2010-09-05, 23:33
Bannlyst
Har en säkert 8-9 år gammal dator som ändå funkar rätt okej. Men hur normalt är det att när man högerklickar på C: och kollar hur många GB man har så står det 9 GB i kapacitet? Är inte det extremt lite? Kan det stämma att en dator har så lite eller kan jag ha gjort fel när jag installerade om XP en gång? / Formaterade datorn?

För längesen så skulle vi formatera om datorn, efter ett jobbigt problem med inloggningen till XP, så vi installerade först om XP med FAT32 eller vadfandetheter och det funkade fortfarande inte att logga in med det så vi testade NTFS och då fungerade det. Kan det vara så att man har två operativsystem eller något? Kan inget om datorer.
Citera
2010-09-05, 23:50
Medlem
gorgonzolas avatar
Man kan skapa flera så kallade partitioner på hårddiskar vilket innebär att man delar upp dem i mindre delar, det kan dels vara praktiskt för att organisera filer men innebär även att man har möjlighet att formatera delar av en hårddisk separat. Jag tror att man även kan välja olika filsystem på olika partitioner men det har jag aldrig testat.

Du ska definitivt ha NTFS då FAT32 inte stödjer hårddiskar större en ca 32Gb, det skulle kunna vara så att det du kallar tex. D: i själva verket är samma fysiska disk som din C: på 9Gb, ett annat alternativ är att du har opartitionerat utrymme i datorn.

För att kolla: Högerklicka på My Computer på skrivbordet och ta "Manage" ("Hantera" på svenska). Välj sedan "Disk Management" (vet ej vad det blir på svenska). Där kan du se om det finns något Unallocated utrymme på din C:
Citera
2010-09-05, 23:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gorgonzola
Man kan skapa flera så kallade partitioner på hårddiskar vilket innebär att man delar upp dem i mindre delar, det kan dels vara praktiskt för att organisera filer men innebär även att man har möjlighet att formatera delar av en hårddisk separat. Jag tror att man även kan välja olika filsystem på olika partitioner men det har jag aldrig testat.

Du ska definitivt ha NTFS då FAT32 inte stödjer hårddiskar större en ca 32Gb, det skulle kunna vara så att det du kallar tex. D: i själva verket är samma fysiska disk som din C: på 9Gb, ett annat alternativ är att du har opartitionerat utrymme i datorn.

För att kolla: Högerklicka på My Computer på skrivbordet och ta "Manage" ("Hantera" på svenska). Välj sedan "Disk Management" (vet ej vad det blir på svenska). Där kan du se om det finns något Unallocated utrymme på din C:

Ska testa det direkt nu, tack för svar.
Citera
2010-09-06, 00:05
Bannlyst
Har bara en partition på 9GB står det. Känns ändå väldigt lite.
Citera
2010-09-06, 00:09
Medlem
Ingrid-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanLifePrevail
Har bara en partition på 9GB står det. Känns ändå väldigt lite.

Ja det känns riktigt lite för 8år sedan ca var la iallafall uppåt 80gb normalt om jag inte minns helt fel åren går fort, gå in i diskhanteraren och se hur mycket ledigt det är på disken och skapa en ny partition rekommenderar dig att formatera om burken igen om nu så är fallet att du har råkat skapa en 9gb partition för windows.
Citera
2010-09-06, 01:11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorgonzola
Du ska definitivt ha NTFS då FAT32 inte stödjer hårddiskar större en ca 32Gb,
Hade TS suttit med windows 2000 hade du haft rätt men nu har han xp så han kan ha fat32 på betydligt större hårddiskar.
Citera
2010-09-06, 02:24
Medlem
När "vi" köpte dator för ungefär 10 år sen, med hela 400(!)Mhz Pentium och den helt fantastiskt dyra CD-brännaren i ett paket för ca 32.000 så ingick en hårddisk på 10gb. Jag tvivlar inte på att det kan stämma att 10gb är det som faktiskt sitter i. Annars är det bara öppna och titta på hårddisken, där står det garanterat på en så gammal disk.

Edit: Om man kollar på http://ns1758.ca/winch/winchest.html runt 99/00 så verkar inte 10 gigabyte stämma rätt bra.
Senast redigerad av Pezzen 2010-09-06 kl. 02:29.
Citera
2010-09-06, 02:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezzen
Annars är det bara öppna och titta på hårddisken, där står det garanterat på en så gammal disk.
Enklare att titta i enhetshanteraren under diskenheter och vid behov, googla på det som står där.
Citera
2010-09-06, 09:31
Medlem
bjornenws avatar
Min familj även en dator för 10 år sedan, då var kapaciteten på 6 Gb. Kunde spela Battlefield 1942 på den. Fanns liksom inte mer plats för något annat. Möjligtvis MSN. Spelade även Tibia på den tiden.. Fick välja mellan Tibia och CS. Har för mig att bara windows tog upp 2 gb?
Citera
2010-09-06, 09:41
Bannlyst
Okej, då vet man det. Tack för svar.
Citera
2010-09-06, 15:07
Medlem
Ingrid-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornenw
Min familj även en dator för 10 år sedan, då var kapaciteten på 6 Gb. Kunde spela Battlefield 1942 på den. Fanns liksom inte mer plats för något annat. Möjligtvis MSN. Spelade även Tibia på den tiden.. Fick välja mellan Tibia och CS. Har för mig att bara windows tog upp 2 gb?

Oj tiden går fort kan mycket väl stämma jag som trodde det var standard med 40gb för ca 8år sedan.
Men det var tider det med små diskar då var det många kronor per gb
Citera
2010-09-06, 17:32
Medlem
gorgonzolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Hade TS suttit med windows 2000 hade du haft rätt men nu har han xp så han kan ha fat32 på betydligt större hårddiskar.

Aaah just det! fel av mig, var ett tag sen jag körde FAT nu. Kommer bara ihåg back in the days när jag körde win98 och hade en hårddisk på typ 35Gb, råkade skriva mer än 32-gränsen vilket gjorde att disken försvann och var tvungen att formateras
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in