2010-09-06, 16:27
Medlem
keatons avatar
Frågan har ju blivit aktuell pga Lars Ohlys uttalande igår, och han har faktiskt rätt i sak,
även om man kan uttrycka sig aningen smidigare än att prata bröstpumpar.

Nä jag är inte vänsterpartist, jag hejar på alliansen, men jag är inte heller kristdemokrat.

Faktum är att så länge kvinnor är hemma mer med barnen, så kommer de vara en större
risk för en arbetsgivare att ha som anställda, därav sämre löneutveckling.

De flesta föräldrar brukar faktiskt ha ekonomi som argument för att låta mamman vara
hemma större delen av tiden, inte amning. 100% av mannens större lön + 80% av
kvinnans lägre lön är mer pengar än 80% av mannens lön + 100% av kvinnans.

Om män tar ut hälften av föräldraledigheten, så att kvinnor blir mindre besvärliga som
anställda, så kommer kvinnor få bättre löner.

Men självklart kommer det ändå ofta vara så att mannen tjänar mer, eftersom privata
jobb oftast ger mer betalt än jobb inom offentlig sektor, och den könsskillnaden kommer
antagligen bestå en längre tid.

Så om man vill uppmuntra eller tvinga familjer att dela lika, så kanske man borde höja
ersättningen till 100% av lönen så att det blir könsneutralt vem som är hemma.

Men för att återgå till amningen och bröstpumparna: det är fullt tillräckligt att amma
sina barn heltid i sex månader. Efter denna tid räcker det med en skvätt bröstmjölk
då och då, dvs då mamman kommit hem från jobbet. Om man är besatt vid att ge
barnen bröstmjölk så kan man använda bröstpump men det är inget krav. Dagens bröstmjölksersättning är faktiskt tillräckligt bra.

Okej vissa tycker väl att det är elakt lägga sig i familjers privatliv. Men vi beskattar
kvinnor och män som individer, det talas om att barnbidraget borde delas lika, så
varför är det så elakt att föräldradagarna ges till två individer och inte till en familj?

För övrigt är det lättare för en man att våga ta ut pappaledighet om föräldradagarna
är delade lika. Vissa företag är kvar i 50-talet på den punkten.

Så delad föräldraförsäkring är inte att staten lägger sig i, utan det är en naturlig
anpassning till 2000-talet.
Senast redigerad av keaton 2010-09-06 kl. 16:30.
Citera
2010-09-06, 16:31
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keaton
Om män tar ut hälften av föräldraledigheten, så att kvinnor blir mindre besvärliga som anställda, så kommer kvinnor få bättre löner.

Kanske fungerar förutsatt att mannen och kvinnan jobbar med samma arbete... Det kommer dock alltid att vara en skillnad mellan 80% av en ingenjörslön och 80% av en vårdbiträdeslön...
Citera
2010-09-06, 16:35
Medlem
PungPillarens avatar
1. Kvinnor är generellt sätt bättre med barn (finns självklart undantag)
2. Barn som dricker bröstmjölk får högre IQ (källa), så därför är det bara positivt om kvinnorna stannar hemma och ammar dem (de som inte vill tvingas till att använda pumpar).
Citera
2010-09-06, 16:45
Medlem
feinsteins avatar
Jag tycker att man bör dela föräldraledigheten lika.

Vad jag dock inte tycker är att pappa staten ska komma in och tvinga folk att dela den lika. Idealet hade varit att alla par hade delat 50/50 men alla par har inte samma förutsättningar, och jag tror inte att jag kan avgöra vad som är bäst för andra människor, utan varje mamma och pappa vet vad som kommer funka bäst för dem själva.
Citera
2010-09-06, 16:50
Medlem
keatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
Kanske fungerar förutsatt att mannen och kvinnan jobbar med samma arbete... Det kommer dock alltid att vara en skillnad mellan 80% av en ingenjörslön och 80% av en vårdbiträdeslön...

Jag tog faktiskt hänsyn till det i min argumentation?
Citera
2010-09-06, 16:53
Medlem
keatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PungPillaren
1. Kvinnor är generellt sätt bättre med barn (finns självklart undantag)
2. Barn som dricker bröstmjölk får högre IQ (källa), så därför är det bara positivt om kvinnorna stannar hemma och ammar dem (de som inte vill tvingas till att använda pumpar).

Nr 1 låter som en klassisk fördom, nr 2 är inte relevant eftersom man sällan ammar barnen heltid mer än sex månader ändå.
Citera
2010-09-06, 16:54
Medlem
Varför var det inte samma gnäll om löneutveckling på den tiden vi män var tvungna att kasta bort 10-15 månader på att göra lumpen, så att vi kom ut på arbetsmarknaden ett år senare?

För den som orkar, se det här föredraget med Dr. Warren Farrell som skrivit boken "Why Men Earn More - The Startling Truth Behind the Pay Gap".

Han har forskat på området i många år. Det började med att han fick höra talas om att kvinnor fick lägre lön för lika arbete och tyckte det verkade jävligt orättvist, så han började gräva i ämnet. Ganska snart insåg han att det var något lurt. Om kvinnor gör samma jobb för lägre lön, varför överhuvudtaget anställa män? Det skulle ju vara en toppenaffär att bara anställa kvinnor, jösses vilka besparingar man skulle kunna göra.

I själva verket har Farrell funnit att kvinnor har marginellt bättre betalt än män(!) när de faktiskt utför exakt samma arbete, men att det ganska sällan inträffar. Han har gjort en lista på 25 punkter där män och kvinnor skiljer sig åt när det gäller val i arbetslivet där det står mellan högre lön och bättre livskvalitet. Han demonstrerar det genom att dela upp publiken i kvinnor och män och systematiskt gå igenom de 25 punkterna, som t.ex...

"Hur många i respektive grupp har ett jobb som...

"...kräver att man är utomhus det mesta av tiden?"
"...där svåra arbetsskador eller rentav dödsolyckor är en vedertagen risk?"
"...de upplever att de kan släppa helt när de går hem för dagen?"
"...kräver att man är bortrest under veckorna eller längre perioder?"
"...omfattar över 40 och upp till 60 timmar i veckan?"

etc.

Citat:
http://www.warrenfarrell.net/Summary/

Dr. Warren Farrell, the only man ever elected three times to the Board of the National Organization for Women in NYC, once asked, “If men are paid more for the same work, why would anyone hire a man?”

He may be sorry he asked. But during the years of research that followed, the answer evolved: Men earn more than women, but not for the same work—for 25 different workplace choices. Men’s choices lead to men earning more money; women’s choices lead to women having better lives.
Citera
2010-09-06, 16:58
Medlem
PungPillarens avatar
Citat:
Nr 1 låter som en klassisk fördom, nr 2 är inte relevant eftersom man sällan ammar barnen heltid mer än sex månader ändå.

Det är en fördom som stämmer till stor del.
Sällan är inte aldrig. De som vill amma upp till 12 månader ska inte bli tvingade, det är ju ändå bara bättre för barnet.
Citera
2010-09-06, 17:42
Medlem
keatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PungPillaren
Det är en fördom som stämmer till stor del.
Sällan är inte aldrig. De som vill amma upp till 12 månader ska inte bli tvingade, det är ju ändå bara bättre för barnet.

Att vara en bra förälder är knappast könsbundet.

Och studien du hänvisar till säger inget om hur länge de ammade barnen ammades,
eller hur länge man måste amma för att uppnå den där fördelen jämfört med bröstmjölks-
ersättning, och de utgår ju från att man antingen inte ammar alls, eller ammar x månader.

Vid delad föräldraförsäkring så ammar man ju heltid utan problem i sex månader, och sedan
deltid utan problem, vilket då ska jämföras med amning heltid tolv månader, så din länk är
inte ens relevant i den här diskussionen
Citera
2010-09-06, 17:52
Medlem
Ett perverst och djupt feministiskt förslag som bryter mot de förutsättningar miljontals år av evolution gett oss. Målet "jämställdhet" helgar inte medlet tvång.

När jag var liten ville jag vara med mamma, när jag blev äldre och började spela fotboll ville jag vara med pappa. Oavsett vad, så ska föräldrarna bestämma och inte några jävla kommunister i riksdagen.

Jag tycker föräldrars bestämmanderätt ska skrivas in i grundlagen så att maktgalna politiker håller sig ifrån åtminstone våra familjer.
Citera
2010-09-06, 17:52
Medlem
PungPillarens avatar
Citat:

Till viss del, jo. Du kanske inte tror på det, men det gör jag.
Senare i barnens liv kanske det inte är det, men i början tror jag att mamman har fördelaktiga instinkter (självklart finns undantag, men generellt sett).

Citat:
eller hur länge man måste amma för att uppnå den där fördelen jämfört med bröstmjölks-
ersättning, och de utgår ju från att man antingen inte ammar alls, eller ammar x månader.

Vid delad föräldraförsäkring så ammar man ju heltid utan problem i sex månader, och sedan
deltid utan problem, vilket då ska jämföras med amning heltid tolv månader, så din länk är

Studien visar svart mot vitt, men om man blandar det får man grått, alltså halvvägs.
Men även om man bortser från studien, så borde det ändå vara 100% föräldrarnas val hur länge de vill att barnet ska ammas, de ska inte bli tvingade till något.
Citera
2010-09-06, 19:05
Medlem
Shrewishs avatar
Citat:

Nej, man ammar inte deltid utan problem. De flesta kvinnor får problem med mjölkproduktionen när de ammar sällan, och för de fåtal som lyckas innebär stenhårda läckande bröst ett stort obehag. Pumpa ut mjölk är ofta smärtsamt, oerhört tidskrävande och bökigt (för många kvinnor rinner dessutom inte mjölken till om inte bebisen ligger precis bredvid, och en bebis lagd i amningsläge vill äta, inte titta på en pump). En stor andel kvinnor lyckas överhuvudtaget inte pumpa, och många barn vägrar ta flaskan efter de börjat med bröstet.

Trådstarten visar med plågam tydlighet att du aldrig ammat själv, och jag skulle bli förvånad om du har haft en partner som gjort det.

Tvångsdelad föräldraförsäkring är ett vansinnigt förslag, helt genomkorkat. Folk får väl för fan bestämma själva vad som passar dem och deras barn bäst. Socialstyrelsens rekommendation är förresten minst 6 månaders amning - många kvinnor ammar betydligt längre än så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in