2010-09-06, 02:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Resitita
"To good to be true (;"

..är bara ett av flera exempel på vad folk brukar skriva på engelska trots att de uppenbarligen inte vet skillnaden mellan "to" och "too".
Det är väl inte konstigare än att folk på svenska också skriver som fittor. Vi har ju typ det högsta trycket i hela världen på att lära sig engelska så det är inte så konstigt att vi i princip är bättre på engelska än engelsmän. Vafan när vi var i London blev 2-3 personer under fem dagar chockade att vi inte var från england och då har vi ändå LÄTT svensk brytning när vi talar.

Sen kan man ju bara börja med att snacka om they're/their/there och it's/its
Citera
2010-09-06, 02:22
Medlem
IronCrunchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davey
Det är väl inte konstigare än att folk på svenska också skriver som fittor. Vi har ju typ det högsta trycket i hela världen på att lära sig engelska så det är inte så konstigt att vi i princip är bättre på engelska än engelsmän. Vafan när vi var i London blev 2-3 personer under fem dagar chockade att vi inte var från england och då har vi ändå LÄTT svensk brytning när vi talar.

Sen kan man ju bara börja med att snacka om they're/their/there och it's/its
Menar du att ni har rejäl brytning eller ej? Lätt kan nämligen tolkas på flera sätt. ;D
Citera
2010-09-06, 13:07
Medlem
ensiferums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsresande-riddersman
Fritt citerat från en av mina brittiska vänner: "Yeah I learned to recognize the difference between scandinavians and english people quickly on the internet. You know, swedes write like 'Hey, how are you today?' and the english go: 'y its all gr8 m8 u?'"

Är dock inte så konstigt, svenskar själva kör ju också med en hel del förkortningar under kortade msn/whatever konversationer.

Jag har alltid stört mig något så in i helvete på folk som skriver ihop "no one" till "noone" .
Citera
2010-09-06, 13:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenspann
Personligen blir jag nog mer irriterad på amerikaner, engelsmän och australiensare som inte kan skilja på to/too, than/then och så vidare. I synnerhet om dom klankar ner på min engelska.
Exakt, eller varför inte their, they're, there... Och dom som använder ´ istället för ' Exempel: They´re They're.
Citera
2010-09-06, 14:17
Medlem
ICanHass avatar
Det som är kul är ju att folk som har engelska som förstaspråk oftast är sämre på att stava (I alla fall via internet) än vad vi Svenskar är.
Har väl iofs att göra med att vi faktiskt bryr oss och tänker efter när vi skriver, medan de bara skiter i att stava rätt.

Det roligaste med sådant här är ju ändå när folk tatuerar in citat och liknande som är felstavade
Typ:
http://www.failpix.net/wp-content/uploads/2009/02/too_strong_tattoo_fail.jpg
För att ta exemplet i TS post
Citera
2010-09-06, 15:36
Medlem
Håller med om att detta är ett oerhört störande fenomen. Then/than, their/they're, it's/its... Listan kan göras lång.

Det som gör det hela så fasansfullt är ju att de flesta svenskar inte ens kan stava bra på sitt eget språk... Har varit med om att fullvuxna människor, till och med en och annan lärare (!), inte kan stava korrekt på varken svenska eller engelska. Detta får mig att vilja spy!

Är det verkligen så svårt att stava? För mig kommer det naturligt, både på svenska och engelska. Det liksom bara finns där. Alltid korrekt!
Citera
2010-09-06, 15:39
Medlem
kliimaxs avatar
Personligen så älskar jag den underbara "save water drink bear".
Citera
2010-09-06, 15:48
Medlem
sebbex2xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kliimax
Personligen så älskar jag den underbara "save water drink bear".

Va? Det ska väl vara "beer" i alla fall?
Citera
2010-09-06, 15:59
Medlem
Vattenspanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICanHas
Det som är kul är ju att folk som har engelska som förstaspråk oftast är sämre på att stava (I alla fall via internet) än vad vi Svenskar är.
Har väl iofs att göra med att vi faktiskt bryr oss och tänker efter när vi skriver, medan de bara skiter i att stava rätt.

Det roligaste med sådant här är ju ändå när folk tatuerar in citat och liknande som är felstavade
Typ:
http://www.failpix.net/wp-content/uploads/2009/02/too_strong_tattoo_fail.jpg
För att ta exemplet i TS post

Eller klassikern:

http://img01.lachschon.de/images/Gagaboy-1189033595.jpg

Don't let the systsem fuck you!

Citat:
Ursprungligen postat av sebbex2x

Tror det var precis det h*n menade..
Citera
2010-09-06, 16:23
Medlem
kliimaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenspann

Tror det var precis det h*n menade..

Citera
2010-09-06, 17:10
Medlem
Kariminells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebbex2x

Nahe?
Citera
2010-09-06, 20:21
Medlem
MechMahatmas avatar
Ville hitta en låt, fanns inte på youtube, sökte på google. Hittade den här: http://audio.isg.si/audiox/?q=node/24698&from=10&comments_per_page=10

Såg kommentarerna där, trodde först de var allvarliga, men det var faktiskt rätt rolig parodi på hur engelsktalande ungdomar skriver.
Citat:
oh bbes wt ya blrin abt nw hns. haha. hn really i dnt knw where i leart wt i did 2 ya 2dy , n yeserdy n mrin n fridy nte.
Citat:
o nw i knw y u said lol, haha,i knw, i always say lyl, i do, really lol. haha.,xoxoxoxoxoxoxoxoxox, ooowwwwwwwwww u met gt a g,f, lol. haha

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in