2010-09-04, 10:14
Medlem
Hesdts avatar
Det hela började nu på morgonen när jag skulle koppla in min midikeyboard med USB. Ingången på keyboarden råkade då lossna (efter att ha glappat ett halvår), och som svar på det började datorn pipa hysteriskt och högt. Jag startade om datorn och bakis som jag är tryckte jag bara på grejer i konfigurationen vid uppstartningen. När jag sen fick upp skrivbordet märkte jag att musen inte fungerade. Sen märkte jag att ingen USB-port fungerade. Ingen.

Vad fan har jag gjort?

Är det någon som har en ide vad som kan göras?

Är det möjligt att jag råkade ändra något när jag startade datorn, eller har den felande midkeyboarden kortslutit hela systemet?
Senast redigerad av Hesdt 2010-09-04 kl. 10:34.
Citera
2010-09-05, 12:42
Medlem
Nights avatar
Låter som om du har kortslutit usb-bussen.
Citera
2010-09-10, 20:24
Medlem
Hesdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Night
Låter som om du har kortslutit usb-bussen.
Hur löser jag det?
Nytt moderkort?
Citera
2010-09-10, 20:25
Medlem
TripPels avatar
Det är troligt.
Citera
2010-09-10, 20:38
Medlem
Andreasvbs avatar
Kan det varit så att du var inne i BIOS och råkat inaktivera USB?
Citera
2010-09-10, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hesdt
Hur löser jag det?
Nytt moderkort?
Borde du inte kunna köpa ett sådant;
http://www.netonnet.se/art/dator/dat...i/119251.4043/
Jag antog nu att usb-bussen på moderkortet inte har något att göra med detta kort utan att kortet har egen usb-buss, tänkte att detta var en billigare lösning än ett nytt moderkort, men som sagt jag är inte så kunnig att jag kan uttala mig om att alla möjligheter till nya usbportar är blåsta iom att moderkortets usb-buss är trasig.
Citera
2010-09-11, 00:20
Medlem
X_surfers avatar
Återställ default inställningarna i BIOS och se om det blir någon skillnad
Citera
2010-09-11, 15:01
Medlem
Hesdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Kan det varit så att du var inne i BIOS och råkat inaktivera USB?
Det har jag redan kollat, men kollade för säkerhetsskull igen och fann att de var aktiverade.
Har aktiverat olika många också, men det fungerar inte ändå.
Citera
2010-09-11, 15:19
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hesdt
Det har jag redan kollat, men kollade för säkerhetsskull igen och fann att de var aktiverade.
Har aktiverat olika många också, men det fungerar inte ändå.

Du har nog rökt dina USB-portar som det verkar, köp dig USB-controlller kort och stoppa in istället.
Ingen vidare snygg lösning men det, är nog det eller byta moderkort som gäller i ditt fall är jag rädd.

Vad händer om du tar bort usb-portarna från enhetshanteraren?
Lever portarna borde Windows hitta dom igen

Testa även att slå av usb-portarna i bios och stäng av datorn, och sen slå på dom igen.
Senast redigerad av X_surfer 2010-09-11 kl. 15:21.
Citera
2010-09-11, 15:58
Medlem
Hesdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Du har nog rökt dina USB-portar som det verkar, köp dig USB-controlller kort och stoppa in istället.
Ingen vidare snygg lösning men det, är nog det eller byta moderkort som gäller i ditt fall är jag rädd.

Vad händer om du tar bort usb-portarna från enhetshanteraren?
Lever portarna borde Windows hitta dom igen

Testa även att slå av usb-portarna i bios och stäng av datorn, och sen slå på dom igen.
Efter jag avaktiverat dem i enhetshanteraren och startat om datorn hände det inget speciellt. Jag startade om datorn igen och aktiverade dem på nytt. Inget svar, trots att jag ändrade i BIOS också. Det ser kört ut.
Grejen är att det är en aningen värdelös dator, och ville bara att den ska fungera som jag vill på internatrummet jag just flyttat till. Köper nog hellre en ny laptop istället för att lägga pengar på "spenderad teknik".

Tack för era svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in