2010-09-09, 23:39
Medlem
Ungargsvartmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Togs fallet upp i Debatt, som planerat?
Nej. Belinda blev nojjig och svamlade om gamlingar som bajsar ner sig.
Citera
2010-09-10, 07:43
Medlem
FabiusCunctators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Nej det lurar bara "amatörerna". Det finns andra trådar i detta forum som visar att så enkelt är det inte....

Precis så är det. Kräket i denna tråd är ett bra exempel. Det har gått 45 år sedan det bestialiska dådet - lika vidrigt som det vi pratar om här - mördaren har bytt namn, han har aldrig varit chef för någon kommunal förvaltning och är numera pensionär. Inringad är han i alla fall. Förmodligen ångrar han också sitt "missgrepp" i livet men vad hjälper det de människor vars liv han har ödelagt.

https://www.flashback.org/t927888

Så länge man inte kan byta personnummer (det är det ytterst få som kan göra) har namnbyten endast kosmetisk betydelse, man måste dessutom behålla ett av sina förnamn. Sanningen hade alltså hunnit upp även kommunchefen ändå. I framtiden får vi hoppas att arbetsgivare är på sin vakt utifall det skulle dyka upp t.ex. någon "Per Eric Andersson" eller "Kjell Åke Svensson" i kombination med ett personnummer som saknas i äldre folkbokföring. I synnerhet om vederbörande företer ett CV med erfarenhet från arbete med turism och utveckling i Bergslagen.
Citera
2010-09-10, 07:57
Medlem
För fem år sedan gick en Kjell-Erik Eliasson i Riddarhyttan ut såsom ordförande för vikingaföreningen Tuhundra Naempdinne, och reagerade samman med sin hustru på att en skola i Västerås ville förbjuda Tors hammare.

"Om vi förbjuder dem håller vi ju med om att det är en nazistisk symbol och då har vi ju gett bort dem, säger Kjell-Erik Eliasson."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=575493

Det måste förstås inte vara samma person.

Han verkar först ha varit projektanställd på senaste kommunen, sedan före 9 mars 2009. Hans förordnande skulle gå ut i december 2010. Så det verkar inte vara en förlust av just den anställningen. Dock kan det kanske bli svårt med nya anställningar.

http://www.lindenytt.com/page/nyhet/artikel.asp?artikelid=5039
Citera
2010-09-10, 08:49
Medlem
- Vad ska hända med frigivna mördare? Från att sällan ha diskuterats är nu frågan aktuell i fall efter fall.

- En dömd mördare som lever på lögner kan inte längre räkna med att kunna dölja det han gjort. Domar är offentliga handlingar, fakta sprids numera blixtsnabbt på nätet. Om kommunchefen varit ärlig mot sin omgivning hade nätmobben aldrig kunnat ”avslöja” honom. Sen det hände har han sagt att han ”gjort ett enda missgrepp i livet och det känns jäkligt att det hänger kvar så här långt efteråt”. Detta om ett mord han begick på sitt barns mamma. Kanske handlar den här frågan inte alls om hur vi ska förhålla oss till dömda mördare som blir fria. Till dem som ska bli det om ett eller ett par decennier, Malexandermördarna, Anders Eklund, Christine Schürrer. Utan om hur de förhåller sig till det de gjort, till sanningen, när de ska ut bland oss andra igen.

Se http://www.expressen.se/kronikorer/brittasvensson/1.2129401/britta-persson-ar-det-verkligen-ratt-att-slappa-ut-en-av-sveriges-varsta-massmordare-i-full-frihet
Citera
2010-09-10, 11:13
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Har lagt upp domarna från TR och HovR:

Kjell-Erik Eliasson B 332-86

Horribelt hur han håller fast vid sitt ljug.
Senast redigerad av Cousin Cocaine 2010-09-10 kl. 11:17.
Citera
2010-09-10, 12:15
Medlem
Här har ni den numera 71-åriga hjärnskrynklare som ansåg att den "tjänstlediga" kommunchefen hade begått mordet "under inflytande av psykisk abnormitet" varför han skulle dömas till sluten psykiatrisk vård.

Sveriges domstolar verkar anlita hjärnskrynklaren och hans bolag ganska så frekvent. Under 2009 omsatte bolaget - som har 2 anställda - (hjärnskrynklaren plus en styrelsesuppleant) drygt 1,3 miljoner kronor.

Se http://www.121.nu/onetoone/foretag/rmp-produktion-ab/personer

och

http://www.121.nu/onetoone/foretag/rmp-produktion-ab/myndighetstransaktioner/2009/335/2248
Citera
2010-09-11, 01:44
Medlem
Jag har bara några funderingar om allt som skrivits här och där om denna hemska händelse!

Lever vi inte i ett mer civiliserat samhälle än att vi blir som djur så fort något inte stämmer enligt långt nedgrävda tycken.

Kjell-Eric Eliasson är en mördare och kommer alltid förbli men det är hans problem att hantera denna som jag hoppas och tror han har outbärliga smärta! Hans straff var inte 1 år av psykisk vård, hans straff var evigt lidande och ånger av det han mest av allt velat ha ogjort!

Vi har alltid kämpat och varit en förebild för andra länder vad gäller att låta varje individ få en chans till i livet oavsett vad han eller hon har gjort, vi har alltid lärt av våra misstag och sedan skapat något positivt utifrån det!

Carinas familj och vänner bör inte behöva gå igen samma tragedi en gång till när dom kanske efter 25 år hittat ett sätt att leva utan sin dotter och mamma!

Kjell-Eric har skapat sig ett bra liv trots att många anser att de inte är värdigt så har han försökt att göra sitt liv till något annat att också minnas, och för sina barns bästa försökt att hålla detta hemligt så länge som det gick. Jag tycker för deras skulle att allt detta rabalder borde överlåtas till Kjell-Eric och hans familj.

Detta talade om hans arbete är förstår viktigt men vi får inte glömma att en man som gått vidare och försökt lämna ett liv bakom sig fastän han kanske inte velat måste få ro någon gång, även om vi anser att han inte är värd det så är han en av oss och kommer i all framtid att förbli. Låt oss hjälpa varandra och ta lärdom av våra misstag för det gör vi många.

Kjell-Eric vet nog att han försökt leva ett värdigt liv och har nog gjort det bättre än många andra inklusive nätbloggarna.

Jag tar inte ställning även om dom senaste raderna tydligt pekar på de, jag har alltid haft samma åsikt som många av er men sen kom det här en man som jag vet vem det är och på något vis känner något för. Det är bara tråkigt att något sådant ska behöva hända förrän man ändrar "sida" och blir mänsklig!

Till Carina och Kjell-Erics familjer...
Res er från detta än en gång glöm det gamla och börja om!
Citera
2010-09-11, 08:57
Medlem
FabiusCunctators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallekalle28
Jag har bara några funderingar om allt som skrivits här och där om denna hemska händelse!

Lever vi inte i ett mer civiliserat samhälle än att vi blir som djur så fort något inte stämmer enligt långt nedgrävda tycken.

Vi diskuterar och uttrycker vår avsky över ett fruktansvärt brott, samt olika aspekter av problematiken kring om dömda mördare över huvud taget skall förtjäna rätten att återanpassas till samhället och i så fall efter hur lång tid. Läs gärna domarna som länkas ovan - och fundera över vem det är som verkligen har betett sig djuriskt. Systematisk kvinnomisshandel med eller utan injektionsspruta (!), mord, brott mot griftefriden, lögner till höger och vänster - ja, jag ber om ursäkt om detta, enligt mina "långt nedgrävda tycken", inte är helt OK.

Citat:
Kjell-Eric Eliasson är en mördare och kommer alltid förbli men det är hans problem att hantera denna som jag hoppas och tror han har outbärliga smärta! Hans straff var inte 1 år av psykisk vård, hans straff var evigt lidande och ånger av det han mest av allt velat ha ogjort!

Vi har alltid kämpat och varit en förebild för andra länder vad gäller att låta varje individ få en chans till i livet oavsett vad han eller hon har gjort, vi har alltid lärt av våra misstag och sedan skapat något positivt utifrån det!

Carinas familj och vänner bör inte behöva gå igen samma tragedi en gång till när dom kanske efter 25 år hittat ett sätt att leva utan sin dotter och mamma!

Jag tror inte att mordet har förorsakat någon större smärta eller ånger hos mannen ifråga. Hans agerande och hans självömkande yttranden ger inte precis det intrycket i alla fall. Hans sätt att dölja brottet för såväl arbetsgivare som sina egna anhöriga vittnar heller inte om att han egentligen har insett allvaret, eller vidden av vad han själv har utsatt sina anhöriga för. Om han verkligen hade ångrat sig och insett vad han gjort så skulle han rimligen tycka att den behandling han nu får är fullt välförtjänt. Det är inte han som är offret. Vidare tycker jag att även du faller in i hans eufemistiska språkbruk när du talar om att vi alla kan lära oss av våra misstag i livet. Om man med berått mod beslutar sig för att döda en annan människa så är det inget "misstag" utan ett oförlåtligt överskridande av en av humanismens grundprinciper, allas rätt till liv. Man kan i juridisk mening avtjäna sitt straff men - precis som du själv skriver - mördare förblir man. Det är trist för både GM:s och BO:s anhöriga att historien vevas om på nytt. Men ansvaret för detta faller enbart på mördaren själv. Om jag vore anhörig så skulle jag för övrigt uppfatta det som en betydligt större tragedi att behöva se mördaren intervjuad på tv i egenskap av kommunal turist- eller utvecklingschef.

Citat:
Kjell-Eric har skapat sig ett bra liv trots att många anser att de inte är värdigt så har han försökt att göra sitt liv till något annat att också minnas, och för sina barns bästa försökt att hålla detta hemligt så länge som det gick. Jag tycker för deras skulle att allt detta rabalder borde överlåtas till Kjell-Eric och hans familj.

Detta talade om hans arbete är förstår viktigt men vi får inte glömma att en man som gått vidare och försökt lämna ett liv bakom sig fastän han kanske inte velat måste få ro någon gång, även om vi anser att han inte är värd det så är han en av oss och kommer i all framtid att förbli. Låt oss hjälpa varandra och ta lärdom av våra misstag för det gör vi många.

Kjell-Eric vet nog att han försökt leva ett värdigt liv och har nog gjort det bättre än många andra inklusive nätbloggarna.

Nej, det är inte upp till mördaren att bestämma huruvida detta skulle överlåtas till honom själv eller hans familj. Vi lever i en demokrati med yttrandefrihet där de står var och en fritt att bedriva opinion, till exempel mot arbetsgivare som ger dömda mördare anställning. Om det dessutom rör sig om en kommunal chefstjänsteman så finns det ett uppenbart allmänintresse och uppenbarligen en intressekonflikt. Lindesbergs kommun agerade ju omedelbart när de fick reda på att deras utvecklingschef var en mördare; jag undrar om de ens brydde sig om att läsa hela domen med alla dess bisarra detaljer. Och till sist: är det verkligen din ärliga mening att mördaren i detta fall har levt ett värdigare och ärligare liv än de flesta nätbloggare? I så fall är vårt land illa ute.
Citera
2010-09-11, 09:42
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FabiusCunctator
Nej, det är inte upp till mördaren att bestämma huruvida detta skulle överlåtas till honom själv eller hans familj. Vi lever i en demokrati med yttrandefrihet där de står var och en fritt att bedriva opinion, till exempel mot arbetsgivare som ger dömda mördare anställning. Om det dessutom rör sig om en kommunal chefstjänsteman så finns det ett uppenbart allmänintresse och uppenbarligen en intressekonflikt. Lindesbergs kommun agerade ju omedelbart när de fick reda på att deras utvecklingschef var en mördare; jag undrar om de ens brydde sig om att läsa hela domen med alla dess bisarra detaljer. Och till sist: är det verkligen din ärliga mening att mördaren i detta fall har levt ett värdigare och ärligare liv än de flesta nätbloggare? I så fall är vårt land illa ute.

Du säger vi lever i en demokrati i samma mening du förnekar den demokrati vi har.

Den folkrättsliga principen är att staten har monopol på allt våld. Det är staten som utdömer straffen. När någon har genomgått sitt straff så har den personen sonat sitt brott. Detta enligt vårt demokratiska system. Vi väljer ledamöter till vår riksdag. Det är vår riksdag som beslutar om lagar och straffpåföljder. Domstolar tar beslut om vilka lagar och straffpåföljder som är tillämpliga.

Att du vill jaga ex-kriminella efterstraffet är avtjänat är inget annat än pöbelmentalitet. Du förespråkar en gatans lag. Du är så långt från demokratin man kan komma.

Skulle inte förvåna mig om du har brutit mot upphovsrätten och tycker att kriminell verksamhet är ok bara för att det passar dina intressen.
Citera
2010-09-11, 09:46
Medlem
Jag har läst domen och fann att det var en fasansfull skildring av inte bara förspelet och själva mordet, utan även av hans agerande efteråt. Varför skulle inte jag som läsare få ge uttryck för min avsky över hans ogärning och att han slapp ta konsekvensen i form av ett långt fängelsestraff - helst livstid utan framtida benådning. Istället har han fått ett någorlunda välbetalt jobb inom kommunen.
Som det skrivs här i tråden har han brutit mot humanismens främsta grudnprincip -allas rätt till liv. Dessutom har han berövat en ung kvinnas liv och därigen hennes rätt att i framtiden ge liv åt till en kommande generation. Det är inte enbart hennes själ som gått förlorad utan även en mängd ofödda själar, som haft henne som ursprung.
Citera
2010-09-11, 09:50
Medlem
Jag förvånar mig över hur folk verkar kalla det pöbelmentalitet (ett ord jag fö inte ofta hört utanför detta fall där det förekommer flera gånger!) att anse: att det juridiska straffet är avtjänat är inte liktydigt med att den moraliska skulden är sonad. Nuförtiden är den aspekten en sak som behandlas i fängelserna, att fångarna ska ta itu med sin moraliska skuld till offer och deras anhöriga.

Att ett juridiskt straff är avtjänat betyder inte heller att det är möjligt att förlåta eller rimligt att få förtroende för vederbörande.
Citera
2010-09-11, 10:13
Medlem
Det svenska rättsväsendet är inte ens uppbyggd enligt en absolut straffteori, där straffet står i proportion till skulden. Det svenska påföljdssystemet bygger på teorier om allmän- och individualprevention, inte på de etiska aspekterna. I och med detta tar inte statens påföljd hänsyn till vad som är skuld men inte brottsligt. Detta kan innefattas i vården som fångar får, men inte i själva straffet.

Vad som kallas pöbelmentalitet är inget annat är okunskap om det svenska rättssystemet. Man har inte sonat alla aspekter av sitt brott när den statliga påföljden är över.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Straffteori
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in