2010-09-05, 19:35
Medlem
rövners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jullebira
det finns ett uttryck inom boxning en gång champ alltid champ. Jag vill tillägga en gång mördare alltid mördare. Att gråta ut i tidningarna är ett hån mot kvinnans anhöriga o så patetiskt. Verkar som han skulle behöva fortsatt vård, lära sig självinsikt och empati

Om vi ska ha ett samhälle där mördare resten av livet måste gå runt och banna sig själva från morgon till kväll och känna sig mindre än alla andra i alla situationer så är det ju lika bra att avrätta dom direkt? Annars kommer dom ju bara vara patetiska spillror och ligga samhället till last?
Sen var det ju extremt korkat av honom att inte byta namn. Det blir ju en jobbig situation för honom men också som du säger för dom anhöriga till flickan. Han borde se till att flytta långt bort från där dom bor om han inte redan gjort det och byta identitet. Det är hans ansvar.
Citera
2010-09-05, 19:52
Medlem
Raouls avatar
Vad är oddsen för att Karl-Eric är sommarpratare nästa sommar?
Citat:
Ursprungligen postat av tjalle99
Har du någon gång vare sig sett eller hört ngn lämna ett CV med sitt aktuella brottregister ?
Ja. Har inte du det?
Citera
2010-09-05, 19:55
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Tycker det är en konstig diskussion. Han har gjort ett brott och han har sonat detta !
Skall han aldrig ha möjlighet att arbeta igen ??
Straffet var kanske kort, men det är int ehans fel och han måste kunna gå vidare !!

Det är inte hurvida han ska få jobba eller inte som diskuteras här, utan vilken tjänst han egentligen är lämplig att sitta vid.
Citera
2010-09-05, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rövner
Om vi ska ha ett samhälle där mördare resten av livet måste gå runt och banna sig själva från morgon till kväll och känna sig mindre än alla andra i alla situationer så är det ju lika bra att avrätta dom direkt? Annars kommer dom ju bara vara patetiska spillror och ligga samhället till last?
Sen var det ju extremt korkat av honom att inte byta namn. Det blir ju en jobbig situation för honom men också som du säger för dom anhöriga till flickan. Han borde se till att flytta långt bort från där dom bor om han inte redan gjort det och byta identitet. Det är hans ansvar.

Håller med dig om att han borde kanske ha bytt namn men nu är det så att killarna bakom sajten som hängde ut honom jagar folk och lägger ut deras person.nr. osv. vilket innebär att de hade jagat rätt på honom även om han haft annat namn för person.nr. är ju ändock detsamma. Enda chansen att kunna ha ett vanligt liv efter begånget brott är om personen får skyddad ID, då kan alltid myndigheter få veta var personen är men inte lika lätt för andra.

Nu kommer han förmodligen vara tvungen ligga samhället till last då han nu blivit stoppad från att försörja sig själv så är det ju försörjningsstöd som gäller tills pensionen inträder. VEM har vunnit på det ??? Ingen, hämnd gagnar ingen.
Citera
2010-09-05, 20:05
Medlem
Hålgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Det är inte hurvida han ska få jobba eller inte som diskuteras här, utan vilken tjänst han egentligen är lämplig att sitta vid.

Helt riktigt. Tex en pedofil som har suttit av sitt straff skall inte få jobba med barn.
Citera
2010-09-05, 20:10
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea
Snart blir jag riktigt förbannad! Var har jag skrivit att den som är dömd för viss brott inte ska beträda högre tjänster???? hålla sig som en slags andra klassens medborgare resten av sitt liv????

Samma gäller ditt andra stycke. Var har du läst det????

Då ställer jag frågan till dig: villket klientel har du jobbat med som haft så bra självförtroende?
Men rätt man på rätt plats - och lite tonen i övrigt.

Jag backar dock och medger att jag kan ha övertolkat ditt inlägg. Jag är van boxas med en ganska nedlåtande och icke accepterande attityd till tidigare dömda - och du fick nog åka med på den sleven lite oförskyllt. Jag ber om ursäkt om jag övertolkat det du skrev.

Jag har arbetat med det tunga klientelet, långtidsdömda. De har begått olika brott, allt från mord, rån, värdetransportrån, grova narkotikabrott osv osv. Många tillhör olika organisationer eller har kontakter med sådana av olika art - det man inte kan säga om de flesta är att de ger intryck av att vara osäkra eller sakna självförtroende, tvärtom skulle jag säga.
Citera
2010-09-05, 20:13
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy

Han tycks dock vara helt lämplig för denna tjänst;

Citat:
I drygt ett år har den medelålders mannen haft ett chefsjobb i en mindre kommun i Mellansverige. Han har varit entusiastisk inför sina arbetsuppgifter och uppskattad bland kollegorna. En av dem beskriver honom som en ”kanonkille”. Därför har den senaste veckan varit omskakande på kommunkansliet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7729012.ab
Citera
2010-09-05, 20:20
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurtivan
Här uppe där mordet ägde rum gick ryktet att det var den här mannens son som mördade Natalie Rönnqvist från Sundsvall 2002, men om det stämmer vet jag inte. Det kanske är någon annan här på Fb som vet mera om den saken? Det skulle isåfall vara den son som han fick tillsammans med Carina. Morföräldrarna ville ha vårdnaden av honom efter mordet men det tilldömdes pappan.
Du är nog fel ute

Ur aftonbladets artikel
Citat:
Han fick inte vårdnaden om sin äldsta son och enligt släktingar har de ingen kontakt alls. De yngre barnen vet inte att de har en halvbror någonstans i Sverige.
Citera
2010-09-05, 20:24
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Han tycks dock vara helt lämplig för denna tjänst;

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7729012.ab
Återigen så är det en förtroendefråga. Hade det varit ett mord/dråp på fyllan (eller liknande) och offret en karl så hade väl kommunen inte tvingats agera med expressfart. Nu var offret en kvinna och mordet extra makabert p g a hans hantering av kroppen efter dådet. Detta kombinerat med ett förhållandevis lindrigt straff gör det ohållbart för en sån här person att inneha nån form av anställning där han representerar någon eller är chef över kvinnor. Vilka kvinnor vill ha en sån chef? Och vill kommunen att en sadistisk mördare ska representera dem? Detta begränsar naturligtvis hans yrkesliv, men han gjorde själv valet 1985 genom att ta en kvinna av daga.
Citera
2010-09-05, 20:27
Medlem
Äh han ser ju snäll ut http://na.se/image_processor/1.48322...g?maxWidth=468

Sen är det väl inte hans fel att hans endast fick 1 år på psyket? Vad skulle han göra, överklaga?

"Nej kära domare, släpp inte ut mig, ge mig minst 10 år på psyket så att jag inte får sparken pga detta om 25 år då folk säkerligen kommer acceptera mig bättre. Förvisso kära domare så kommer alla arbetsgivare undra vad jag gjort under dessa år och det kommer nog sluta med att jag inte får något jobb utan måste bli yrkeskriminell alt suga ut skattebetalarna lite mer bidrag"
Citera
2010-09-05, 20:33
Medlem
Zabina66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LakritstroIIet
Annika Östberg är dömd för mord - inte medhjälp. Hon hade dömts för mord och inte medhjälp även i Sverige. Fast innan dubbelmordet så dömdes hon för ett knivmord som rubricerades som dråp.
Jag har också läst vad Annika Östberg är dömd för, och skrev inte vad hon explicit är dömd för. Jag skrev vad jag anser att hon skulle dömts för, dvs. medhjälp till mord.

K-E E har däremot redan före mordet på Carina, utsatt henne för misshandel, våldtäkt etc. Men han får väl göra ett ytterligare statement i pressen, men denna gång om sin "tragiska barndom".
Citera
2010-09-05, 20:38
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurtivan
Här uppe där mordet ägde rum gick ryktet att det var den här mannens son som mördade Natalie Rönnqvist från Sundsvall 2002, men om det stämmer vet jag inte. Det kanske är någon annan här på Fb som vet mera om den saken? Det skulle isåfall vara den son som han fick tillsammans med Carina. Morföräldrarna ville ha vårdnaden av honom efter mordet men det tilldömdes pappan.

NRs mördare JL? Stämmer verkligen åldern?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in