ladda ner dessa. Enklare blir det inte !
Citera
2010-09-07, 21:47
Medlem
Variabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anooonym
Skaffa dropbox. http://www.dropbox.com/

Installera på båda, sen lägger du i filerna du vill ha över där. Sedan kommer din MAC att automatiskt ladda ner dessa. Enklare blir det inte !

Ja dropbox är en fin grej sen när allt lirar och man skall dela lite bilder och skit. Men nu skall tankas över ca 30GB och då räcker inte dropbox kontot långt..

Men tack för tipset.
Citera
2010-09-07, 21:49
Medlem
pikzels avatar
Skaffa en nätverksdisk, eller en drivrutin som kan skriva till NTFS i OSX (t.ex. MacFuse).
Citera
2010-09-07, 21:49
Medlem
anooonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Variabel
Ja dropbox är en fin grej sen när allt lirar och man skall dela lite bilder och skit. Men nu skall tankas över ca 30GB och då räcker inte dropbox kontot långt..

Men tack för tipset.
15 Rundor under någon dag i lugn ro, perfekt ju Annars skaffa en extern HDD?
Citera
2010-09-07, 21:53
Medlem
Variabels avatar
Jag har iofs en extern HDD som dock ej är inkopplad.

Men det finns alltså inget annat sätt än detta? Att köra via en extern HDD blir ju ett moment extra som tar tid. Det är ju ok om det är lite skit, men när det är en jävla massa GB så vill man slippa mellanlanda..
Citera
2010-09-07, 21:54
Medlem
systems avatar
Vad ni krånglar. Starta smb-fildelning på Macen och anslut sedan till den med Sonyn.

http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.6/sv/14107.html
Citera
2010-09-07, 22:05
Medlem
Hispers avatar
OT raderat och tillsägelse till Caen för OT

/Mod
Citera
2010-09-07, 22:28
Medlem
orengs avatar
Funkar det inte med firewire kabel då? Det funkar ju mellan 2 macar i alla fall
Citera
2010-09-07, 22:44
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Vad ni krånglar. Starta smb-fildelning på Macen och anslut sedan till den med Sonyn.

http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.6/sv/14107.html

Instämmer. Alltid enklast att dela ut från mac:en. Krånglar aldrig.

Att använda firewire som "oreng" skriver här ovan funkar alldeles utmärkt också, men tvivlar på att hans sony vaio har firewire.

Jag har kört firewire mellan stationära mac:ar och pc:s på jobbet. Fördelen är att det ibland kan gå snabbare än via nätverket (om man inte har gigabit ethernet förstås), men i så fall bara om båda datorerna har firewire 800.
Anslutningen blir inte enklare, utan i princip exakt likadan då datorerna använder firewirekabeln som ett primitivt nätverk.

Nej, vanlig smb-delning från mac:en via gigabit ethernet, och sedan ansluta från pc:n är helt klart modellen.
Citera
2010-09-10, 02:09
Medlem
Blodyxas avatar
Vad sägs som att inhandla en extern hårddisk från t.ex MediaMarkt? Väldigt billiga & bra.
Har du inga kamrater som har externa hårddiskar?

Om "Ja" på någon av de ovanstående frågorna; Problemet löst.
Om "Nej" på någon av de ovanstående frågorna; Lyssna på de mer tekniska snubbarna.

Hey, jag försökte iallafall!
Citera
2010-09-10, 02:19
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Dela ut systemdisken på vaion (c: eller vad det nu blir), ställ in ett statiskt IP på nätverkskortet ( typ 192.168.222.1). Se till att nätverksgruppen heter WORKGROUP. Anslut macen till switchen, välj anslut till server. Skriv in det statiska IP:t. Klart!

Nu kan du via findern gå in och sno det du vill ha.

Betydligt smidigare är det dock att använda sig av filezilla server eftersom att du då inte längre är bunden till windows networking agent och den kommer att harkla sig om färre filer. Se till att du skapar en användare som matchar mac-användarkontot och dela ut hela systemdisken (eller åtminstonde det du vill ha). För macen blir det precis samma procedur i bägge fallen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in