Frågan har ju blivit aktuell pga Lars Ohlys uttalande igår, och han har faktiskt rätt i sak,
även om man kan uttrycka sig aningen smidigare än att prata bröstpumpar.
Nä jag är inte vänsterpartist, jag hejar på alliansen, men jag är inte heller kristdemokrat.
Faktum är att så länge kvinnor är hemma mer med barnen, så kommer de vara en större
risk för en arbetsgivare att ha som anställda, därav sämre löneutveckling.
De flesta föräldrar brukar faktiskt ha ekonomi som argument för att låta mamman vara
hemma större delen av tiden, inte amning. 100% av mannens större lön + 80% av
kvinnans lägre lön är mer pengar än 80% av mannens lön + 100% av kvinnans.
Om män tar ut hälften av föräldraledigheten, så att kvinnor blir mindre besvärliga som
anställda, så kommer kvinnor få bättre löner.
Men självklart kommer det ändå ofta vara så att mannen tjänar mer, eftersom privata
jobb oftast ger mer betalt än jobb inom offentlig sektor, och den könsskillnaden kommer
antagligen bestå en längre tid.
Så om man vill uppmuntra eller tvinga familjer att dela lika, så kanske man borde höja
ersättningen till 100% av lönen så att det blir könsneutralt vem som är hemma.
Men för att återgå till amningen och bröstpumparna: det är fullt tillräckligt att amma
sina barn heltid i sex månader. Efter denna tid räcker det med en skvätt bröstmjölk
då och då, dvs då mamman kommit hem från jobbet. Om man är besatt vid att ge
barnen bröstmjölk så kan man använda bröstpump men det är inget krav. Dagens bröstmjölksersättning är faktiskt tillräckligt bra.
Okej vissa tycker väl att det är elakt lägga sig i familjers privatliv. Men vi beskattar
kvinnor och män som individer, det talas om att barnbidraget borde delas lika, så
varför är det så elakt att föräldradagarna ges till två individer och inte till en familj?
För övrigt är det lättare för en man att våga ta ut pappaledighet om föräldradagarna
är delade lika. Vissa företag är kvar i 50-talet på den punkten.
Så delad föräldraförsäkring är inte att staten lägger sig i, utan det är en naturlig
anpassning till 2000-talet.
även om man kan uttrycka sig aningen smidigare än att prata bröstpumpar.
Nä jag är inte vänsterpartist, jag hejar på alliansen, men jag är inte heller kristdemokrat.
Faktum är att så länge kvinnor är hemma mer med barnen, så kommer de vara en större
risk för en arbetsgivare att ha som anställda, därav sämre löneutveckling.
De flesta föräldrar brukar faktiskt ha ekonomi som argument för att låta mamman vara
hemma större delen av tiden, inte amning. 100% av mannens större lön + 80% av
kvinnans lägre lön är mer pengar än 80% av mannens lön + 100% av kvinnans.
Om män tar ut hälften av föräldraledigheten, så att kvinnor blir mindre besvärliga som
anställda, så kommer kvinnor få bättre löner.
Men självklart kommer det ändå ofta vara så att mannen tjänar mer, eftersom privata
jobb oftast ger mer betalt än jobb inom offentlig sektor, och den könsskillnaden kommer
antagligen bestå en längre tid.
Så om man vill uppmuntra eller tvinga familjer att dela lika, så kanske man borde höja
ersättningen till 100% av lönen så att det blir könsneutralt vem som är hemma.
Men för att återgå till amningen och bröstpumparna: det är fullt tillräckligt att amma
sina barn heltid i sex månader. Efter denna tid räcker det med en skvätt bröstmjölk
då och då, dvs då mamman kommit hem från jobbet. Om man är besatt vid att ge
barnen bröstmjölk så kan man använda bröstpump men det är inget krav. Dagens bröstmjölksersättning är faktiskt tillräckligt bra.
Okej vissa tycker väl att det är elakt lägga sig i familjers privatliv. Men vi beskattar
kvinnor och män som individer, det talas om att barnbidraget borde delas lika, så
varför är det så elakt att föräldradagarna ges till två individer och inte till en familj?
För övrigt är det lättare för en man att våga ta ut pappaledighet om föräldradagarna
är delade lika. Vissa företag är kvar i 50-talet på den punkten.
Så delad föräldraförsäkring är inte att staten lägger sig i, utan det är en naturlig
anpassning till 2000-talet.
Senast redigerad av keaton 2010-09-06 kl. 16:30.
Senast redigerad av keaton 2010-09-06 kl. 16:30.