2010-09-06, 19:30
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raging Ronin
... fast ni missar ju poängen (åtminstone min), gubbs. Jag sade eller menade aldrig att aktien skulle vara värd ex. 13 spänn, bara att det kändes uppenbart att den skulle sticka idag och frågade vad folk trodde, hur långt HQ och ÖS skulle dra och om det fortfarande var mening i att gå in eller inte. Men ni kanske menar rent allmänt.

Varför var den tvungen att gå upp? Den kunde lika gärna, vilket varit mer logiskt, sjunkit ner mot 2 kronor som är värdet. Hur ska vi veta att marknaden får tuppjuck och väljer att övervärdera hela bolaget enormt mycket?
Citera
2010-09-06, 19:42
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Varför var den tvungen att gå upp? Den kunde lika gärna, vilket varit mer logiskt, sjunkit ner mot 2 kronor som är värdet. Hur ska vi veta att marknaden får tuppjuck och väljer att övervärdera hela bolaget enormt mycket?
För att majoriteten av marknaden inte är lika begåvade som du är.

Vad är det man säger? 90% av alla daytraders går back, något mindre swingtraders/långsiktiga utan kunskaper gör det? Större delen av marknaden (sett till antal personer) är personer som bara chansar utan att göra några analyser alls.

Klart som fan alla tänker att en aktie som nästan tappat allt sitt värde på kort tid och "blir uppköpta/räddade" kommer att öka på kort sikt. Vad den större massan tror kommer ofta även inträffa. Hade hälften av alla optimister istället varit pessimister så hade HQ antagligen legat närmare sitt riktiga marknadsvärde. Som sagt, psykologi...
Citera
2010-09-06, 20:08
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
För att majoriteten av marknaden inte är lika begåvade som du är.

Vad är det man säger? 90% av alla daytraders går back, något mindre swingtraders/långsiktiga utan kunskaper gör det? Större delen av marknaden (sett till antal personer) är personer som bara chansar utan att göra några analyser alls.

Klart som fan alla tänker att en aktie som nästan tappat allt sitt värde på kort tid och "blir uppköpta/räddade" kommer att öka på kort sikt. Vad den större massan tror kommer ofta även inträffa. Hade hälften av alla optimister istället varit pessimister så hade HQ antagligen legat närmare sitt riktiga marknadsvärde. Som sagt, psykologi...

De flesta borde kunna läsa den pressrelease där det uttryckligen står att värdena i bolaget är 60 Mkr och att det är ca 30 miljoner aktier. De flesta borde kunna göra denna division: 60 / 30 = 2. De flesta borde fatta att det är en dålig affär att köpa 2 kronor för 8 kronor. Då kan man lika gärna köpa 2 kronor för 8 kronor hos den lokala zigenaren.

Det här ser jag inte som daytrading, utan som ren idiotspekulation. Jag tycker inte att det är klart på något sätt att HQ skulle gå upp. Om du var så säker på uppgång, varför belånade du inte huset och tryckte in hela keramiken i detta skal? Du visste inte vad som skulle hända och ingen annan visste det heller, men det mest rimliga är att priset nu närmar sig värdet.
Citera
2010-09-06, 20:08
Medlem
Caparzo: tvungen var den inte, men när en välkänd aktie och bank med tillhörande tusentals Svensson störtdyker, går igenom ett elddop i media i en hel vecka och ingen vet vad som ska hända, och en välkänd aktör får igenom ett köp och det hela utmålas som "Räddningen!" i media... då tycker i alla fall jag att det mesta talar för att den aktien rusar följande handelsdag. Mitt antagande har som sagt inget med fundamenta att göra (och jag försöker absolut inte besserwissra), utan psykologi. Svenssons hade en gigantisk, inbyggd vilja att HQ skulle komma på fötter igen, långt bortom reellt börsvärde. Det senare är det som kommer dra ner aktien igen. Tror jag.

**EDIT**
Tillägg till ditt senaste inlägg, Caparzo:
Jag ser ingen anledning till "Nej", "Jo" då jag bara gav uttryck för mina tankar. Men merparten av de som köper aktier studerar inte årsredovisningar och betavärden och det är nästan lite von oben-mentalitet att tro att de gör det. Svenssons baserar sina investeringar på kända varumärken, analyser och dylikt. Jag kan hålla med om att rusningen idag var närmast suspekt, och det är nästan lite synd att jag inte skrev min tråd i fredags... Men som sagt, jag är inte ett dugg ute efter nåt "Vad var det jag sade?", jag bara trodde att aktien skulle gå upp idag både i HQ och Öresund. Visste klart jag inte gjorde och belåna huset brukar jag inte göra för aktiespekulationer heller.
Senast redigerad av Raging Ronin 2010-09-06 kl. 20:22.
Citera
2010-09-06, 20:12
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Caparzo: tvungen var den inte, men när en välkänd aktie och bank med tillhörande tusentals Svensson störtdyker, går igenom ett elddop i media i en hel vecka och ingen vet vad som ska hända, och en välkänd aktör får igenom ett köp och det hela utmålas som "Räddningen!" i media... då tycker i alla fall jag att det mesta talar för att den aktien rusar följande handelsdag. Mitt antagande har som sagt inget med fundamenta att göra (och jag försöker absolut inte besserwissra), utan psykologi. Svenssons hade en gigantisk, inbyggd vilja att HQ skulle komma på fötter igen, långt bortom reellt börsvärde. Det senare är det som kommer dra ner aktien igen. Tror jag.

Det känns som att hela din argumentation bygger på en efterhandskonstruktion. Hade aktien handlats kring fundamentala värdet, då hade du sagt att: "Ja, det är klart att svenne banan fattade att värdet var 2 kr / aktie, de kom ju en pressrelease och allt."

Vad som är bra, är att du förstår att denna bubbla inte är hållbar. Även jag tror att marknaden förr eller senare kommer att fatta att aktien är värd 2 kr, förmodligen mindre.
Citera
2010-09-06, 20:28
Medlem
Det är ingen efterhandskonstruktion Cap. Jag är en rätt lugn, 37 år gammal person utan anlag för vare sig nättrollande, tonårsbeteende på forum, att starta beefs eller att försöka visa mig duktig. Jag är ny på forumet och du känner mig inte så jag anklagar dig inte för att tro att jag "passade på" att starta tråden idag. Jag förstår att det kan se konstigt ut. Det spelar heller ingen roll. Tiden kommer förhoppningsvis utvisa att jag inte är den typen. Som sagt, jag gav bara uttryck för mina tankar.
Citera
2010-09-06, 21:04
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Det är ingen efterhandskonstruktion Cap. Jag är en rätt lugn, 37 år gammal person utan anlag för vare sig nättrollande, tonårsbeteende på forum, att starta beefs eller att försöka visa mig duktig. Jag är ny på forumet och du känner mig inte så jag anklagar dig inte för att tro att jag "passade på" att starta tråden idag. Jag förstår att det kan se konstigt ut. Det spelar heller ingen roll. Tiden kommer förhoppningsvis utvisa att jag inte är den typen. Som sagt, jag gav bara uttryck för mina tankar.

Det enda jag säger är att HQ lika gärna, eller snarare mer gärna, kunde gått ner. Om du gör anspråk på att kunna veta vad marknaden ska göra, innan det händer, då kan du gärna skriva vad du tror ska hända. Min erfarenhet är att marknaden på kort sikt är omöjlig att förutspå. Du kan träffa rätt ett par gånger, men att konstant träffa rätt håller inte.

Det ska bli synnerligen intressant att bevaka HQ-aktien närmaste veckan, eftersom detta är ett exempel på en ytterst irrationell marknad. Min övertygelse är att vi kommer att få se ett aktiepris som bättre återspeglar fundamentala värdet, ju längre tid det går. När likvidationen närmar sig kan det i rimlighetens namn inte sitta någon stackars sate och köpa HQ-aktier för 4 kr stycket.
Citera
2010-09-07, 17:59
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
De flesta borde kunna läsa den pressrelease där det uttryckligen står att värdena i bolaget är 60 Mkr och att det är ca 30 miljoner aktier. De flesta borde kunna göra denna division: 60 / 30 = 2. De flesta borde fatta att det är en dålig affär att köpa 2 kronor för 8 kronor. Då kan man lika gärna köpa 2 kronor för 8 kronor hos den lokala zigenaren.

Det här ser jag inte som daytrading, utan som ren idiotspekulation. Jag tycker inte att det är klart på något sätt att HQ skulle gå upp. Om du var så säker på uppgång, varför belånade du inte huset och tryckte in hela keramiken i detta skal? Du visste inte vad som skulle hända och ingen annan visste det heller, men det mest rimliga är att priset nu närmar sig värdet.
Jag var säker på uppgång i början (hur mycket hade jag dock ingen aning om), men eftersom jag inte var hemma när aktien började handlas igen och redan stigit ganska många kronor när jag kom hem från jobbet så ville jag inte gå in på den. Hade jag slängt in några tusenlappar på eftermiddagen skulle jag varit lite mer förmögen idag.

Första ruset var inte svårt att förutsäga, det andra hade jag aldrig räknat med, därför valde jag att inte gå in i fredags.
Citera
2010-09-07, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Första ruset var inte svårt att förutsäga, det andra hade jag aldrig räknat med, därför valde jag att inte gå in i fredags.

Varför var det så självklart att den skulle rusa?
Citera
2010-09-07, 23:58
Medlem
Lommis avatar
Nu är det tydligen "börsplatsen" och "varumärket" som är värt 200 miljoner.

Citera
2010-09-08, 00:39
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Caparzo: tvungen var den inte, men när en välkänd aktie och bank med tillhörande tusentals Svensson störtdyker, går igenom ett elddop i media i en hel vecka och ingen vet vad som ska hända, och en välkänd aktör får igenom ett köp och det hela utmålas som "Räddningen!" i media... då tycker i alla fall jag att det mesta talar för att den aktien rusar följande handelsdag.
En märklig, jag vågar även påstå felaktig, syn på prissättning och marknadsmekanik. Ingen uppgång eller nedgång kan vara uppenbar, om du inte håller på insiderinfo, eftersom att all information som släpps på markanden ögonblickligen prisas in i aktiekursen. I ditt fall handlar det enbart om en chansning och någon freudiansk grej om att i efterhand, eftersom du själv inte gjorde någon affär, minsann påpeka hur pass självklar uppgången var.

Citat:
När likvidationen närmar sig kan det i rimlighetens namn inte sitta någon stackars sate och köpa HQ-aktier för 4 kr stycket.
Ptja, säg inte det. När Vostok Gas skiftade ut Gazprom-tillgångarna gjordes det gott om köp minutrarna innan skalet skulla avnoteras och makuleras. Stor underhållning.
Citera
2010-09-08, 00:53
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Ptja, säg inte det. När Vostok Gas skiftade ut Gazprom-tillgångarna gjordes det gott om köp minutrarna innan skalet skulla avnoteras och makuleras. Stor underhållning.

Ja, alla känner vi till: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4293443.ab?service=print

När katastrofen är ett faktum och aktierna är värda en bit under 2 riksdaler stycket, då kommer aftonhoran att vara där och göra reportage om Lasse, 52, som belånade huset och förlorade frugan och kidsen på köpet. Anledningen är, då som nu, att alla andra agerar oetiskt.

Det är underhållande, men samtidigt tragiskt. En sak har hon rätt i: "– Men jag blev lurad." Hon, som så många andra småsparare, blev och blir lurade av sig själva. Att trycka in hela keramiken, utan att titta på dina kort är inte bara osunt - det är vansinne.

"Wall Street never changes. The pockets change, the suckers change, the stocks change, but Wall Street never changes because human nature never changes."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in