2010-09-04, 12:36
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antime
Fast han fick endast såkallad 'vård' i ca 6mån vad man kan läsa på Svenskamord. Det är inte ett straff! Han har tagit en människas liv! Och även efter detta behandlat kvinnor han vart i förhållande med illa.

En mördare (ja, för det är han) är inte värd en andra chans!

Länkar igen då det verkar som man inte läst igenom den ordentligt!
http://www.svenskamord.se/index.php?topic=280.msg51337;topicseen#new

Det är inte hans som skall kritiseras för det korta straffet/vårdtiden, utan hur systemet är utformat.

Hur vet vi att han har behandlat kvinnor illa efter detta som har haft förhållande med honom?
Citera
2010-09-04, 12:39
Medlem
Klart det är fel men kan förstå att det är obehagligt att arbeta med en mördare.
Citera
2010-09-04, 12:47
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidolw
Klart det är fel men kan förstå att det är obehagligt att arbeta med en mördare.

Om vi räknar på alla ouppklarade mord så är risken rätt stor att du någon gång kommer att jobba med en mördare som aldrig dömts eller ens blivit misstänkt för brottet.
Citera
2010-09-04, 12:59
Medlem
Skulle jag vilja arbeta med honom? Svar= NEJ!
Varken som kommunchef eller något annat.

Visst tycker jag att folk skall få en "andra chans" i arbetslivet men då skall det vara ihop med folk som faktiskt är insatta i ämnet och som accepterar personen. Som tex de kriminella som arbetar med att hjälpa utslussade interner från fängelset, jag minns inte vad de heter nu Krim?...De personerna som då tar hjälp av föreningen utgår nästan från att det är deras fd internvänner som hjälper dem och accepterar deras hjälp.
Eller som i Usa, tror jag, där en fd förfalskare arbetar med FBI att fånga förfalskare. De som jobbar med honom accepterar honom utifrån hans erfarenheter.
Men att arbeta som kommunchef innebär att man har många både under och bredvid sig vars värderingar kanske inte stämmer överens med ens egna, nä..det är fel!
Det kan innebära att hundratals anställda går omkring och mår dåligt på sitt jobb. Beslut som fattas kan inte med säkerhet sägas vara till gagn för det allmänna. Personen har en gång varit kapabel att anse sig stå över lagen en gång och det GROVT, vad är det som säger att detta inte kan upprepas?

För mig är det just detta att han basar över så många och kan fatta beslut för ännu fler den springande frågan. Vill jag att en person som har tagit livet av någon skall fatta beslut om mitt liv? Han värderade ju inte flickans liv högt, varför skall han värdera mitt liv högt?

ETT MISSGREPP, i livet? Nä, det känns nog som att han har värderingar som inte stämmer med mina och gjort övertramp som är oförlåtliga, oavsett straffet han fått(eller inte fått).

Han är helt enkel olämplig på den posten.
Citera
2010-09-04, 13:07
Medlem
Frågan om straffet han fått var tillräckligt, hör inte hemma i den här diskussionen. Däremot är det intressant, huruvida en person dömd för brott, ska anses lämplig som kommunchef. Med tanke på att det gått 25 år - en oerhört lång tid efter brottet, så borde det inte bli så mycket rabalder. Karln har ju skött sig prickfritt sedan dess.

Problemet är snarare, att alliansen håller på att skapa ett omänskligt, avhumaniserat Sverige, som aldrig någonsin förlåter - ett totalitärt samhäller helt enkelt! Men det har de flesta FB-medelmåttor här svårt att begripa!
Citera
2010-09-04, 13:12
Avslutad
Jag har en känsla (dock inga fakta) om att det är svårt att slippa så enkelt undan idag?
Citera
2010-09-04, 13:14
Medlem
fiskMQSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Om vi räknar på alla ouppklarade mord så är risken rätt stor att du någon gång kommer att jobba med en mördare som aldrig dömts eller ens blivit misstänkt för brottet.
Vad jag förstår så finns det inte mer än 500 ouppklarade mord och dråp där mördaren kan tänkas vara vid liv fortfarande. Och då är risken ganska minimal att man jobbat med en mördare som inte blivit dömd.

Självklart kan man ha jobbat med en person som blivit fälld men som man inte får reda på också.
Citera
2010-09-04, 13:26
Medlem
Horemhebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Jag har en känsla (dock inga fakta) om att det är svårt att slippa så enkelt undan idag?

Jo, du har rätt. Nu för tiden ska utskrivningar av grova brottslingar från psyket prövas i domstol. "Stötande" korta vårdtider brukar därför undvikas även om läkarna är överens om att patienten är fullt frisk och ofarlig.

Rekordet vad gäller kort påföljd för mord/dråp har utan tvekan den s.k Rödebypappan. Han fälldes för dråp och grov misshandel men slapp frhetsberövande helt och hållet
Citera
2010-09-04, 13:37
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskMQS
Vad jag förstår så finns det inte mer än 500 ouppklarade mord och dråp där mördaren kan tänkas vara vid liv fortfarande. Och då är risken ganska minimal att man jobbat med en mördare som inte blivit dömd.

Självklart kan man ha jobbat med en person som blivit fälld men som man inte får reda på också.

Glöm inte bort alla försvinnanden där man inte har kunnat konstatera mord. Med tanke på att man under ens livstid kommer att jobba ihop med ca 12 000 olika människor, både längre och kortare perioder så är chansen om 500 ouppklarade mord 12 000 * 500 = 6 000 000.
Citera
2010-09-04, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Antingen har vi livstid som är livstid för mord, vilket jag är för, eller har vi en idé om att även de värsta brotten går att sona. Väljer vi det sistnämnda så ska man kunna leva ett normalt liv efter finkan och, till och med, kunna bli kommunchef.

Som jag ser det handlar det om din och min rätt att slippa bli utsatt för en mördare - konkret; om du finge veta att din chef är mördare - hur skulle du reagera?
Citera
2010-09-04, 14:05
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Glöm inte bort alla försvinnanden där man inte har kunnat konstatera mord. Med tanke på att man under ens livstid kommer att jobba ihop med ca 12 000 olika människor, både längre och kortare perioder så är chansen om 500 ouppklarade mord 12 000 * 500 = 6 000 000.

Varifrån får du de siffrorna ifrån ?Verkar klart överdrivet...

Man får inte glömma bort att många mord begås av människor som aldrig kommer att arbeta
hederligt eller överhuvudtaget pga av kriminalitet,missbruk eller psykisk sjukdom.
Chansen att stöta på en mördare i vardagen, är ju betydligt större än i jobbet och det står ju inte
i pannan på någon att han har mördat.
Däremot om man har ett jobb som innebär många kontakter via telefon eller i ett serviceyrke
är ju chansen rimligt stor att man kommer att ha haft kontakt med en mördare en eller flera gånger
i sitt liv.
Men knappast annars.

Själv känner jag åtminstone till,en person som misshandlade tillsammans med några andra killar, ihjäl en man i Stockholm,han är fri nu.
Men jag tror knappast att han gör det igen.
Varje mord har sin historia,mördarens attityd till mordet har en viss betydelse.

Mördaren i detta fall...hans kommentar säger allt, ungefär som att han skulle ha kört mot
rött ljus och att det är en struntsak.
Meningen med ett straff är ju också att en person ska få känna av att han gjort fel,
rättpsykiatrisk vård för denna man, i ett år kallar inte jag för ett straff...
Citera
2010-09-04, 14:24
Medlem
Citat:
Shit. Jag har visserligen läst matte B på gymnasiet och fick G+, men jag fattar ändå inte din beräkning. Menar du att det kommer ske 6000000 mord lr att man kommer träffa 6000000 mördare lr vad? Lr e de sannolikheten som e 6000000? Trodde sannolikheten var mellan 0 och 1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in