2010-09-02, 23:25
Medlem
Det är som så att jag kanske har fått ett extrajobb i Lund (bor idag i Småland), pluggar idag på distans (100%) och har alltså studiebidrag men lite mer pengar vill man ju ha så att man slipper plocka från sin reservhög som kan vara bra att ha i värre situationer.
Eftersom bostadssituationen är som den är i Lund så här i början av terminen, och det kan bli ganska akut flytt har jag tänkt som så:

Jag köper en billigare husvagn (avställd) för kanske 5000 kr, släpar den till nån parkering i närheten av min arbetsplats, kanske lite utanför stan. På så sätt har jag kvar min boning utifall att jag skulle förlora mitt studiebidrag pga. dåliga resultat eller förlora mitt jobb, jag slipper tänka på att hyran är för sen eller att jag måste panta burkar för att ha råd med den. Iallafall tillfälligt.

Men hur funkar det praktiskt med:
El och uppvärmning - måste jag ha nån generator, hur länge kan man köra på batteriet? Tänkte för kyl, kanske nån radio osv. (laptop kan jag ladda på biblioteket eller liknande). Kan man sedan ladda batteriet på någon bensinmack eller liknande?

Värmen, hur kallt blir det i en husvagn och hur bra håller elementen värme?

Tillstånd för att parkera min husvagn. Jag vet att i en mindre stad jag bodde i satte grannen upp sin husvagn på gatan utanför sitt hus. Funkar detta rent praktiskt? Måste jag flytta på husvagnen var 24:e timme eller liknande? Måste man ha bygglov? Kan man komma undan med att bo i en husvagn?

Tack och hej
Citera
2010-09-02, 23:48
Bannlyst
Bor du på camping så har du ju el. Vatten samt tillgång till dusch brukar ju finnas också på campingar, vet inte om går att använda året om dock.
Osäker på kostnaden, men borde ju vara bra mycket billigare än att bo i lägenhet?
Citera
2010-09-02, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lönnmurder
Bor du på camping så har du ju el. Vatten samt tillgång till dusch brukar ju finnas också på campingar, vet inte om går att använda året om dock.
Osäker på kostnaden, men borde ju vara bra mycket billigare än att bo i lägenhet?
Campingar är svindyrt, tänkte mer att ställa upp den i något random industriområde / på landet en bit ifrån stan. Får man parkera en husvagn bara hur som helst inne i stan? Har sett flera dassiga husvagnar som sjunger på sista versen för runt 5000 kr, vore ju nice att ha en liten etta som man kan parkera var som helst i centrum när man känner för det.
Citera
2010-09-02, 23:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sarajevo
Campingar är svindyrt, tänkte mer att ställa upp den i något random industriområde / på landet en bit ifrån stan. Får man parkera en husvagn bara hur som helst inne i stan? Har sett flera dassiga husvagnar som sjunger på sista versen för runt 5000 kr, vore ju nice att ha en liten etta som man kan parkera var som helst i centrum när man känner för det.

Alltså jag känner till massor med ställen där det står husvagnar men det är ställen med riktiga slödder såsom tunga missbrukare och annat patrask. Men snuten och kronofogden ligger ju på där och vill ha bort dom.
Flytta till något sånt ställe?
Citera
2010-09-03, 01:44
Medlem
Flamsans avatar
Tänkte du ställa upp husvagnen i Lund eller någonstans nära Lund?

Glöm det här nere behövs det bygglov för att ens få ha husvagnen uppställd på tomten en längre tid.

Och det finns inga året runt campingar som man kan stå på heller, närmaste är Sibbarp i Malmö som är svindyr.

Jag har bott i husvagn i två år och man behöver el helatiden på vintern för att inte frysa arslet av sig.
Och hur hade du planerat att göra med vattnet? toa dusch? tvätt och matlagning?

Bor i vanligt hus nu. Fast vi bodde på en campingplats och för att livet ska vara någolunda drägligt måste det nog till det.

I Lund och Malmö regionen är det nog omöjligt att ställa upp en husvagn och tro att man ska få stå i fred.

Komunerna skickar ju sina socialfall mellan sig just med husvagnar för att slippa dom själva
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in