2010-09-02, 23:23
Medlem
bjornebarns avatar
Vilket planet är det som är synlig i sydöst just nu (i Linköping)?

Här är bästa bild jag lyckades ta, innan batteriet i digitalkameran dog så jag hann inte testa så många olika inställningar...
http://data.fuskbugg.se/skogsturken/70.JPG
Senast redigerad av bjornebarn 2010-09-02 kl. 23:35.
Citera
2010-09-02, 23:24
Avslutad
Mars eller Jupiter? Ingen aning, dock är det väl rätt sannolikt?
Citera
2010-09-02, 23:35
Medlem
appe-s avatar
Åt sydöst kan du i skrivande stund se Jupiter och Uranus, precis bredvid varandra.

Det du ser som en lysande prick är den gemensamma reflektionen (eller bara den ifrån jupiter).
Tittar du lite åt höger bör du även kunna se Neptunus, om den nu syns på himlen.

Mars finns för tillfället precis vid konstellationen Virgo, rakt åt väst. Den ligger dock under vår lokala horisont, och kan för tillfället inte ses på natthimlen.

Har du en Android-telefon kan du ladda ner 'google sky map', och helt enkelt rikta telefonen mot objektet du undrar över.
Senast redigerad av appe- 2010-09-02 kl. 23:37.
Citera
2010-09-02, 23:43
Medlem
bjornebarns avatar
Coolt, testade google sky map och den säger att det är Jupiter och Uranus. Konstigt dock att min kamera tycker att den ser en perfekt cirkel (se http://data.fuskbugg.se/skogsturken/70.JPG ), men de ligger väl så nära inpå varandra att den inte kan urskilja dem som en oval...
Citera
2010-09-03, 00:41
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Coolt, testade google sky map och den säger att det är Jupiter och Uranus. Konstigt dock att min kamera tycker att den ser en perfekt cirkel (se http://data.fuskbugg.se/skogsturken/70.JPG ), men de ligger väl så nära inpå varandra att den inte kan urskilja dem som en oval...

Jupiters diameter är 11 gånger större än jordens, och befinner sig (apsis) 816 520 800 km ifrån solen.
Uranus diameter är 4 gånter större än jordens, och befinner sig (apsis) 3 004 419 704 km ifrån solen.

Dvs, Uranus är flera gånger mindre, och befinner sig mer än tre gånger så långt borta. Samtidigt reflekterar mindre objekt längre bort inte lika mycket solljus (källa behövs, förvisso), och således bör den vara svår att urskilja på himlen.

Något som google sky map lärde mig, var att det är väldans massa planeter framme, dygnet runt.

Edit: Vill någon vänlig matematiksjäl göra en bildjämförelse med datan ovan? det vore roligt att visa hur liten Uranus är i jämförelse med objektet på Bjornebarns bild.
Senast redigerad av appe- 2010-09-03 kl. 01:21. Anledning: stavar som en tok.
Citera
2010-09-03, 01:18
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
Jupiters diameter är 11 gånger större än jordens, och befinner sig (apsis) 816 520 800 km ifrån solen.
Uranus diameter är 4 gånter större än jordens, och befinner sig (apsis) 3 004 419 704 km ifrån solen.

Dvs, Uranus är flera gånger mindre, och befinner sig mer än tre gånger så långt borta. Samtidigt reflekterar mindre objekt längre bort inte lika mycket solljus (källa behövs, förvisso), och således bör den vara svår att urskilja på himlen.

Något som google sky map lärde mig, var att det är väldans massa planeter framme, dygnet runt.

Edit: Vill någon vänlig matematiksjäl göra en bildjämförelse med datan ovan? det vore roligt att visa hur liten Uranus är i jämförelse med objektet på Bjornebarns bild.

Folk säger alltid att man kan se Uranus med blotta ögat, så man glömmer lätt hur stora avstånd det faktiskt är Räknade på dina siffror, med approximationen att Uranus är rakt bakom Jupiter, och får då att Uranus skall vara ca 10,12 ggr mindre än Jupiter, så det borde inte vara omöjligt för mig att fota även Uranus. Jag kan dock inte urskilja mer än ett klot

Citat:
Ursprungligen postat av appe-
Edit 2: Jag kollade igenom din bild lite, och jämförde med en mer högupplöst skalenlig bild över planeternas nuvarande position. Jag tror faktiskt du fick med Uranus.

http://gyazo.com/f46d6b15fc9a5c2cc1043398b2637400.png

Jag noterade också den där pricken, men dels är den för liten enligt mina beräkningar, men främst så hittade jag tyvärr samma prick på samma ställe på några andra bilder
Senast redigerad av bjornebarn 2010-09-03 kl. 01:22.
Citera
2010-09-03, 01:21
Medlem
appe-s avatar
Ah, jag förstår. Jag blev intresserad och började googla lite.

Magasinet Sky & Telescope säger följande:

Citat:
As the story of its discovery indicates, Uranus is easy to see, but not so easy to recognize as a planet. If you're willing to use our charts to identify the planet — taking it on faith that we're telling the truth — then you won't need any tools besides binoculars. In fact, you might be able to see Uranus with just your unaided eyes if your sky is very dark.

Uranus, imaged at high power on August 28, 2007, with a 12.5-inch reflector using the stacked-video technique. Visually Uranus appears much more white than blue-green.
S&T: Sean Walker
But you'll need to examine the planet quite carefully with a telescope at 100× or higher to see that it's actually a tiny disk rather than a pinpoint of light like a star. That means that you need to pinpoint its location precisely. Being in the right general vicinity isn't good enough. It's easy to scan right over Uranus without noticing that it's anything but a regular star. Remember — many generations of highly skilled observers before Herschel did precisely that.
Senast redigerad av appe- 2010-09-03 kl. 01:33.
Citera
2010-09-03, 20:31
Medlem
bjornebarns avatar
Enligt vad som står där så måste ju mina beräkningar vara helt fel, för min kamera (olympus µ1010) har bara 7x optisk zoom och 3x digital, så det borde totalt bli 21x zoom, alltså en faktor 5 för litet för att kunna se Uranus som annat än en prick. Jag förstår dock inte varför: förminskningen borde ju vara linjär, vilket skall ge en storlek på ungefär en tiondel av Jupiters, om Uranus hade varit på samma avstånd... :S

Om man räknar på att Uranus skall ha en 10 gånger så liten area som Jupiter, så bör den ha en radie på ca 3,16 gånger mindre, vilket är tillräckligt stort för att synas på min bild. Hur som helst får jag försöka ta en bättre bild i kväll (batteriet dog för snabbt i går, så jag lycakdes aldrig ta en bild som var i fokus).
Citera
2010-09-03, 23:27
Medlem
bjornebarns avatar
Har försökt idag igen med lite olika inställningar, men jag lyckas inte få något så mycket bättre. Den här blev kanske bäst: http://data.fuskbugg.se/skogsturken/76.JPG

Någonting som man tydligt kan se är att på alla bilder (jaghar tagit ett femtiotal) så är det en mörk ring som går runt hela planeten, nära kanten på den, samt ett mörkt "hål" precis i mitten. Vad kan detta vara, tror ni? Man ser det väldigt tydligt på bilden jag länkade till ovan. Kan det vara så enkelt som att det bara är något optiskt fenomen i kameran? Annars har ju Jupiter mörka fläckar på riktigt...

Jaja, den här tråden verkar död, men om någon har något intressant att tillägga så vore det uppskattat
Citera
2010-09-04, 00:45
Avslutad
Uranus har en (enl. wikipedia) en skenbar magnitud på ca 5,5. Magnitud är måttet på ljusstyrka, ju mindre, desto starkare lyser den, o skalan är logaritmisk. Solen ligger på runt -26, månen på runt -12 o Sirius (den starkaste stjärnan) på -1,4. O Venus som starkast runt -3-4. Med blotta ögat kan man se runt +6-7.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in