2010-09-05, 22:44
Medlem
Bardons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skodeg
Ni som tycker att det är rätt att han hängs ut borde ställa er denna fråga:

Är det så viktigt att straffa denna människa att det underminerar det faktum att man dessutom riskerar att förstöra livet för hans barn, hans nuvarande fru och alla andra oskyldiga i hans närhet som hängs ut i samma veva som inte på något sätt varit delaktiga i det fruktansvärda brott han begick för 25 år sedan?

Ni är fan inte mycket bättre än honom då ni likväl som honom berövar oskyldiga.

Och? Haga-mannens familj har det säkert jobbigt de med. Mannen ifråga dränkte en småbarnsmamma, körde iväg liket med barnet i samma bil, gömde liket, efterlyste henne, snyftade ut i pressen och erkände slutligen. Allmänheten minns Mats Alm. Du som gnäller fråga dig följande:

Är det rimligt att en person som begår lagens allvarligaste brott får en tung förtroendepost?

Var det rätt att ta livet av en ung tjej?
Var det rätt att göra ett litet barn föräldralöst?
Var det rätt att beröva föräldrarna sin dotter?

Tror du att ett mord som begåtts i en mindre ort i norrland glöms bort?
Tror du att familjemedlemmar, vänner, grannar, släkt, skolkompisar, arbetskamrater glömt?

Jämför med det snarlika Mats Alm-fallet. Här fanns ljusår mer bevis, Mats Alm riskerade livstid. Tycker du han sonade brottet genom att prata mjukt med en terapeut och psykolog under 1 års tid?

Det var hans val att dränka henne i badkaret och sedan ljuga i 28 år.

Vilken situation är mest upprörande:
# Ett barn som livet ut endast får fira mammas födelsedag vid en grav?
# En mördare som ondgör sig över att sanningen "berövat honom möjligheten att ha ett arbete"?

Jag känner ingen av de inblandade men man är nog naiv om man tror att det här hade glömts och förlåtits. Tiden läker inte alla sår. Hade han tagit ett straff och skakat galler i 20 år samt varit ärlig med sin historia hade kanske saken sett annorlunda ut. Vem vet? Jävligt trist är det och det kommer det förbli. Något han kanske borde tänkt på då han vred på vattnet i badkaret medans hennes 4-årige son låg och sov.
Citera
2010-09-05, 22:46
Medlem
Nostradamus72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Jag vet inte om han tagit in det han gjorde. Att kalla det för "missgrepp" (om han nu är rätt citerad) låter mycket konstigt i mina öron. Men han har ju skött sig, så nån veritabel häxjakt gagnar ju ingen, framförallt inte hans barn.

Det kan man ju bara spekulera i, vi läser ju bara vad en annan person har hört från en K-E. Vi vet ju inte om han använde det ordet, om han sa fel eller vad han inkluderar i det.
Citera
2010-09-05, 22:47
Medlem
Skodegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Vad bör ingå i rehabiliteringen? Kanske även att ta ansvar? Nå någon form av insikt? Varken denne man eller Östbergskan erkänner egentligen idag vad de en gång har gjort. De vill båda framställa sig som offer. Hade KE varit rak och ärlig hade situationen varit annorlunda för honom nu.

Hur kan du veta vad han gjort och inte gjort, vad han förbättrat och vad han inte förbättrar under tiden i psykiatrin? Hur kan du veta att han inte kommit till insikt?
Senast redigerad av Skodeg 2010-09-05 kl. 22:54.
Citera
2010-09-05, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Vad bör ingå i rehabiliteringen? Kanske även att ta ansvar? Nå någon form av insikt? Varken denne man eller Östbergskan erkänner egentligen idag vad de en gång har gjort. De vill båda framställa sig som offer. Hade KE varit rak och ärlig hade situationen varit annorlunda för honom nu.

Det var en fråga ställd till de som tycker att han ska förlora sitt jobb och jagas ihjäl och helst ta livet av sig. Jag undrar vad man ser för bra som kommer ur det.

Den rehablitering du pratar om att ta ansvar och få en insikt i vad man åsamkat andra människor är ju något som gärna bör ges i kriminalvård och rättspsykiatrisk vård.

Dessutom så hör det väl till yttrandefriheten att skriva om brott och de som utfört dem men varför man anser att han nu plötsligt ska bli av med sitt jobb för att man tycker att det ska gå illa för honom förstår jag inte. Sen finns det väl andra aspekter på det här med hans jobb och om det faktiskt är olämpligt att sitta på den position han gör.
Citera
2010-09-05, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Vad blir bättre av det du föreslår tycker du?

Vart i mitt inlägg föreslår jag någonting???
Citera
2010-09-05, 22:49
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Nja, nu är han inte VD för Ericsson eller Volvo även om Aftonbladet försöker pumpa upp saken med att skriva TOPPCHEF!
Citera
2010-09-05, 22:49
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Varför tycker man inte att det är bra att kriminella rehabiliteras?

Jag vet inte om man tycker så.
Själv tycker jag det är jättebra att kriminella rehabiliteras. Dom har också en bra prognos in i arbetslivet under förutsättning att de är ärliga mot arbetsgivaren vad de har gjort. Och visar att de vill ändra sitt liv. De flesta arbetsgivare är då mycket positiva och det är väldigt roligt att jobba med detta.

Men - som med allt annat - det handlar om ansvar och vilja från den "kriminelle". Ingen annan kan göra det åt dom förutom genom stöd och hjälp med kontakter. Sedan är det upp till dom själva.

Han som är aktuell i den här tråden verkar ju ha fixat allt själv, men han har glömt ärligheten. Det är också därför han är illa ute nu.
Citera
2010-09-05, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tvilling69
Vart i mitt inlägg föreslår jag någonting???

Läste du inte ditt eget inlägg eller...? Vad blir bättre av en träff på byn med mannen i fråga?
Citera
2010-09-05, 22:51
Medlem
På vilket forum är det som dom har spårat upp honom och förstört hans liv med uppgifterna? Som nämns i artikeln. Jag trodde det självklart var här på FB men det var det ju tydligen inte. Besviken man blev.
Citera
2010-09-05, 22:52
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Jag vet inte om han tagit in det han gjorde. Att kalla det för "missgrepp" (om han nu är rätt citerad) låter mycket konstigt i mina öron. Men han har ju skött sig, så nån veritabel häxjakt gagnar ju ingen, framförallt inte hans barn.

Jag har full förståelse för att de anhöriga tycker som de tycker. I de flesta länder har man låtit staten stå för hämnden (straffet), men de domar och straff som utdelas av svenska domstolar är ett skämt. Detta är en utveckling jag inte gillar. Folk ska inte behöva ta saker i egna händer för att en mördare ska få ett ordentligt straff.

Nu raderas väl alla gamla domar efter 10 år om du inte gör nått inom den tidsperioden. Så han borde ha varit ren sen 1996. Jag är dock inte säker på om det är 10 år när det gäller mord och dråp.

80 år är väl tidsgränsen, man kan se allt skit du har gjort, dock lämnas inte registerutdrag ut ex till arbetsgivare efter 10 år.
Citera
2010-09-05, 22:52
Avstängd
micro113s avatar
Citat:

Nu raderas väl alla gamla domar efter 10 år om du inte gör nått inom den tidsperioden. Så han borde ha varit ren sen 1996. Jag är dock inte säker på om det är 10 år när det gäller mord och dråp.
Belastningsregister och domar (kriminalvården) rensas tio efter färdig verkställighet.

Döms till tio års fängelse så har du alltså rena papper efter tjugo år om du sköter dig.
Citera
2010-09-05, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea
Jag vet inte om man tycker så.
Själv tycker jag det är jättebra att kriminella rehabiliteras. Dom har också en bra prognos in i arbetslivet under förutsättning att de är ärliga mot arbetsgivaren vad de har gjort. Och visar att de vill ändra sitt liv. De flesta arbetsgivare är då mycket positiva och det är väldigt roligt att jobba med detta.

Men - som med allt annat - det handlar om ansvar och vilja från den "kriminelle". Ingen annan kan göra det åt dom förutom genom stöd och hjälp med kontakter. Sedan är det upp till dom själva.

Han som är aktuell i den här tråden verkar ju ha fixat allt själv, men han har glömt ärligheten. Det är också därför han är illa ute nu.

Ja han glömde ärligheten och han får lära sig den svåra vägen. Och han har bara sig själv att skylla. Han verkar inte alls sympatisk då han utbrister i att han skulle ha bytt namn, då skulle jag ha sluppit det här.

Och jag tycker själv inte att det är en lysande idé att han har det jobb han har, men min fråga var mer ett utrop mot de som skriker att han ska förlora jobbet, han ska inget jobb ha, han ska bara lida osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in