2010-09-04, 07:17
Medlem
Jag blir bara allmänt irriterad, då det har gått förut på denna dator.
Problemet började under DH10summer (jag vet, ett tag sen, men jag har inte orkat bry mig tills nu), då jag av någon dum anledning installerade om java.
Innan ominstallationen fungerade allt perfekt, men efteråt kunde jag inte köra .jar-filer. Javascript på hemsidor funkar felfritt, det är bara .jar som bråkar.
När jag kör filen får jag detta felmeddelande:

Kod:
C:\Users\Maser\Desktop>"C:/Users/Maser/Desktop/Minecraft infdev 1.015 alpha/Minecraft infdev 1.015 alpha/Minecraft.jar"
Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: C:\Users\Maser\Desktop\Minecraft infdev 1/015 alpha\Minecraft infdev 1/015 alpha\Minecraft/jar
Caused by: java.lang.ClassNotFoundException: C:\Users\Maser\Desktop\Minecraft infdev 1.015 alpha\Minecraft infdev 1.015 alpha\Minecraft.jar
        at java.net.URLClassLoader$1.run(Unknown Source)
        at java.security.AccessController.doPrivileged(Native Method)
        at java.net.URLClassLoader.findClass(Unknown Source)
        at java.lang.ClassLoader.loadClass(Unknown Source)
        at sun.misc.Launcher$AppClassLoader.loadClass(Unknown Source)
        at java.lang.ClassLoader.loadClass(Unknown Source)
Could not find the main class: C:\Users\Maser\Desktop\Minecraft infdev 1.015 alpha\Minecraft infdev 1.015 alpha\Minecraft.jar.  Program will exit.

Skulle bli glad för lite hjälp.
Citera
2010-09-04, 10:10
Moderator
Protons avatar
Att javascript på hemsidor funkar fastän du installerat om java är inte så konstigt, de två har ungefär lika mycket med varandra som att javascript på hemsidor funkar fint fast du har rutiga strumpor på dej.

Vad problemet beträffar ser det ju ut som att det är nåt fel med din classpath. Har du kollat den? Är du dessutom säker på att jar-filen var körbar från början? Innehåller den ett korrekt manifest där den riktiga main-klassen anges?
Citera
2010-09-05, 23:06
Medlem
Jag är säker på att jarfilen fungerade då mina två kompisar brevid kunde köra den på deras datorer. Det var så på DH också, de kunde båda två köra en jarfil, men inte jag.
Hur kollar man sin classpath?
Citera
2010-09-06, 16:49
Medlem
Efter att ha googlat runt lite utan resultat och laddat ner Everything för att lättare kunna leta reda på var jag har saker börjar det ta stopp.

Jag har 6 mappar på olika ställen som heter "Java", och tanken har slagit mig att det kan clasha, men jag vågar inte riktigt ta bort allt som har med java att göra från datorn och installera om det från början. Är det rätt väg att gå?

Lite mer hjälp, tack.
Citera
2010-09-06, 16:52
Bannlyst
Ser ut som felaktig java-version. Kolla vilken version du kör och vilken version dina vänner kör.

Görs enklast genom att köra: java -version

Den java som körs är den som satt i variablen JAVA_HOME i vanliga fall. Du kan leta upp dina "miljövariabler" (på engelska environment variables) och kolla vad den är satt till.
Citera
2010-09-06, 19:46
Medlem
En av vännerna har version 6.0.210.7, och det fungerar felfritt.
Själv har jag 1.6.0_21, vilket inte fungerar alls. Stor skillnad i version verkar det som, men när jag installerar den senaste från java.com så blir det ingen skillnad? Jag gjorde ett drastiskt försök med att ta bort alla mina java-mappar och installera om från början (jag hittar ingen uninstall-fil), men när jag hade tagit bort dem så kunde jag inte installera om från början (felmeddelande som klagade på en saknad dll-fil), så jag gjorde systemåterställning och har därmed kvar samma problem.
Jag har försökt att hitta 6.0.210.7 för nerladdning, utan resultat dock, jag får bara resultat som den här sidan: http://software.informer.com/getfree-java-6.0.210.7/ , med massor av olika sorters java, men ingen som ser rätt ut.

gahh blir galen på det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in