Flashback bygger pepparkakshus!
2010-09-06, 12:22
Medlem
Lyckade installera Win7 på D: hårddisken på skoldatorn så kan nu både ha skoldatorn till både skolarbete och privat bruk. Men problemet är att när jag är på skolan och inne på det OS jag installerade så hittar jag skolans nätverk... Är det någon drivrutin eller något jag behöver?

Jag menar, dom hade ju inte sagt att vi fick/kunde göra de om det inte hade varit lönt?
Citera
2010-09-06, 12:26
Medlem
Arkofs avatar
Förstår inte riktigt vad du menar, kan du försöka förklara lite tydligare, kanske bara jag som är trög
Citera
2010-09-06, 12:33
Medlem
Alltså på (C:/) som är inloggningsoperativsystem för skolan så hittar jag nätverket man använder i skolan, men när jag är inne på min egeninstallerade (D:/) så hittar jag ej det trådlösa nätverket.
Citera
2010-09-06, 12:39
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oea
Alltså på (C:/) som är inloggningsoperativsystem för skolan så hittar jag nätverket man använder i skolan, men när jag är inne på min egeninstallerade (D:/) så hittar jag ej det trådlösa nätverket.
Hittar du andra nätverk? Behöver datorn vara medlem i skolans domän för att få tillgång till nätverket? Är drivrutinerna för det trådlösa kortet installerade?
Citera
2010-09-06, 12:40
Medlem
Fleptuts avatar
Prata med din datasupport på skolan, är det ett gymnasium så brukar det finnas en helpdesk.

/Flep
Citera
2010-09-06, 12:54
Medlem
Kan ej be om hjälp för att man inte får support med ens egna OS.

Jag vet inte med drivrutinerna, hittar andra trådlösa men inte skolans... Men det borde ju funka...

Skolan kör med Citrix det är allt jag vet.
Citera
2010-09-06, 13:12
Medlem
Fleptuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oea
Skolan kör med Citrix det är allt jag vet.

Citrix har inget med det trådlösa att göra.

Varför skall du krångla med ett eget installerat OS när du inte kan speciellt mycket om datorer på den nivån?

Vad är din vinning?
Citera
2010-09-06, 13:17
Medlem
Det hör inte till min fråga men, jag kan datorer på en mer än hyffsad nivå, men har aldrig varit bra på det med trådlösa.
Citera
2010-09-06, 21:29
Medlem
Fleptuts avatar
Du kommer inte att bli authensierad i det trådlösa utan ett certifikat antagligen. Gissar att det krävs ett certifikat och dina inloggningsuppgifter för att komma in i nätet.

Har dom inte hål i huvet så scannar dom med jämna mellan rum vilken typ av klienter som ansluter. Då kommer din W7 att sticka ut och då kan dom leta upp dig lätt genom ditt inloggnings id.

Certifikatet borde du kunna hitta på skolinstallationen och kopiera till din installation. Om det inte går så boota på en ubuntu live cd och gör kopieringen med den.

Lycka till

/Flep
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in