Tack för svaren! 5-7 k är väl ungefär vad jag som minst räknade med att få ge, om det skulle stanna under 10k så känns det ju som att man överlever i alla fall även om det svider, börjar det vandra över så vette fan om det är det. Får väl låta nån kika på den och säga ett pris. Begagnatpriset på hela bilen uppskattar jag till runt 40,000 så blir det alltför dyrt att åtgärda så får den gå tills den rostat bort
Citat:
Ursprungligen postat av Shittybag
Rost på ett 10-tal ställen på en 10 år gammal bil?? Horribelt rostskydd eller brist på underhåll av ägarna?
Tja den som har haft bilen längst är ju jag så det är väl mitt fel isåfall, kan inte säga att jag har direkt misskött den på något vis (men kanske inte pedantskött just lacken heller iofs annat än att den tvättas noggrant med jämna mellanrum) men eftersom jag inte har tillgång till garage heller så står den ju för det mesta utomhus bara året runt och det är ju inte direkt optimalt.
Det underliga är att jag ju har haft bilen huvuddelen av alla dess livsår och jag har inte sett några rostproblem alls tidigare (handtvättar nästan enbart så man märker ju sånt) förrän först nu i våras faktiskt. Kan det ha haft med den svåra vintern att göra på nåt vis? Jag har ingen aning, känns som att det kom över en natt nästan
Citat:
Av ren nyfikenhet - vad är det för bil?
Bilen är en Volvo, en S40 T4, så det är ju ingen lyxglidare direkt men som sagt skicket är över medel i övrigt och den går bra, trevlig att köra, det är därför det är så jävla tråkigt att det börjat gå utför med just lacken/plåten.
Citat:
Beroende på hur pass mycket som behövs lackas om så kan det alltså skilja rejält i pris.
Tja, jag var ut och inventerade bilen nyss och rostskadorna är väl ungefär såhär:
2 ställen där det är bubbligt på kanske 4x5 cm och mitt i är lacken helt borta på en tumnagelstor yta, öppen rostig plåt där alltså.
2 ställen där det är bubbligt på kanske 2x3 cm men lacken är kvar.
5-6 andra ställen där det inte är bubbligt alls, men där en liten "flisa" lack saknas, verkar ha frätts bort bara med jämna kanter runtom. Det är inte skador utan det verkar vara på ställen där vattendroppar ofta hänger kvar ex. nedre hörnen på bakluckan, motorhuven m.m, och här är det ungefär max 10x2 mm i yta eller nåt sånt som lacken är borta, och man kan skymta lite brunaktig plåt i hålet. Men ytorna precis runtom verkar friska.
Går det att uppskatta nåt ungefärligt pris utefter den beskrivningen eller är det för luddig frågeställning oavsett helt enkelt? Som sagt jag är medveten om att det är lite "hur långt är ett snöre?" över den, får väl uppsöka en lackerare snart och låta dem kika på den antar jag.
EDIT: fixade citat