Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Glöm inte bort alla försvinnanden där man inte har kunnat konstatera mord. Med tanke på att man under ens livstid kommer att jobba ihop med ca 12 000 olika människor, både längre och kortare perioder så är chansen om 500 ouppklarade mord 12 000 * 500 = 6 000 000.
Varifrån får du de siffrorna ifrån ?Verkar klart överdrivet...
Man får inte glömma bort att många mord begås av människor som aldrig kommer att arbeta
hederligt eller överhuvudtaget pga av kriminalitet,missbruk eller psykisk sjukdom.
Chansen att stöta på en mördare i vardagen, är ju betydligt större än i jobbet och det står ju inte
i pannan på någon att han har mördat.
Däremot om man har ett jobb som innebär många kontakter via telefon eller i ett serviceyrke
är ju chansen rimligt stor att man kommer att ha haft kontakt med en mördare en eller flera gånger
i sitt liv.
Men knappast annars.
Själv känner jag åtminstone till,en person som misshandlade tillsammans med några andra killar, ihjäl en man i Stockholm,han är fri nu.
Men jag tror knappast att han gör det igen.
Varje mord har sin historia,mördarens attityd till mordet har en viss betydelse.
Mördaren i detta fall...hans kommentar säger allt, ungefär som att han skulle ha kört mot
rött ljus och att det är en struntsak.
Meningen med ett straff är ju också att en person ska få känna av att han gjort fel,
rättpsykiatrisk vård för denna man, i ett år kallar inte jag för ett straff...