2010-09-05, 12:56
Medlem
ambutrons avatar
Många är kritiska på SD, främst invandrare såklart men även blattekramande svenskar och folk med annan stark partitillhörighet. Min fråga riktas främst till de sistnämnda då det inte är intressant vad de två första sorterna tycker och "tänker".

-Varför är ni rädda för SD?
Om de kom in med 4-7%, vad skulle hända? På vilket sätt skulle de förstöra Sverige?
Citera
2010-09-05, 13:03
Medlem
Vi är inte rädda, bara så förbannat trötta på att lyssna på er. Att argumentera med (mot) er är som att argumentera mot religiösa dårar. Särskillt här i FB. Säger man något som eventuellt skulle tolkas som att man är för invandring så får man en lavin av inlägg som skulle kunna tolkas som argument och alla skriker "Varför svarar ni inte, ni kan inte bla bla bla".
Citera
2010-09-05, 13:04
Medlem
Vad hade du tyckt om det var tvärtom. Arabdemokrater alla tjejer MÅSTE bära burka och fri invandring?
Citera
2010-09-05, 13:06
Medlem
Inget kommer att hända om de kommer in eftersom att inget av blocken har valt att samarbeta med SD. Om blocken däremot får samma antal mandat så kan ju SD lägga fram förslaget att något av blocken ska samarbeta med dem om de går med på SDs "krav".
Citera
2010-09-05, 13:10
Medlem
ambutrons avatar
Inga svar än..
Citera
2010-09-05, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenHurt
Vi är inte rädda, bara så förbannat trötta på att lyssna på er. Att argumentera med (mot) er är som att argumentera mot religiösa dårar. Särskillt här i FB. Säger man något som eventuellt skulle tolkas som att man är för invandring så får man en lavin av inlägg som skulle kunna tolkas som argument och alla skriker "Varför svarar ni inte, ni kan inte bla bla bla".

Du fattar väl att det är precis tvärtom. SD-debattörer brukar ofta använda fakta och statistik. SD-motståndare har nästan aldrig några vettiga argument, bara massa rasistnazistfrämlingsfientligislamofob anklagelser, och små jäval skitargument om Zlatan och kebab. Sen finns det såklart rasister som röstar på SD och är lika trångsynta som "religiösa dårar" men dom är det bara att skita i. Dom måste ju ha något att rösta på också.
Senast redigerad av Fiskvalp 2010-09-05 kl. 13:37.
Citera
2010-09-05, 13:36
Medlem
avgns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenHurt
Vi är inte rädda, bara så förbannat trötta på att lyssna på er. Att argumentera med (mot) er är som att argumentera mot religiösa dårar. .
Vänd på det där så har du SD v.s Resterande partier
Citera
2010-09-05, 14:01
Medlem
ambutrons avatar
Men..något argument måste ni väl ha?
Citera
2010-09-05, 14:07
Medlem
Ja!s avatar
Jag skulle vilja se någon förklara hur SD är odemokratiskt. Det ordet används ofta.
Citera
2010-09-05, 14:18
Medlem
Crawzs avatar
Jag tror att de flesta, inklusive mig, inte litar på deras intentioner. De är oppurtinister , och detta kan ni aldrig motbevisa.

Dessutom är själva faktumet att kommentarer som "UT MED BLATTARNA, SD2010" väldigt ofta uppkommer i diskussioner (såsom YouTube och även här på Flashback), och detta visar ju bara vad för slags väljarkår som dras till ett "orasistiskt och demokratiskt" parti. Individer som uttrycker sig på detta viset kan dessutom komma djupt in i partiet, vilket i sig är en fara både för Sverige, och för de som påstår sig vara orasistiska.
Citera
2010-09-05, 14:18
Medlem
Citat:
-Varför är ni rädda för SD?
Om de kom in med 4-7%, vad skulle hända? På vilket sätt skulle de förstöra Sverige?

Tillhör nog inte den tredje gruppen individer heller, men likväl:

Jag är inte särskilt rädd för SD, mer rädd är jag för den samhällsutveckling som ligger bakom. Hursom tror jag inte särskilt mycket alls kommer att hända om SD kommer in, åtminstone inte direkt. Partiet kommer aldrig komma i en sådan position att de får reellt inflytande, då Mona kommer inte fälla en alliansregering som inte tar stöd av SD - om hon nu får för sig att göra det kommer det ändå lösa sig i slutändan. Det som kan väntas på sikt är väl en ökad populism och lågvattenmärken ala nyamko sabuni och FP, även centern kan säkert tänkas fiska i lite grumligare vatten. Men där gör det nog inte någon direkt skillnad om SD ligger just över, eller just under spärren.

Hursom sa jag för nu över ett år sedan att SD inte kommer att komma in detta val, och jag står väl mer eller mindre fast vid den gissningen även idag. S svaga valrörelse ger dock SD en chans, även om S tapp till stor del kompenseras av insatser från Reinfeldt & co.

Citat:
Ursprungligen postat av Glasstarta
Inget kommer att hända om de kommer in eftersom att inget av blocken har valt att samarbeta med SD. Om blocken däremot får samma antal mandat så kan ju SD lägga fram förslaget att något av blocken ska samarbeta med dem om de går med på SDs "krav".

Det är väl typ den enda situation där det kan bli en smula problematiskt. Finns ju ingen anledning för något parti att ge den andre någon slags "solidariskt stöd" och antagligen skulle det nog sluta i nyval, eller en hyfsat historisk S+M regering (som säkert skulle spricka rätt fort). MP+Alliansen har visserligen ofta diskuterats, men så länge de har kongressbeslut på att inte samarbeta med M blir det rätt knepigt. Eventuellt kanske småpartierna kan skrapa ihop egen majoritet, men även det känns rätt avlägset. Skulle ju krävas typ 15-20% för MP, samt ett bra resultat för samtliga övriga partier (C, FP, KD, V) för att det överhuvudtaget skulle bli aktuellt. Har även svårt att se hur V skulle klara samarbetet på sikt, även om det givetvis finns ett antal skärningsytor (skillnaderna i realpolitiken är trots allt inte så radikala, även om våra partiledare gärna får oss att tro det).
Senast redigerad av RockInRhino 2010-09-05 kl. 14:24.
Citera
2010-09-05, 14:39
Medlem
ambutrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crawz
Jag tror att de flesta, inklusive mig, inte litar på deras intentioner.

Vilka är deras intentioner?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in