Citat:
Ursprungligen postat av FromAustraliaWithLove
Liksom jag inte skräpar ner exempelvis canlifeprevail's trådar med OT skulle jag uppskatta om ni inte heller gjorde det i denna.
Problemet är nog att du ser de som har "lagliga" verksamheter som om att alla gör det så "bekvämt" som möjligt för djuren, det är fortfarande alldeles för många lagliga verksamheter som flår djur levande eller utan stark narkos/vad fan det nu heter.
Jag har inget större problem i att folk tjänar pengar på päls(för oavsett hur mycket folk jobbar så kan det ju aldrig stoppas till 100%, man ska ju snarare jobba för inget lidande), så länge den tas från djur som redan är döda eller efter de dödat djuret utan något lidande.
Men går man in på viss sorts päls främst från utrotningshotade djur, låt säga tigerpäls så tycker jag självklart att personerna som tjänar pengar på tigerpäls borde skjutas.
Samma sak med folk som driver sådana ställen där de flår levande eller dödar djuren med lidande istället för på ett mer humant sätt. Sedan är väl problemet att det är för dyrt att avliva djuren humant innan de flås, vilket egentligen är vad djurrättsorganisationerna borde jobba för.
Citat:
Ursprungligen postat av Netlimiter.v1.30
Det är samma sak med kläder tillverkade av slavarbetande barn. Att köpa nytt är fel, men att köpa begagnat skadar inte.
Det där tycker jag är en dålig liknelse. För att det är förmodligen bättre att köpa kläder som barnarbetare har gjort än att bojkotta det. Även om barnarbete är fel så klarar sig barnen oftast bättre när de blir tvungna att jobba, deras familjer klarar sig inte alltid utan deras barns inkomst, i dessa fall är ju skolor inte ett val för barnet så det är jobba som gäller. Skulle alla bojkotta saker som de gjort så kommer de inte kunna dra in några pengar alls och deras familj kommer få det ännu sämre.