2010-09-06, 20:28
Awaiting Email Confirmation
Tjena! Har en chromatic tuner till min gitarr. Om jag ska te.x stämma den till detta :

6} E down 1½ -> Db
5} A down ½ -> Ab
4} D down ½ -> Db
3} G down 1 -> F
2} B down 1½ -> Ab
1} E down 1½ -> Db

Hur kommer detta se ut på min chromatic-tuner? Hur vet man att man stämt ner 1 och ett halvt steg och inte bara ett steg eller ett halvt steg? Och vad är skillnaden på te.x C och ett C#? Är C#= C flat?
Citera
2010-09-07, 09:29
Medlem
Latmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redlog
Tjena! Har en chromatic tuner till min gitarr. Om jag ska te.x stämma den till detta :

6} E down 1½ -> Db
5} A down ½ -> Ab
4} D down ½ -> Db
3} G down 1 -> F
2} B down 1½ -> Ab
1} E down 1½ -> Db

Hur kommer detta se ut på min chromatic-tuner? Hur vet man att man stämt ner 1 och ett halvt steg och inte bara ett steg eller ett halvt steg? Och vad är skillnaden på te.x C och ett C#? Är C#= C flat?

På din stämapparat kommer det när du stämmer ned 6:e strängen att visas Db. När du stämmer ned 5:e visas Ab osv. Precis som du skrivit ovan.

Hur vet du att du stämt ned ett och ett halvt steg? Jo, säg att du tar E. Ett halvt steg ned blir Eb. b eller flat visar att det är ett halvt steg ned. Om du stämmer ned E ett steg blir det ett D. Om du stämmer ned ytterligare ett halvt steg blir det ju ett Db.

Skillnaden på ett C och ett C# är att C# är ett halvt tonsteg högre än C. C# kallas för C sharp. C# är inte samma som C flat, då sharp (alltså#) indikerar höjning ett halvt tonsteg. Flat (b) indikerar sänkning.

Läs gärna på lite om notation på t ex http://en.wikipedia.org/wiki/Note

\Latmask

(förresten, tråden borde ligga under egen musik)
Citera
2010-09-07, 19:55
Tackar Dock står det inte Ab för mig utan te.x A2 eller A2# därför tycker jag det är lite krångligt att veta när folk skriver Ab och vad som kommer stå på stämmapparaten om du förstår?

Okej tack ber om ursäkt.
Citera
2010-09-08, 09:19
Medlem
Latmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redlog
Tackar Dock står det inte Ab för mig utan te.x A2 eller A2# därför tycker jag det är lite krångligt att veta när folk skriver Ab och vad som kommer stå på stämmapparaten om du förstår?

2:an i A2 t ex står för vilken oktav det är. Troligtvis är du inte på fel oktav och stämmer om du bara skruvar lagom på stämskruvarna, så du behöver inte tänka på den. Om stämapparaten inte skriver ut nedsänkt (alltså flat, b) så får du kolla vad motsvarande ton heter åt andra hållet så att säga. Upphöjt alltså.

Kolla i länken jag skickade, där finns ett stort diagram med alla noter på diverse språk och varianter. Kolla där det står A flat vid english name. Ovanför står G sharp. Det är alltså samma ton. Så, om det på 5:e strängen ska vara Ab, kommer det på stämapparaten att stå G#.

Hoppas du fattar vad jag menar, bökigt att förklara men enkelt i verkligheten...

\Latmask
Citera
2010-09-10, 19:39
Citat:
Ursprungligen postat av Latmask
2:an i A2 t ex står för vilken oktav det är. Troligtvis är du inte på fel oktav och stämmer om du bara skruvar lagom på stämskruvarna, så du behöver inte tänka på den. Om stämapparaten inte skriver ut nedsänkt (alltså flat, b) så får du kolla vad motsvarande ton heter åt andra hållet så att säga. Upphöjt alltså.

Kolla i länken jag skickade, där finns ett stort diagram med alla noter på diverse språk och varianter. Kolla där det står A flat vid english name. Ovanför står G sharp. Det är alltså samma ton. Så, om det på 5:e strängen ska vara Ab, kommer det på stämapparaten att stå G#.

Hoppas du fattar vad jag menar, bökigt att förklara men enkelt i verkligheten...

\Latmask

Listade ut det hyffsat tackar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in