Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-10, 12:54
  #193
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sveber1
Jag har inte vetat att det går till så här i Sverige, men det låter mycket märkligt. Jag håller med om att det system vi har i Finland är mycket enklare och bättre.
Sverige är ett märkligt och odemokratiskt land. Jag tror inte riktigt att andra nordbor fattar hur omfattande och internaliserat åsiktsförtrycket är. Hoppas att OSSE:s valobservatör Michael Aastrup Jensen tar upp frågan om valsystemet i Europarådet som han lovat.

Filmklipp med Aastrup Jensen vid röstlokal i Rosengård:

https://www.facebook.com/michaelaast...3051348620061/

Förbluffad dansk kommenterar:

Citat:
Har der altid været valg på den måde i Sverige. Det er jo ikke demokratisk.

Det finländska eller danska systemet vore helt klart bättre ur medborgarnas synvinkel. Det är uppenbart att sådant som grupptryck och socialt stigma påverkar hur folk röstar, och det blir förstås ännu värre med den sociala kontrollen när det i praktiken inte finns någon valhemlighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Acephale
Igår fick jag uppleva på nära håll hur utformningen av röstningssystemet innebär påtagliga antidemokratiska psykologiska effekter. Båda mina föräldrar skulle förtidsrösta på SD, men väl på plats blev det inte så. Valsedlarna låg helt öppet/centrerat på biblioteket med full insyn från andra förtidsröstare och biblioteksbesökare, samt personal. Jag såg hur båda mina föräldrar började fippla runt med valsedlarna på bordet samtidigt som de försökte behålla nån slags mask av lugn, den besvärande känslan av att vara iakttagen -och därmed bedömd- kunde tydligt utläsas från deras ansikten. Resultatet? M och C fick slutligen två nya röster, SD två mindre.

Mina föräldrar utgör gissningsvis ett genomsnitt mentalitetsmässigt för hur även andra svenssons resonerar och påverkas när de väl är på plats i vallokalen. Ett sjukt system mao och man måste vara fullkomligt okunnig om sociologi/psykologi om man inte inser att detta upplägg är ett ganska stort demokratiskt problem..
Dina föräldrar var nog inte de enda. 2010 hade jag tänkt rösta på SD, men bangade ur av samma anledning. Det slutade dock med att jag inte röstade alls.
Citera
2018-09-10, 15:58
  #194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedge
Får inte alla lära sig redan på mellanstadiet att man tar en valsedel från varje parti såvida man inte tydligt vill visa för andra vad man röstar på?

Sedan kan man ju såklart diskutera andra aspekter av det nuvarande systemet, men valhemligheten fungerar.

Instämmer, jag har vetat att det är så det går till sedan jag var typ tretton år. Herregud, vilka skräpargument. En annan sak som ibland dyker upp är att "Svensson får inte själv lägga röstsedlarna i urnan" - yeah right...
Citera
2018-11-21, 19:13
  #195
Medlem
Ördögs avatar
Grattis svennar! Enligt TT ska ni få VALSEKRETESS i Sverige! Vilket OERHÖRT steg i utvecklingen!

Än så länge kan jag bara hitta den dansk version ...

Svenske vælgere skal kunne skjule hvem de stemmer på
https://www.dr.dk/nyheder/udland/sve...-de-stemmer-pa
Citat:
Svenske vælgere skal have bedre muligheder for at skjule, hvem de stemmer på. Et forslag fra regeringen er vedtaget i Riksdagen skriver nyhedsbureauet TT.

Under det svenske valg i september sendte Organisationen for Sikkerhed og Samarbejde i Europa, OSCE, for første gang valgobservatører til Sverige, og de kritiserede, at de svenske vælgere ikke i tilstrækkelig grad kunne hemmeligholde, hvem de stemmer på.

--- [H]vert parti i Sverige [har] sin egen stemmeseddel. Den er markeret med forskellige farver og partilogo.

Da vælgerne i september ankom til stemmestederne, tog de en stemmeseddel fra det parti, de ønskede at stemme på, og afleverede den.
----
Med den ændring som Riksdagen har sagt ja til, skal svenske vælgere nu kunne vælge fra partiernes stemmesedler, uden at andre vælgere kan se, hvad de vælger.
Citera
2018-11-21, 19:23
  #196
Medlem
Mer information finns här:

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-...heten_H601KU12
Citera
2018-11-21, 19:41
  #197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Grattis svennar! Enligt TT ska ni få VALSEKRETESS i Sverige! Vilket OERHÖRT steg i utvecklingen!

Än så länge kan jag bara hitta den dansk version ...

Svenske vælgere skal kunne skjule hvem de stemmer på
https://www.dr.dk/nyheder/udland/sve...-de-stemmer-pa


Grattis med hvad?

Hvis forslaget gennemføres kan valgsabotører fjerne eller sabotere valgsedlernes opstilling uden at blive opdaget - så nu bliver det risikofrit at være valgsabotør - det er ikke noget fremskridt!

SD har i processen foreslået at der overgås til stemmesedler med alle partier på, istedet for dette værdiløse forslag, men det bliver så selvfølgeligt nedstemt så man ikke risikerer fuldstændig valghemmelighed:

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-...t-skydd_H60217
Citera
2018-11-22, 10:51
  #198
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Grattis med hvad?

Hvis forslaget gennemføres kan valgsabotører fjerne eller sabotere valgsedlernes opstilling uden at blive opdaget - så nu bliver det risikofrit at være valgsabotør - det er ikke noget fremskridt!

Jag var nog ganska sarkastisk. För mig är det helt obegripligt att inte svennarna (annat än vissa klartänkta individer) på allvar kräver ett system med standardiserade valsedlar. Antingen sådana där partiernas namn står färdigtryckta och man kryssar för ett alternativ, eller blanka sedlar där man skriver kandidatens / partiets nummer.
Citera
2018-11-22, 11:17
  #199
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Grattis med hvad?

Hvis forslaget gennemføres kan valgsabotører fjerne eller sabotere valgsedlernes opstilling uden at blive opdaget - så nu bliver det risikofrit at være valgsabotør - det er ikke noget fremskridt!

SD har i processen foreslået at der overgås til stemmesedler med alle partier på, istedet for dette værdiløse forslag, men det bliver så selvfølgeligt nedstemt så man ikke risikerer fuldstændig valghemmelighed:

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-...t-skydd_H60217


Precis. Ett värdelöst förslag som visar hur lättsinnigt svenska politiker numera tar på demokratins funktionsduglighet.
Citera
2019-03-25, 14:26
  #200
Medlem
Ördögs avatar
På DN Debatt listar man upp en hel del problem med det nuvarande korkade röstningsförfarandet i Svärje. Valsedlar som saknas, otydliga regler för utläggning av valsedlar, problem med avskärmningen ... och naturligtvis miljöbelastningen.

Citat:
Orimligt stor miljöpåverkan med hundratals miljoner valsedlar. Valadministrationen tryckte vid senaste valet 673 miljoner valsedlar. Systemet bygger på att väljarna ska ta flera valsedlar, egentligen en av varje som finns i valsedelstället. Det vore bättre att se över systemet och därmed trycka färre valsedlar och samtidigt skydda valhemligheten.

Vi anser att det finns en miljöaspekt som inte går att bortse från. Förutom alla träd som ska bli valsedlar, leder systemet till en enorm logistisk hantering, med omfattande transporter och lagerhållning. Till detta kommer att alla valsedlar ska läggas i ett valkuvert, ett för varje val och väljare. Det är kostsamt att ta fram och får anses som en onödig miljöbelastning, då valkuverten inte skulle behöva vara nödvändiga med ett annat valsedelssystem. Denna enorma användning av papper går stick i stäv med alla miljöpolicys i vårt land.

DN Debatt. ”Förändra valsedelssystemet för att öka trovärdigheten”
https://www.dn.se/debatt/forandra-va...rovardigheten/
Citera
2022-08-20, 19:21
  #201
Medlem
Ördögs avatar
Det finns på FB flera trådar om det opraktiska svenska valsystemet, med olika valsedlar för olika partier. Förfarandet börjar nu ifrågasättas allt mer, och varje tråd kan i och för sig bumpas då ny kritik mot valsedelsslöseriet framförs.

Myndighetens kritik: Sverige har för många valsedlar
https://www.dn.se/sverige/myndighete...nga-valsedlar/
Citera
2022-08-20, 19:25
  #202
Medlem
PerniWhas avatar
I ditt fall var det väl alldeles utmärkt att du slapp hänga över hela bordet för att få tag på dina sd-lappar.
Citera
2022-08-21, 23:33
  #203
Medlem
Helt jävla otroligt att man inte har en enda valsedel per val, till landsting, kommun, riksdag med alla partier på respektive valsedel. Så behöver folk som enbart vill rösta på ett parti och ej personrösta i landsting, kommun, riksdag ta maximalt 3 röstsedlar och bara kryssa i vilket parti man röstar på i respektive val till landsting, kommun och riksdag. Sedan kan man ha specifika valsedlar för varje parti också då det finns folk som vill personrösta och då får man begära eller ta sådana speciella valsedlar. Men liksom det är ju en minoritet av den stora massan som liksom personröstar specifikt på vissa personer och den stora massan väljer bara ett parti, och godkänner sedermera den listan som partiet har satt upp vilken det kan informeras om redan innan på annat håll.

Helt otroligt med massa olika röstsedlar och liknande för varje enskilt parti som kandiderar, det uppmanar till fusk och bedrägerier i valprocessen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback