Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-06, 13:43
  #1
Medlem
Hej
Jag har köpt en ny dator som förstås kom med windows förinstallerat + en massa annat trams. Jag tänkte då installera Ubuntu istället. Som vanligt så tänkte jag installera från min gamla 30gb iPod video. Men av nån anledning fungerar det inte att boota från den på den här datorn, jag har ställt in så att USB bootar före allt annat, men det fungerar ändå inte. Jag har också testat på min andra dator och där går det.
Kan detta bero på att den nya datorn inte har någon cd-läsare? jag har nämligen för mig att bios ser iPoden som en cd-skiva(är däremot inte alls säker på den punkten).
Har googlat en del, men hittar ingen annan som stött på ett liknande problem.
Skrev mest detta för att jag ville veta vad problemet är . Ska installera med en vanlig usb-sticka istället.
Visst ja, datorn är en Acer Aspire TimelineX 3820TG.
En bärbar alltså
Citera
2010-09-06, 16:56
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flxjhnlrssn
Hej
Jag har köpt en ny dator som förstås kom med windows förinstallerat + en massa annat trams. Jag tänkte då installera Ubuntu istället. Som vanligt så tänkte jag installera från min gamla 30gb iPod video. Men av nån anledning fungerar det inte att boota från den på den här datorn, jag har ställt in så att USB bootar före allt annat, men det fungerar ändå inte. Jag har också testat på min andra dator och där går det.
Kan detta bero på att den nya datorn inte har någon cd-läsare? jag har nämligen för mig att bios ser iPoden som en cd-skiva(är däremot inte alls säker på den punkten).
Har googlat en del, men hittar ingen annan som stött på ett liknande problem.
Skrev mest detta för att jag ville veta vad problemet är . Ska installera med en vanlig usb-sticka istället.
Visst ja, datorn är en Acer Aspire TimelineX 3820TG.
En bärbar alltså
Vad är det för filsystem? Fat32?
Citera
2010-09-07, 00:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serein
Vad är det för filsystem? Fat32?

Ja, fat32.
Tycker bara det verkar skumt att jag inte hittar nån annan med samma problem, fastän det iförsig inte är så stort problem. Det jag skrev innan är den ända förklaring jag kan kamma på
Citera
2010-09-07, 12:51
  #4
Medlem
Har du provat att formatera om iPoden? Den måste göras bootbar, i Linux kan man se om en disk är bootbar med t ex Gparted
Citera
2010-09-07, 13:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Har du provat att formatera om iPoden? Den måste göras bootbar, i Linux kan man se om en disk är bootbar med t ex Gparted

Självklart har jag det, jag vet ju att den går att boota från, det är bara på min ena dator det inte går...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback