2010-09-03, 20:49
Medlem
Lifeinrewinds avatar
har en HP ca 1 till 2 år gammal.

RAM: 2GB
PROCESSOR: AMD Athlon(tm) 64X2 Dual Core Processor TK-57 1,90GHZ
GRAFIKKORT: NVIDIA GeForce 7150M/ nForce 630M
HÅRDDISK: 300GB

försökte googla bildskärmskortet för att få reda på grafikminne men jag hittade inget.

till problemet:
När jag ser på streamade filmer på nätet och har flera fönster öppet, så startar datorn om sej själv.
skärmen blir svart ett tag innan den gör omstarten.
detta händer även om jag försöker spela på den.

Jag har rengjort den på damm ordentligt så det är inte problemet.
jag har rensat ut datorn på onödigt skräp så den har arbetsminne.

Någon som kan hjälpa en ganska ovan laptop användare?!
Citera
2010-09-03, 21:01
Medlem
AlexOnTops avatar
Har du den på en platt yta? Om du har laptopen i sängen/soffan eller dylikt så får inte fläktarna ut den varma luften.
Testa att köpa en "lap-fläkt", kan rekommendera denna ifrån Logitech : http://www.logitech.com/en-us/notebook-products/cooling-pads/devices/5493
Den är riktigt tyst, kopplas bara in i en USB-port och passar utmärkt att ha i knät eller i sängen osv.
Tyvärr en vanlig olycka med folk som bränner ner hus för att de har laptop i säng m.m....
Citera
2010-09-03, 21:08
Medlem
ekmannens avatar
Hur har du rensat på damm?
Rekommenderar att köpa en burk tryckluft. Gjorde detta på min och det forsade ut hur mycket som helst och sänkte datorns värme med ca 25 grader. Hade samma problem som dig och nu funkar det hur bra som helst.
Citera
2010-09-03, 21:57
Medlem
Lifeinrewinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Har du den på en platt yta? Om du har laptopen i sängen/soffan eller dylikt så får inte fläktarna ut den varma luften.
Testa att köpa en "lap-fläkt", kan rekommendera denna ifrån Logitech : http://www.logitech.com/en-us/notebook-products/cooling-pads/devices/5493
Den är riktigt tyst, kopplas bara in i en USB-port och passar utmärkt att ha i knät eller i sängen osv.
Tyvärr en vanlig olycka med folk som bränner ner hus för att de har laptop i säng m.m....

jag har den på platt yta, jag tycker datorn borde fungera utan en "lap-fläkt".
om jag ska ha en massa tillbehör så fyller den samma smidighet som en stationär dator gör. om du förstår hur jag tänker?

Citat:
Ursprungligen postat av ekmannen
Hur har du rensat på damm?
Rekommenderar att köpa en burk tryckluft. Gjorde detta på min och det forsade ut hur mycket som helst och sänkte datorns värme med ca 25 grader. Hade samma problem som dig och nu funkar det hur bra som helst.

jag har öppnat "skalet" på undersidan och dammsugit bort allt skit. tryckluft hur och vart ska jag blåsa? kan jag använda en kmpressor`? jag har nämligen en sån ifall det fungerar riskfritt?
Citera
2010-09-03, 22:47
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeinrewind
om jag ska ha en massa tillbehör så fyller den samma smidighet som en stationär dator gör. om du förstår hur jag tänker?
Förstår hur du tänker, men den väger som luft, är platt, får plats i laptopväskan... Förstår inte hur det kan bli bökigt :P
Citera
2010-09-03, 23:55
Medlem
ekmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeinrewind

jag har öppnat "skalet" på undersidan och dammsugit bort allt skit. tryckluft hur och vart ska jag blåsa? kan jag använda en kmpressor`? jag har nämligen en sån ifall det fungerar riskfritt?
Blås bara in i fläkten utanpå skalet på. damsug efter du gjort det. Borde fungera med kompressor men har aldrig testat det.
Citera
2010-09-04, 13:12
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Hårdvara

//Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem