Citat:
Ursprungligen postat av kallekalle28
Jag har bara några funderingar om allt som skrivits här och där om denna hemska händelse!
Lever vi inte i ett mer civiliserat samhälle än att vi blir som djur så fort något inte stämmer enligt långt nedgrävda tycken.
Vi diskuterar och uttrycker vår avsky över ett fruktansvärt brott, samt olika aspekter av problematiken kring om dömda mördare över huvud taget skall förtjäna rätten att återanpassas till samhället och i så fall efter hur lång tid. Läs gärna domarna som länkas ovan - och fundera över vem det är som verkligen har betett sig djuriskt. Systematisk kvinnomisshandel med eller utan injektionsspruta (!), mord, brott mot griftefriden, lögner till höger och vänster - ja, jag ber om ursäkt om detta, enligt mina "långt nedgrävda tycken", inte är helt OK.
Citat:
Kjell-Eric Eliasson är en mördare och kommer alltid förbli men det är hans problem att hantera denna som jag hoppas och tror han har outbärliga smärta! Hans straff var inte 1 år av psykisk vård, hans straff var evigt lidande och ånger av det han mest av allt velat ha ogjort!
Vi har alltid kämpat och varit en förebild för andra länder vad gäller att låta varje individ få en chans till i livet oavsett vad han eller hon har gjort, vi har alltid lärt av våra misstag och sedan skapat något positivt utifrån det!
Carinas familj och vänner bör inte behöva gå igen samma tragedi en gång till när dom kanske efter 25 år hittat ett sätt att leva utan sin dotter och mamma!
Jag tror inte att mordet har förorsakat någon större smärta eller ånger hos mannen ifråga. Hans agerande och hans självömkande yttranden ger inte precis det intrycket i alla fall. Hans sätt att dölja brottet för såväl arbetsgivare som sina egna anhöriga vittnar heller inte om att han egentligen har insett allvaret, eller vidden av vad han själv har utsatt sina anhöriga för. Om han verkligen hade ångrat sig och insett vad han gjort så skulle han rimligen tycka att den behandling han nu får är fullt välförtjänt. Det är inte han som är offret. Vidare tycker jag att även du faller in i hans eufemistiska språkbruk när du talar om att vi alla kan lära oss av våra misstag i livet. Om man med berått mod beslutar sig för att döda en annan människa så är det inget "misstag" utan ett oförlåtligt överskridande av en av humanismens grundprinciper, allas rätt till liv. Man kan i juridisk mening avtjäna sitt straff men - precis som du själv skriver - mördare förblir man. Det är trist för både GM:s och BO:s anhöriga att historien vevas om på nytt. Men ansvaret för detta faller enbart på mördaren själv. Om jag vore anhörig så skulle jag för övrigt uppfatta det som en betydligt större tragedi att behöva se mördaren intervjuad på tv i egenskap av kommunal turist- eller utvecklingschef.
Citat:
Kjell-Eric har skapat sig ett bra liv trots att många anser att de inte är värdigt så har han försökt att göra sitt liv till något annat att också minnas, och för sina barns bästa försökt att hålla detta hemligt så länge som det gick. Jag tycker för deras skulle att allt detta rabalder borde överlåtas till Kjell-Eric och hans familj.
Detta talade om hans arbete är förstår viktigt men vi får inte glömma att en man som gått vidare och försökt lämna ett liv bakom sig fastän han kanske inte velat måste få ro någon gång, även om vi anser att han inte är värd det så är han en av oss och kommer i all framtid att förbli. Låt oss hjälpa varandra och ta lärdom av våra misstag för det gör vi många.
Kjell-Eric vet nog att han försökt leva ett värdigt liv och har nog gjort det bättre än många andra inklusive nätbloggarna.
Nej, det är inte upp till mördaren att bestämma huruvida detta skulle överlåtas till honom själv eller hans familj. Vi lever i en demokrati med yttrandefrihet där de står var och en fritt att bedriva opinion, till exempel mot arbetsgivare som ger dömda mördare anställning. Om det dessutom rör sig om en kommunal chefstjänsteman så finns det ett uppenbart allmänintresse och uppenbarligen en intressekonflikt. Lindesbergs kommun agerade ju omedelbart när de fick reda på att deras utvecklingschef var en mördare; jag undrar om de ens brydde sig om att läsa hela domen med alla dess bisarra detaljer. Och till sist: är det verkligen din ärliga mening att mördaren i detta fall har levt ett värdigare och ärligare liv än de flesta nätbloggare? I så fall är vårt land illa ute.