2010-09-04, 23:16
Medlem
Thaddeuss avatar
Jag har märkt en lustig sak angående bensinpriset som någon här på flashback kanske kan förklara för mig.

bensinpriset 2007-2008 var ungefärsamma som nu.
http://www.spi.se/fprw/statistik/Bensinpris%201981-2009.JPG

Men priset för råolja var 2008 uppe på 150 dollar per fat, jämfört med ett oljepris på runt 75 dollar fatet nu.
https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/indikatorer/indikator.jsp?orderbookId=19005&timeframe=3year

Hur kommer det sig att råvarupriset kan vara 100 procent högre, men priset på bensin inte kan röra sig mer än någon krona? Borde inte bensinpriserna varit uppe på 22-24 kr 2007-2008?

Vad är det som har skett här? Har staten sänkt skatten temporärt för att inte ge intryck av hyperinflation 2007-2008?

Mycket intresserad av bra svar!!
Senast redigerad av Thaddeus 2010-09-04 kl. 23:20.
Citera
2010-09-04, 23:27
Bannlyst
Själva råvaran är ju bara en mindre del av bensinpriset i pump. Det mesta är skatter och att du betalar för distributionen osv.. Faktorer som inte är kopplade så mycket till råoljepriset.

Kolla valuorna också. När oljepriset var högt så var också kronan högt värderad.
Citera
2010-09-04, 23:32
Medlem
Thaddeuss avatar
svarade försnabbt
Senast redigerad av Thaddeus 2010-09-04 kl. 23:35.
Citera
2010-09-04, 23:37
Medlem
Rizados avatar
Ett lägre eller högre pris på råolja betyder inte att efterfrågan på bensin kommer att ändra sig. Bensin är bara en fraktion av råolja och resterande delar har många användningsområden.
Citera
2010-09-04, 23:44
Medlem
Thaddeuss avatar
om man tar oljepriset i svenska kr när oljan kostade 150 dollar fatet, så kostade oljan 900 kr fatet (dollarn stod i 6 kr, oljan i 150 dollar)

Då hade vi ett bensinpris på 12.50 i snitt (2008).

Nu kostar dollarn 7.22 kr och oljan kostar 77 dollar fatet vilket ger ungefärligt pris på 555 kr fatet.

Vi har nu ett pris på ungefär samma (12.50 kr/liter).

Priset på råolja var alltså 62% högre i mitten av 2008 än det är nu, men vårt bensinpris är ändå samma?

Hur går detta ihop?
Citera
2010-09-04, 23:47
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Ett lägre eller högre pris på råolja betyder inte att efterfrågan på bensin kommer att ändra sig. Bensin är bara en fraktion av råolja och resterande delar har många användningsområden.
Så vad du menar är att efterfrågan på bensin har sjunkit? Vad har du för belägg för detta? Och hur liten fraktion av råolja utgörs av bensin, dieseloljan har inte den heller blivit utsatt för några större prissvängningar.

Har du några grafer över vilka oljebaserade produkter som var de som fick ta prisökningen av råvarans prisökning?
Citera
2010-09-05, 02:34
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Det är ju inte direkt så att oljan styr bensinpriset, det är mer som bestämmer det. Annars hade andra råvaror som kaffe, bananer eller liknande styrts av företag som plockar detta. Men nja, det är en politisk sak också. Skatten är ju den största "boven" men den är ju densamma. Men bensinbolagen vill ju hålla sitt pris på bensinen så den inte är förändrad. Med andra ord gör de en enorm vinst med att behålla priset medan oljan går neråt.
Citera
2010-09-05, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thaddeus
om man tar oljepriset i svenska kr när oljan kostade 150 dollar fatet, så kostade oljan 900 kr fatet (dollarn stod i 6 kr, oljan i 150 dollar)

Då hade vi ett bensinpris på 12.50 i snitt (2008).

Nu kostar dollarn 7.22 kr och oljan kostar 77 dollar fatet vilket ger ungefärligt pris på 555 kr fatet.

Vi har nu ett pris på ungefär samma (12.50 kr/liter).

Priset på råolja var alltså 62% högre i mitten av 2008 än det är nu, men vårt bensinpris är ändå samma?

Hur går detta ihop?

Stämmer inte. Det genomsnittliga priset för dollarn under 2006-2008 var mycket högre än 6kr.

1 Jan 2006 stod den på 7,94
1 Juli 2006 7,2
1 Jan 2007 6,84
1 Juli 2007 6,85
1 Jan 2008 6,47
1 Jul 2008 5,99
1 Jan 2009 7,34

Snittpris ca 7kr, alltså ungefär som idag
Citera
2010-09-05, 22:03
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Stämmer inte. Det genomsnittliga priset för dollarn under 2006-2008 var mycket högre än 6kr.

1 Jan 2006 stod den på 7,94
1 Juli 2006 7,2
1 Jan 2007 6,84
1 Juli 2007 6,85
1 Jan 2008 6,47
1 Jul 2008 5,99
1 Jan 2009 7,34

Snittpris ca 7kr, alltså ungefär som idag
jo snittpriset för dollarn över 2008 var nog 7 kr, men jag menar att när oljan stod som högst (~150 dollar fatet) så kostade dollarn 6 kr, vilket ger ett svenskt pris på 900 kr fatet, jämfört med ett svenskt pris på 555 kr fatet nu. Vad jag kan minnas så har aldrig bensinpriset (eller dieselpriset för den delen) varit över 20 kr, (vilket det teoretiskt borde varit vid den tidpunkten).

Jag vet att det finns andra saker som gör att bensinpriset varierar, men nu snackar vi ett pris som var 62% högre på råolja vid toppen.

Jag blir misstänksam när jag tänker på hur snabbt bensinbolagen är framme och höjer bensinpriset med frasen: "med anledning av stigande världsmarknadspriser på råolja" som det alltid heter när de höjer priset.
Borde de inte varit framme som en unge i kakburken med denna frasen för att rättfärdiga priser på över 20 spänn litern?

Finns det en vilja att hålla tillbaka bilden av extrem inflation, det är det jag försöker komma fram till!
Senast redigerad av Thaddeus 2010-09-05 kl. 22:05.
Citera
2010-09-05, 22:31
Medlem
Citat:
jo snittpriset för dollarn över 2008 var nog 7 kr, men jag menar att när oljan stod som högst (~150 dollar fatet) så kostade dollarn 6 kr, vilket ger ett svenskt pris på 900 kr fatet, jämfört med ett svenskt pris på 555 kr fatet nu. Vad jag kan minnas så har aldrig bensinpriset (eller dieselpriset för den delen) varit över 20 kr, (vilket det teoretiskt borde varit vid den tidpunkten).

Jag vet att det finns andra saker som gör att bensinpriset varierar, men nu snackar vi ett pris som var 62% högre på råolja vid toppen.

Jag blir misstänksam när jag tänker på hur snabbt bensinbolagen är framme och höjer bensinpriset med frasen: "med anledning av stigande världsmarknadspriser på råolja" som det alltid heter när de höjer priset.
Borde de inte varit framme som en unge i kakburken med denna frasen för att rättfärdiga priser på över 20 spänn litern?

Finns det en vilja att hålla tillbaka bilden av extrem inflation, det är det jag försöker komma fram till!

Du hamnar snett i ditt resonemang med tanke på att kostnaden för råvaran enbart är en mindre del av priset. Den stora delen är punktskatter och moms. Punktskatterna är fasta, däremot är momsen rörlig. Även om kostnaden för råvaran skulle fördubblas så innebär inte det att slutpriset till kund fördubblas.

Bensinpris per liter (2 januari, 2010) (Källa Preem)

4,88 (grundpris inkl inköp, raffinering och hanteringskostnader)

+2,91 energiskatt (fast skatt)
+2,32 koldioxidskatt (CO2) (fast skatt)

10,11 kr/liter

+2,53 (25% moms)

12,64 kr/liter, vid pumpen (2 januari, 2010).

Summa skatter i ovanstående blir därmed (2,91+2,32+2,53 =) 7,76 kr/ liter.
Citera
2010-09-06, 12:02
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Du hamnar snett i ditt resonemang med tanke på att kostnaden för råvaran enbart är en mindre del av priset. Den stora delen är punktskatter och moms. Punktskatterna är fasta, däremot är momsen rörlig. Även om kostnaden för råvaran skulle fördubblas så innebär inte det att slutpriset till kund fördubblas.

Bensinpris per liter (2 januari, 2010) (Källa Preem)

4,88 (grundpris inkl inköp, raffinering och hanteringskostnader)

+2,91 energiskatt (fast skatt)
+2,32 koldioxidskatt (CO2) (fast skatt)

10,11 kr/liter

+2,53 (25% moms)

12,64 kr/liter, vid pumpen (2 januari, 2010).

Summa skatter i ovanstående blir därmed (2,91+2,32+2,53 =) 7,76 kr/ liter.
Jag VET!

Jag har redan sagt att jag vet att skatter och moms är det som har orsakat priset.

Min fråga är OM det kan vara så att staten och bensinbolagen gått ihop för att se till så att bensinpriset inte skjutit i höjden, och därigenom orsakat inflation rakt igenom samhället (på grund av att transporter är en stor del av priset för ALLA varor i samhället)

Så snälla lägg bort dina argument för att det är skatten som utgör priset, JAG VET DET REDAN!

Min fråga är varför ändrades skatten temporärt när oljan var skyhög, samt varför ville inte bensinbolagen höja priset, som de alltid är så snabba med i vanliga fall?
Citera
2010-09-06, 15:31
Medlem
Citat:
Jag VET!

Jag har redan sagt att jag vet att skatter och moms är det som har orsakat priset.

Min fråga är OM det kan vara så att staten och bensinbolagen gått ihop för att se till så att bensinpriset inte skjutit i höjden, och därigenom orsakat inflation rakt igenom samhället (på grund av att transporter är en stor del av priset för ALLA varor i samhället)

Så snälla lägg bort dina argument för att det är skatten som utgör priset, JAG VET DET REDAN!

Min fråga är varför ändrades skatten temporärt när oljan var skyhög, samt varför ville inte bensinbolagen höja priset, som de alltid är så snabba med i vanliga fall?

Du skriver att du VET flera gånger. Hur kan du då påstå att det teoretiska priset borde vara över 20 kr? Den som vet hur bensinpriset är uppbyggt vet att det är ett felaktigt påstående.

Skatten ändrades av regeringen för att mildra effekten för bilisterna. Man har även passat på att höja bensinskatterna när priset har varit lågt.

Staten och bensinbolagen har inte gått ihop för att hålla konstlat låga bensinpriser.

På den här grafen kan du se bensinbolagens bruttomarginaler (längst ner) från 1981-2009.
http://www.spi.se/statistik.asp?art=90

Här är bruttomarginalen senaste 24 månaderna.
http://www.spi.se/statistik.asp?art=90

Det är således inga stor skillnader i bruttomarginal om man sätter det i relation till det totala priset.
Från dessa marginaler ska man sedan dra av alla former av rabatter och återbäring och lokala priskrig.
Rabatterna och priskrigen varierar från tid till tid vilket gör det lite svårt att jämföra bruttomarginalerna år från år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in