• 1
  • 2
2010-09-06, 20:42
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruktPalm
you make no sense boyo

översätter jag din fråga så menar du: hindrar det jag sa, en språklig definition på ett "ett sammanhängde och interconnected flöde" ?

Nej för då syftar man på hela flödet som one unity, alltså allt, allt that is, everything, nature, god, universe, använd vilket ord du vill.

Problem är när man fraktionerar, sönderdelar verkligheten i rigida och permanenta skikt.

helt värdelöst att exemplifiera då det är idiot enkelt men sluta låtsas som om ni vet något

Om jag förstod dig rätt i ditt tidigare inlägg så menar du att struktureringen av världen med hjälp av våra sinnen och vår förnuft är i själva verket ett resultat av Lingvistisk semantik...(=språklig def?). Eller har jag missuppfattat dig?

...Alltså att det vi definierar inte existerar i världen i sig utan är uppbyggd av språket, hur vi talat, hur vi använder den, vad vi menar, right? Att vi konstruerar världen på det sättet är jag beredd att acceptera som en möjlighet men då måste man vara konsekvent.
Hjälp mig att förstå hur din "unity, allt, allt that is, everything, nature, god, universe" skulle vara ett resultat av någonting annat än denna semantik. Varför är den beskrivning mer äkta? Men framför allt hur kan man tolka denna alltet på ett meningsfullt eller pragmatisk sätt? Att säga att allt är ett säger mig inte mycket. Väldigt lite råmaterial att bygga någonting meningsfullt ifrån. Någonting utan struktur förklarar även ingenting.

Så jag ser inte varför det skulle vara ett problem att strukturera verkligheten? Det Rigida och permanenta som du nämner innehåller lite av en missuppfattning. Vetenskap är fylld med dynamiska processer där kausalitet står i centrum.
Senast redigerad av user_21 2010-09-06 kl. 20:45.
Citera
2010-09-11, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av user_21
...

NEJ
Citera
2010-09-11, 00:27
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruktPalm
NEJ

Jag antar att du inte har lust att utveckla det där, eller ?
Senast redigerad av user_21 2010-09-11 kl. 00:37.
Citera
2010-09-11, 23:49
Medlem
Housefan111s avatar
Jag är inte riktigt säker på om jag har förstått. Men om orsak och verkan nu skulle vara samma sak eftersom orsak och verkan är ett led i en större kedja av händelser skulle man inte då kunna säga att tankar är allting då? För att du ska kunna släppa en boll så måste du skapa en tanke om att du vill släppa en boll, sedan så måste nerverna skicka signaler i hjärnan till varandra för att kunna registrera den önskan och sedan skicka signaler till musklerna för att kunna antingan spänna dem eller få dem att slappna av, vilket gör att du släpper bollen vilket gör att den faller. Har jag förstått rätt då?
Citera
2010-09-12, 18:03
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Housefan111
Jag är inte riktigt säker på om jag har förstått. Men om orsak och verkan nu skulle vara samma sak eftersom orsak och verkan är ett led i en större kedja av händelser skulle man inte då kunna säga att tankar är allting då? För att du ska kunna släppa en boll så måste du skapa en tanke om att du vill släppa en boll, sedan så måste nerverna skicka signaler i hjärnan till varandra för att kunna registrera den önskan och sedan skicka signaler till musklerna för att kunna antingan spänna dem eller få dem att slappna av, vilket gör att du släpper bollen vilket gör att den faller. Har jag förstått rätt då?

För att hålla oss på en enkel plan och ignorerar det faktum tanken i sig är en resultat av kausala processer så skulle vi kunna säga att en tanke kan vara orsaken till någonting i en given situation som den du beskrev. Men vi kan inte säga att tankar är orsaken till allting! För det finns situationer där kausala processer inträffar som är oberoende av tanke. De saker som sker där människor är frånvarande är också ett resultat av kausala processer, som vädret exempelvis. Borde bara självklart.
Citera
2024-02-26, 12:08
Medlem
Vi västerlänningar har en kulturell uppfattning om att allting i världen är konstruktioner och att det finns en separat konstruktör som bestämmer.

Till exempel säger vi att solen på himlen är "gjord" av väte. Det är ingen vetenskapsman som tror att solen är "tillverkad" men ändå har vi detta synsätt. Likadant så säger vi att solen "gör" så att det blir varmt på jorden. Solen förklaras då också som en separat aktör som "får saker att hända".
Senast redigerad av Amittai 2024-02-26 kl. 12:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in