2010-09-05, 23:11
Medlem
Laser Mannens avatar
Har fått rikligt med vinfläckar på en vit bomullsrugby. Tog på massa salt strax efter olyckan och sedan av någon anledning la ner den i varmt vatten med de saltet. Tvättat den vanligt en gång. fortfarande kvar, det enda som hänt är att dem bytar nyans lite smått.
Citera
2010-09-05, 23:14
Medlem
Tack för informationen
Citera
2010-09-05, 23:15
Medlem
ShogunAssasins avatar
Är den helvit? I så fall borde du lägga den i ett blekmedelsbad, testa annars "vanish" eller sådan "ta bort"-spray, annars är du körd.
Citera
2010-09-05, 23:23
Medlem
Laser Mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Är den helvit? I så fall borde du lägga den i ett blekmedelsbad, testa annars "vanish" eller sådan "ta bort"-spray, annars är du körd.

Den har något fräsigt sigill vid vänstra bröstet och något mörkblått mönster på kragens insida. Ifall det gör något?
Citera
2010-09-06, 00:40
Medlem
lazycowboys avatar
Äh, du har ju inget att förlora på att köra den i högre gradantal än den egentligen klarar. Antar att det står 30 grader alternativt handtvätt på etiketten? Jag hade kört den med en skopa Vanish (den vita burken, inte den rosa) på 40 grader. Funkar inte det är den nog en goner...
Citera
2010-09-06, 01:36
Medlem
Snurrens avatar
Av någon anledning har det hänt mig många gånger att fläcken inte går bort vid första tvätten med Vanish (eller liknande blekmedel) men efter andra gången så har den försvunnit, det var dock inte vin utan andra fläckar - som var väl så svåra att få bort.
Citera
2010-09-06, 05:02
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laser Mannen
Den har något fräsigt sigill vid vänstra bröstet och något mörkblått mönster på kragens insida. Ifall det gör något?

Testa med de snälla produkterna först, typ vanish, går det inte bort med vanish så släng ner den i en hink med vatten och lite blekmedel enligt anvisningarna, även om sigillet och kragens insida kanske påverkas och blir blekta så har man ju det hellre så än en fläck på tröjan.
Citera
2010-09-06, 13:28
Medlem
Snurrens avatar
Kom just på att min mamma brukar gnugga en tsk fläck/bleksalt på fläckarna, särskilt på vita dukar (och då handlar det nog ibland om rödvinsfläckar). Hon fuktar fläcken något med vatten, gnuggar in pulvret och låter det verka någon timme innan hon tvättar det. Hon säger att det funkar bra.

När mina barn var små kom jag på att man kunde bleka mindre fläckar från t ex banan eller ketchup med koncentrerad klorin direkt på fläcken. Det gick bra först men efter ett tag såg man att bomullsfibrerna hade försvagats av klorinen, så försök INTE det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in