Flashback bygger pepparkakshus!
2022-07-06, 17:04
Medlem
Vardagstips

Jag tänkte att det skulle vara roligt och intressant med en tråd där vi alla kan dela med oss om våra vardagstips.

Själv delar jag med er om värdet av att ha våtservetter och tvättservetter tillgängliga hemma.

1. Tvättservevetter kostar inte många kronor. För runt 14,90 gör du livet kom enklare. Det är värt det, jag garanterar.

2. Våtservetter. Tvätta händerna med främst, men även ansikte vid behov. Till exempel om du ser dig själv i spegeln och där är en fläck av smuts eller liknande. Istället för att väta ner händerna med tvål plus vatten så kan du bara ta en våtservett.

Tvätta datorn när det behövs och tvätta telefonen när det behövs. Har bara testat detta med våtservetter.

Det går säkert att göra mycket annat och om var sak skulle skrivas så tror jag inte att hela världen skulle rymma de böcker som då måste skrivas.
Citera
2022-07-09, 06:20
Moderator
Ruskigbusss avatar
Flera trådar om i princip samma sak samlade här i Ämnen.
/Mod
Citera
2022-07-11, 15:20
Medlem
Ta hand om din hälsa är det enda jag behöver säga.
Citera
2022-07-26, 12:01
Medlem
Hovslättsmannens avatar
- Latte på tetra. Man slipper brygga kaffe stup i kvarten när man är hemma.
- Skit i träningskläder. Den mesta träning går att genomföra i shorts och t-shirt.
- Knulla på soffan, så att man slipper bädda om sängen.
- Sluta med deo. Ingen bryr sig.
- Bo mindre. Ungarna är aldrig på sina rum i alla fall, och hur mycket tid exakt spenderar man i en trädgård?
- Storhandla den 2 januari. Julmaten kostar nästan inget. Frys in och ät prinskorv fram till midsommar.
- Skaffa dig ett jobb i någon liten skitkommun på landsbygden, och sänk dina levnadskostnader med typ 80 procent.
Citera
2022-07-26, 12:54
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
2. När en ost närmar sig slutet, istället för att kämpa med frustrerande och svårhyvlade skivor, bara ta den där sista biten och släng in i frysen. Har en hel påse med cirkelrunda ostbitar perfekta att bryta ned i ostsås eller strö över gratäng.

Jävligt bra tips!

Omelett är ju annars den ultimate lifehack-maträtten. Du kan ösa ner vad som helst i den, och det blir gott.
Citera
2022-10-08, 16:32
Medlem
Bumpar tråden lite...

Nu när det talas om elavbrott osv i den närmaste framtiden ->

Ta ut extra pengar varje gång du handlar mat och spara dem sen på säkert ställe hemma. En burk med kontanter kommer vara en trygghet.

Och investera i varma "hemma-kläder" till vintern. Extra varma sockor, byxor och tröjor.
Citera
2022-10-08, 16:51
Medlem
Det kanske redan har nämnts men om ni steker burgare hemma så e kaffefilter perfeka att servera burgaren i så slipper man massa jävla kladd!
Citera
2022-11-23, 20:34
Moderator
Ruskigbusss avatar
Om man tvingas vara värd/värdinna för julaftonen och servera julbord (eller nån annan familjehögtid) så kan man
1. Laga en fruktansvärt äcklig mat
2. Gråta still när man serverar den

Nästa gång är det nån annan som får göra det.
Citera
2022-11-30, 10:38
Medlem
Limma skinkbits avatar
Sedan jag upptäckte mikrofiberdukar så har både städningen blivit enklare och mitt hem renare. Kan användas till det mesta. Golv, diskbänk, handfat, fönster, mobiltelefon, datorskärm osv.
Funkar mycket bättre än wettextrasor som bara suger upp vatten utan att egentligen rengöra.

Köp många, använd några dagar, tvätta i 60 grader. OBS givetvis använder man en helt ren trasa till sådant som mobil och datorskärm, inte en som man har haft i köket (utan att tvätta den).
Citera
2022-11-30, 14:05
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Sedan jag upptäckte mikrofiberdukar så har både städningen blivit enklare och mitt hem renare. Kan användas till det mesta. Golv, diskbänk, handfat, fönster, mobiltelefon, datorskärm osv.
Funkar mycket bättre än wettextrasor som bara suger upp vatten utan att egentligen rengöra.

Köp många, använd några dagar, tvätta i 60 grader. OBS givetvis använder man en helt ren trasa till sådant som mobil och datorskärm, inte en som man har haft i köket (utan att tvätta den).
Notera att olika dukar är bra till olika saker. Den som är bra till fönster är inte lika bra till bordet. Den som gillar att plocka upp damm gillar inte att plocka upp något annat och så vidare.
Citera
2023-02-24, 09:39
Snöskor.

Det snöar mycket och plogen väntas komma tidigast i övermorgon med lite tur.

Du sjunker ner i snön.

Du tar på dig snöskor.

Du sjunker inte ner i snön.
Citera
2023-08-11, 16:15
Medlem
nationalizten88s avatar
Åk alltid förstaklass med ekonomibiljett, pendlar man så lär man sig rutinerna. Var konduktören alltid börjar kolla biljetterna, sen glider man över till första klass. Åker bara en station men det är ändå 20 mil...

Långfärdsbuss samma sak, gå sist in på bussen och sätt dig var du vill om du åker en hållplats, när bussen startat och kryssar genom stan har busschauffören inte tid och se om folk byter plats till ledig bekvämlighet 😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in