2010-09-05, 23:43
Medlem
Suggans avatar
Banker lever främst på skillnaden mellan inlåningsräntan och utlåningsräntan. Dvs. Mellanskillnaden på de pengar du behåller på ditt konto som genererar ränta och de pengar som banken i sin tur lånar ut för en högre ränta.

Jag börjar bli uppriktigt förbannad på de mer "välkända" bankerna. Swedbank som exemplet nedan har 0% i inlåningsränta på sitt Ungdomskonto och desamma på sitt Privatkonto.

Swedbanks Ungdomskonto & Privatkonto
Ränta för närvarande 0 %
Övertrasseringsavgift 100 kr tas ut efter 3 bankdagar om kontot övertrasserats med mer än 100 kr.

Denna ränta (eller icke ränta i detta fallet), har varit densamma sedan reporäntan var 0,25%. Nu för några dagar sedan har vi nu 3 gånger så hög reporänta dvs. 0,75%. Hur fan kan det komma sig att inlåningsräntan fortfarande är på 0% men utlåningsräntan ökas direkt efter justering av reporäntan?

Jag är väl medveten om de trögheter det finns i systemen där banker lånat upp pengar från riksbanken utifrån dåvarande 0,5% men det känns inte försvarsbart. Hur vi än förhåller oss till banker så kan vi inte förneka om att hela systemet är uppbyggt på en förhandlingssituation där banken är beroende av sina kunder. Men varför ska kunderna vara lojala mot banken när banken inte är lojala mot oss?

Det jag syftar på är såklart att de bara ökar och ökar sina marginaler utan att ge tillbaka. Vi "lånar" indirekt ut pengar till dem men får inte ett öre tillbaka.
Citera
2010-09-05, 23:46
Medlem
0dens avatar
Därför att swebank är en girig horbank. Gör som jag och byt bank, det är den enda logiska du kan göra. Det är också det enda sett som finns för bankerna att lära sig. Det är ok för dem att ha en sådan orimlig inlåningsränta om kunderna godtar det. Med andra ord godta det inte.
Citera
2010-09-06, 00:03
Medlem
Suggans avatar
Jag har inte Swedbank, jag har Sparbanken Finn (Lokalbank i Skåne). De är nästan ännu äckligare. De har istället för att sätta 0% i ränta valt att vara såå generösa och ge mig i alla fall 0,05%. Vilken bank kan man byta till om man vill ha ett VISA-kort kopplat till kontot samt nå det via internetbank?
Citera
2010-09-06, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suggan
Banker lever främst på skillnaden mellan inlåningsräntan och utlåningsräntan. Dvs. Mellanskillnaden på de pengar du behåller på ditt konto som genererar ränta och de pengar som banken i sin tur lånar ut för en högre ränta.

Riktigt så är det inte. Vad det gäller bolån lever bankerna främst på skillnaden mellan den ränta dom lånar för från Riksbanken och den ränta dom sedan tar ut från kunden.

Att inlåningsräntan inte förändrats trots reporäntan skulle kunna förklaras med att riksbankens inlåningsränta inte förändrats sedan april förra året då den gick från 0% till -0,25%. Men hav förtröstan. Redan nu på onsdag stiger den till 0% igen.
Citera
2010-09-06, 00:25
Medlem
Öppna ett sparkonto via t.ex www.sevenday.se eller www.collector.se
Det är fria uttag så du kan göra flera små överföringar allt eftersom pengarna på ditt "VISA-konto" tar slut.
Citera
2010-09-06, 00:34
Medlem
om du vill ha BRA ränta på sparade pengar med inte vill tjafsa med fonder och sånt skit... Sparkontoplus! Den är kanonbra och jag har nu under ett år fått in många sköna tusenlappar i ränta på instoppade pengar.

Dessutom gäller den statliga insättningsgarantin, bättre ränta med denna garanti blir svår att finna.
Bästa räntan är 4,50% men vill du kunna ta ut pengarna utan bindningstid överhuvudtaget så ligger räntan på 2,15%...

Jag ger mig fan på att ingen vanlig bank kommer i närheten av detta!
Senast redigerad av flashbacknicke 2010-09-06 kl. 00:39.
Citera
2010-09-06, 01:04
Medlem
Man kan mixa lite olika konton osv.. skaffa ett okq8 kreditkort det är gratis och man får över 1%ränta på insatta pengar och 1%på allt man handlar.. OBS det kostar pengar att ta ut pengar ta istället ut när du handlar det är gratis.. Säg upp dit vanliga kreditkort så tjänar du ca 200kr på bara det per år..

Pengar som man vill spara sätter man på ett sparkonto vågar man leva med risken är det väl fortfarande akelius som gäller..
Citera
2010-09-06, 19:39
Medlem
Du har bara skrapat lite i grunden hur jävliga bankerna är. "Läs Bankbluffen: Så blir du blåst på dina pengar".

Sparkontoplus eller annan nischbank med ränta rekommenderas. Att man inte kan ha kort eller internetbank till dessa banker är en annan historia...
Citera
2010-09-07, 22:24
Medlem
Maskinoppvasks avatar
De konton du nämner är ju mer eller mindre av typen "transaktionskonton". De är inte för sparande, utan för att hantera transaktioner. Sådana konton har i princip alltid 0% i ränta eller på sin höjd 0,05%. För att få ränta skall du ha ett sparkonto. För att få riktig ränta skall du ha ett sparkonto hos en nischbank. Att förvänta sig ränta på ett konto som inte är till för sparande är, ja...
Citera
2010-09-08, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArkivN
Sparkontoplus eller annan nischbank med ränta rekommenderas. Att man inte kan ha kort eller internetbank till dessa banker är en annan historia...

Nej kort kan man inte ha som kund hos Sparkontoplus, men en slags internetbank har de ju... det är ju enda sättet att kunna spara hos dem, genom nätet.
Citera
2010-09-09, 01:29
Medlem
Där du bara kan föra över pengarna till ditt eget konto. Inte betala räkningar eller föra över pengar till någon annan.
Citera
2010-09-09, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maskinoppvask
De konton du nämner är ju mer eller mindre av typen "transaktionskonton". De är inte för sparande, utan för att hantera transaktioner. Sådana konton har i princip alltid 0% i ränta eller på sin höjd 0,05%. För att få ränta skall du ha ett sparkonto. För att få riktig ränta skall du ha ett sparkonto hos en nischbank. Att förvänta sig ränta på ett konto som inte är till för sparande är, ja...

Det var bara några år sedan vi hade 3,5-4,5% ränta på transaktionskontona och för en 10-12år sedan fanns det konton med 7-8% så jag vet inte var du får det där med "alltid" ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in