Citat:
Ursprungligen postat av Thaddeus
jo snittpriset för dollarn över 2008 var nog 7 kr, men jag menar att när oljan stod som högst (~150 dollar fatet) så kostade dollarn 6 kr, vilket ger ett svenskt pris på 900 kr fatet, jämfört med ett svenskt pris på 555 kr fatet nu. Vad jag kan minnas så har aldrig bensinpriset (eller dieselpriset för den delen) varit över 20 kr, (vilket det teoretiskt borde varit vid den tidpunkten).
Jag vet att det finns andra saker som gör att bensinpriset varierar, men nu snackar vi ett pris som var 62% högre på råolja vid toppen.
Jag blir misstänksam när jag tänker på hur snabbt bensinbolagen är framme och höjer bensinpriset med frasen: "med anledning av stigande världsmarknadspriser på råolja" som det alltid heter när de höjer priset.
Borde de inte varit framme som en unge i kakburken med denna frasen för att rättfärdiga priser på över 20 spänn litern?
Finns det en vilja att hålla tillbaka bilden av extrem inflation, det är det jag försöker komma fram till!
Du hamnar snett i ditt resonemang med tanke på att kostnaden för råvaran enbart är en mindre del av priset. Den stora delen är punktskatter och moms. Punktskatterna är fasta, däremot är momsen rörlig. Även om kostnaden för råvaran skulle fördubblas så innebär inte det att slutpriset till kund fördubblas.
Bensinpris per liter (2 januari, 2010) (Källa Preem)
4,88 (grundpris inkl inköp, raffinering och hanteringskostnader)
+2,91 energiskatt (fast skatt)
+2,32 koldioxidskatt (CO2) (fast skatt)
10,11 kr/liter
+2,53 (25% moms)