2010-09-07, 05:59
Bannlyst
Tänkte kolla om det finns intresse för en tråd om LKAB, primärt Kiruna då jag själv jobbar där och kan svara på dom flesta frågor. Även sånt som rör staden.

Shoot!
Senast redigerad av KYLE1234 2010-09-07 kl. 06:20.
Citera
2010-09-07, 07:08
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KYLE1234
Tänkte kolla om det finns intresse för en tråd om LKAB, primärt Kiruna då jag själv jobbar där och kan svara på dom flesta frågor. Även sånt som rör staden.

Shoot!

Tja,nu har jag bara varit i Kiruna en gång i samband med en kebnekaise resa. Måste vara grymt att ha så nära till sådan fin natur! Men trots att jag är uppväxt utanför en norrländsk kuststad så blev jag helt galen på myggen och knotten inne i staden?! Hur stå man ut? Jag trodde helt seriöst jag skulle dö av blodbrist när som helst
Citera
2010-09-07, 11:38
Medlem
karusellens avatar
Har ni några mäktiga hjullastare där?
Citera
2010-09-07, 11:41
Medlem
hur mycket av staden ska dom flytta på?
Citera
2010-09-07, 12:24
Medlem
SingleStars avatar
Är Ulrik Ameen fortfarande engagerad till LKAB? Han fick ju sluta efter en incident i Chicago år 2000.
Citera
2010-09-07, 14:22
Medlem
Va ligger lönen på? före och efter skatt
Citera
2010-09-07, 15:03
Medlem
Jag tillverkar filter dukar till er, som ni använder när ni filtrerar bort damm eller något LKAB dukar vit väv.
Citera
2010-09-07, 15:57
Medlem
behövs det folk? vilka positioner? vad för erfarenhet kräver dem? bra schema och lön?
Citera
2010-09-07, 16:53
Medlem
Och vad arbetar du med ?
Citera
2010-09-07, 16:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Tja,nu har jag bara varit i Kiruna en gång i samband med en kebnekaise resa. Måste vara grymt att ha så nära till sådan fin natur! Men trots att jag är uppväxt utanför en norrländsk kuststad så blev jag helt galen på myggen och knotten inne i staden?! Hur stå man ut? Jag trodde helt seriöst jag skulle dö av blodbrist när som helst

Man lär sig leva med myggen, inne i centrum brukar det inte finnas mygg btw!

Citat:
Ursprungligen postat av karusellen
Har ni några mäktiga hjullastare där?

Dom största som finns på marknaden från Volvo, L350F osv.. Sen finns det även stora truckar. Men vill man ha riktigt mäktiga maskiner ska man prata Aitik utanför gällivare, dom har världens största CAT maskiner.

Citat:
Ursprungligen postat av johnny79
hur mycket av staden ska dom flytta på?

Ingenting är väl klart ännu, dom bråkar väl fortfarande åt vilket håll man ska flytta

Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Är Ulrik Ameen fortfarande engagerad till LKAB? Han fick ju sluta efter en incident i Chicago år 2000.

Har ingen aning om vem det där är om jag ska vara ärlig.

Edit: googlade namnet och visst har jag hört historier, men hurvida han fortfarande har band till LKAB vet jag ingenting om. Började själv jobba år 2003 åt LKAB.

Citat:
Ursprungligen postat av pomperipossa200
Va ligger lönen på? före och efter skatt

Beror helt på var du jobbar, jag har ungefär 26.000 kr + tillägg, skift. Drar ut 20k+ varje månad.

Citat:
Ursprungligen postat av Konika
Jag tillverkar filter dukar till er, som ni använder när ni filtrerar bort damm eller något LKAB dukar vit väv.

Trevligt.

Citat:
Ursprungligen postat av zerbor
behövs det folk? vilka positioner? vad för erfarenhet kräver dem? bra schema och lön?

Just nu är det väl inte så många jobb som LKAB söker, http://lkab.com/?openform&id=3BDA
Men firmorna som finns behöver väl alltid personal. Går riktigt bra just nu, har du lastbilskort, grävmaskin/traktor lär du ha jobb på en gång.

Finns 7-skift (jobba 7, ledig 7) om du kör lastbil/traktor underjord. Lönen är väldigt bra, har hört att många firmor ger riktigt bra betalt (bättre än LKAB) Bergteamet 40k+ /månad. Men det är ingenting jag kan styrka då jag bara hört det.

Citat:
Ursprungligen postat av pangkaka
Och vad arbetar du med ?

Ingenting jag vill svara på i dagsläget.
Senast redigerad av KYLE1234 2010-09-07 kl. 17:12.
Citera
2010-09-07, 17:18
Medlem
FarbrorFarbrors avatar
Har läst att Sverige är europas största exportör av järnmalm. Men hur stor andel av er produktion säljs till svenska järn- och stålproducenter?

Är man som LKAB-anställd orolig för att staten ska få ett ryck och sälja er?

LKAB verkar vara en första klassens kassako, får ni någon bonus emellanåt?
Citera
2010-09-07, 17:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFarbror
Har läst att Sverige är europas största exportör av järnmalm. Men hur stor andel av er produktion säljs till svenska järn- och stålproducenter?

Är man som LKAB-anställd orolig för att staten ska få ett ryck och sälja er?

LKAB verkar vara en första klassens kassako, får ni någon bonus emellanåt?

Ang andel som säljs till Sverige kan jag kolla upp det imorgon. Nej, jag har aldrig varit orolig att staten skulle sälja ut LKAB. Ibland önskar jag nästan att man gjorde LKAB privat, så man fick ut alla slöisar

Vi får bonus, allt beror på kvalitet, olycksfall m.m 40k / år är maxtaket på. Vi fick en delutbetalning i juni på 15k.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in