2010-09-03, 16:52
Medlem
VenomXs avatar
Jag sökte men fann bara gör-det-själv-svar, och då jag inte har kompetensen eller utrustningen så...

Har en bil som är lite drygt 10 år gammal, men som ändå är mycket snygg i både lacken (en mörk metallic-färg) och fräsch invändigt, snygg inredning också så så länge den rullar så skulle jag utan problem kunna ha den i 10 år till utan att skämmas. Problemet är att det senaste året så har den uppvisat ett par skönhetsfläckar i lacken.

Det är det där sedvanliga att lacken börjar bli "bubblig" och porös, det är väl ett 10-tal ställen runtom på bilen såsom klassikern båda nedre hörnen på bagageluckan, framför och bakom dörrarna ganska långt ner på skärmarna och nån enstaka mer plats. På ungefär 3-4 av ställena har lackflagor lossnat på allt från nån millimeter upp till kanske som mest 2x3 cm yta, övriga är bara sådär bubbliga så att man skulle kunna peta upp ett litet hål där om man skulle vilja.

Det är alltså inget tokdramatiskt i storlek, än, men det börjar ju synas mer och mer och lär väl gå fort utför om man inte gör nåt åt det, så jag tänkte bara höra om nån har nåt hum om vad det kostar att låta en professionell lackerare fixa sånt här?

Jag är medveten om att frågan är lite "vad kostar en bil?" men jag är ju inte ute efter nån exakt prislapp, bara lite ungefärligt t.ex. är det tre, fyr eller femsiffriga belopp vi snackar om? Bara så att man vet lite om man ringer runt vad som är en acceptabel nivå på såna jobb.
Citera
2010-09-03, 16:55
Bannlyst
Mellan 5-7k skulle jag tro..

det är ju lite som frågan "hur lång är ett snöre" men jag tror det kan landa där nånstans...

EDIT:Tänk på att när man börjar så hittar man ALLTID mer rost än man först trodde...
Citera
2010-09-03, 17:09
Medlem
zepofans avatar
Om du har fått bubblor i lacken så betyder det oftast att rosten kommit bakifrån och att plåten alltså är genomrostad. Prova att sticka med något vasst så märker du om det är en lackskada eller en plåtskada.
Citera
2010-09-03, 17:13
Medlem
Shittybags avatar
Rost på ett 10-tal ställen på en 10 år gammal bil?? Horribelt rostskydd eller brist på underhåll av ägarna? Av ren nyfikenhet - vad är det för bil?

Och gällande prisuppgift så kan det skilja rätt rejält. Med tanke på att det är rost på ett 10-tal ställen så måste nog en hel del ytor lackas om, vilket kommer kosta. För att få ner priset så får du göra förarbetet själv, dvs blästra bort ALL rost och alla porer så att det blir helt plåtrent. Annars kommer rosten tillbaka inom ett par år igen. Beroende på hur pass mycket som behövs lackas om så kan det alltså skilja rejält i pris.
Citera
2010-09-03, 23:53
Medlem
VenomXs avatar
Tack för svaren! 5-7 k är väl ungefär vad jag som minst räknade med att få ge, om det skulle stanna under 10k så känns det ju som att man överlever i alla fall även om det svider, börjar det vandra över så vette fan om det är det. Får väl låta nån kika på den och säga ett pris. Begagnatpriset på hela bilen uppskattar jag till runt 40,000 så blir det alltför dyrt att åtgärda så får den gå tills den rostat bort

Citat:
Ursprungligen postat av Shittybag
Rost på ett 10-tal ställen på en 10 år gammal bil?? Horribelt rostskydd eller brist på underhåll av ägarna?

Tja den som har haft bilen längst är ju jag så det är väl mitt fel isåfall, kan inte säga att jag har direkt misskött den på något vis (men kanske inte pedantskött just lacken heller iofs annat än att den tvättas noggrant med jämna mellanrum) men eftersom jag inte har tillgång till garage heller så står den ju för det mesta utomhus bara året runt och det är ju inte direkt optimalt.

Det underliga är att jag ju har haft bilen huvuddelen av alla dess livsår och jag har inte sett några rostproblem alls tidigare (handtvättar nästan enbart så man märker ju sånt) förrän först nu i våras faktiskt. Kan det ha haft med den svåra vintern att göra på nåt vis? Jag har ingen aning, känns som att det kom över en natt nästan

Citat:
Av ren nyfikenhet - vad är det för bil?

Bilen är en Volvo, en S40 T4, så det är ju ingen lyxglidare direkt men som sagt skicket är över medel i övrigt och den går bra, trevlig att köra, det är därför det är så jävla tråkigt att det börjat gå utför med just lacken/plåten.

Citat:
Beroende på hur pass mycket som behövs lackas om så kan det alltså skilja rejält i pris.

Tja, jag var ut och inventerade bilen nyss och rostskadorna är väl ungefär såhär:

2 ställen där det är bubbligt på kanske 4x5 cm och mitt i är lacken helt borta på en tumnagelstor yta, öppen rostig plåt där alltså.
2 ställen där det är bubbligt på kanske 2x3 cm men lacken är kvar.
5-6 andra ställen där det inte är bubbligt alls, men där en liten "flisa" lack saknas, verkar ha frätts bort bara med jämna kanter runtom. Det är inte skador utan det verkar vara på ställen där vattendroppar ofta hänger kvar ex. nedre hörnen på bakluckan, motorhuven m.m, och här är det ungefär max 10x2 mm i yta eller nåt sånt som lacken är borta, och man kan skymta lite brunaktig plåt i hålet. Men ytorna precis runtom verkar friska.

Går det att uppskatta nåt ungefärligt pris utefter den beskrivningen eller är det för luddig frågeställning oavsett helt enkelt? Som sagt jag är medveten om att det är lite "hur långt är ett snöre?" över den, får väl uppsöka en lackerare snart och låta dem kika på den antar jag.

EDIT: fixade citat
Citera
2010-09-04, 00:06
Medlem
Psyknalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Bilen är en Volvo, en S40 T4, så det är ju ingen lyxglidare direkt men som sagt skicket är över medel i övrigt och den går bra, trevlig att köra, det är därför det är så jävla tråkigt att det börjat gå utför med just lacken/plåten.

Därav rosten. Rostskyddet på S40 har väl aldrig ansetts vara särskilt bra.
Citera
2010-09-04, 21:32
Medlem
Shittybags avatar
Citat:

Går det att uppskatta nåt ungefärligt pris utefter den beskrivningen eller är det för luddig frågeställning oavsett helt enkelt? Som sagt jag är medveten om att det är lite "hur långt är ett snöre?" över den, får väl uppsöka en lackerare snart och låta dem kika på den antar jag.

S40 har överlag inte så bra rostskydd så det behöver inte vara ditt fel
Priset beror ju inte bara på omfattning av rosten, utan även på var det sitter någonstans. Är allting koncentrerat på till exempel en framskärm så kommer du ju undan med ett par tusenlappar, men är det utbrett på ett flertal olika karossdelar, och alla måste lackas om, så kan det kosta långt över 10k.

Du får helt enkelt bege dig till en lackerare och höra vad han ska ha för jobbet. Det blir ju billigare ju mer jobb du själv gör innan du lämnar in den, så som blästra och spackla etc. Du behöver kanske inte fixa alla rostfläckar, utan det kanske räcker med de värsta. Vissa kanske du till och med kan fixa själv? Finns bra guider på nätet
Citera
2010-09-04, 21:44
Medlem
TeEsErs avatar
Känns som om rosten fullkomligen har exploderat fram på S/V40 de senaste 2-3 åren. Shit vad de rostar och rosten verkar dessutom kommer inifrån plåtveck och andra dumma skrymslen.

Det kryper garanterat även i underkant av dörrarna runtom och den rosten kommer inifrån. Rost är cancer...

/T
Citera
2010-09-04, 22:14
Medlem
Handlar mycket om hur bra du vill ha det lagat och vem som lagar det åt dig.

Lämnar du det till en firma som först ska laga all rost så har du säkert en kostnad på 7-8 tusen på det, efter det ska det ju även lackas, och på en 10år gammal bil går det inte att bara lacka ställena som har lagats (kommer bli väääldigt stor nyanskillnad) så då snackar vi +30k för lacken....

så tyvär, det lönar sig inte.

Antar att du har bilen helförsäkrad? Då kanske du har tur och får hela bilen sönderrepad och en omlackering påkostad utav försäkringsbolaget...
Citera
2010-09-04, 22:30
Medlem
Citat:
Tack för svaren! 5-7 k är väl ungefär vad jag som minst räknade med att få ge, om det skulle stanna under 10k så känns det ju som att man överlever i alla fall även om det svider, börjar det vandra över så vette fan om det är det. Får väl låta nån kika på den och säga ett pris. Begagnatpriset på hela bilen uppskattar jag till runt 40,000 så blir det alltför dyrt att åtgärda så får den gå tills den rostat bort

Tja den som har haft bilen längst är ju jag så det är väl mitt fel isåfall, kan inte säga att jag har direkt misskött den på något vis (men kanske inte pedantskött just lacken heller iofs annat än att den tvättas noggrant med jämna mellanrum) men eftersom jag inte har tillgång till garage heller så står den ju för det mesta utomhus bara året runt och det är ju inte direkt optimalt.

Det underliga är att jag ju har haft bilen huvuddelen av alla dess livsår och jag har inte sett några rostproblem alls tidigare (handtvättar nästan enbart så man märker ju sånt) förrän först nu i våras faktiskt. Kan det ha haft med den svåra vintern att göra på nåt vis? Jag har ingen aning, känns som att det kom över en natt nästan

Tja, jag var ut och inventerade bilen nyss och rostskadorna är väl ungefär såhär:

2 ställen där det är bubbligt på kanske 4x5 cm och mitt i är lacken helt borta på en tumnagelstor yta, öppen rostig plåt där alltså.
2 ställen där det är bubbligt på kanske 2x3 cm men lacken är kvar.
5-6 andra ställen där det inte är bubbligt alls, men där en liten "flisa" lack saknas, verkar ha frätts bort bara med jämna kanter runtom. Det är inte skador utan det verkar vara på ställen där vattendroppar ofta hänger kvar ex. nedre hörnen på bakluckan, motorhuven m.m, och här är det ungefär max 10x2 mm i yta eller nåt sånt som lacken är borta, och man kan skymta lite brunaktig plåt i hålet. Men ytorna precis runtom verkar friska.

EDIT: fixade citat
var på karossen har du dessa fläckar? speca så ska jag ge dej tips...jävligt stor skillnad på pris om lackskadorna e lite överallt på bilen eller på begränsade ytor
Citera
2010-09-05, 23:08
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhatMike
var på karossen har du dessa fläckar? speca så ska jag ge dej tips...jävligt stor skillnad på pris om lackskadorna e lite överallt på bilen eller på begränsade ytor

Har varit ute och inspekterat jävligt noga idag och upptäckt lite fler ställen med rost, det är inte "bubbligt" så det syns, men nog fan är det början till nåt slags rostangrepp under lacken

Det är tyvärr lite överallt på bilen. Fläckarna i sig är ju relativt små, men det finns fan nån typ av rostskada på de flesta plåtdelar av karossen. OK, dörrarna verkar fria från rost, men som sagt nedre hörnen av bagageluckan ytterst lite, främre underkanten på motorhuven, och sen största fläckarna är inte 4 som jag först trodde utan 6 (två var väldigt diskreta, men det finns rost där) symmetriskt runtom på: Framskärmen framför framdörrarna, dvs under sidoblinkersen. Precis bakom bakdörrarna, nere i hörnet på bakskärmen (?) framför bakhjulen. Samt sista platsen är mitt i en skarv på bakre hörnen på bilen, precis ovanför skarven som är mellan bakkroppen på bilen och, eh, kofångaren.

Så jag antar att det blir dyrt. Nu är färgen iofs en ganska mörk metallicfärg (bilfan ser nästan svart ut på natten) så bortsett från inspektion under lupp i fullt solljus så tror jag inte att det skulle bli SÅ dramatisk skillnad mellan ny bättringsfärg och gammal färg eftersom den inte är så särskilt solblekt som t.ex. "mattfärgade" bilar blir, men det känns ju som sagt som att det troligen blir för dyrt för att vara värt det ändå. Får väl låta nån lackerare titta på den iaf, se om man kan hitta nån liten lokal gubbe som kanske är lite billigare i drift eller nåt.

Fattar ändå inte vad som hänt, precis som TeEsEr säger så känns det ju som att rosten bara exploderade fram över natten, måste ju vara jävla skitbilar ur rostskyddssynpunkt om det är sånt utbrett fenomen

Men, en avslutande fråga: om det nu blir för dyrt att åtgärda rosten, finns det nåt man kan göra för att öka livslängden på karossen, så länge den håller? Är det t.ex bättre att tvätta ofta eller mer sällan? Nåt man kan ha på för att skydda (rostskyddsfärg?) eller blir det bara värre ifall man t.ex. råkar kapsla in fukt eller liknande? Jag har noll koll som synes
Citera
2010-09-06, 17:31
Medlem
Shittybags avatar
Mjaa, självklart är det ju bra att tvätta bilen noggrant, men i detta fall är ju skadan redan skedd. För att få bort rosten eller ens få den att inte eskalera så mkt, så är det blästring som gäller.

Ett alternativ är ju att sälja bilen? Alla är ju inte lika känsliga för rost. Sälj den när det är mörkt bara...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in