Gång på gång på gång så läser man om bil olyckor i alla möjliga tidnings blaskor som finns om att en bil kommit över på fel sida av vägen, "av okänd anledning så kom bilen över i mötande trafik och frontalkrockade".
Av alla gånger man läst om de, så har man aldrig fått höra hur det egentligen gick till !! Fick bilen punktering, pillade chaffören på stereon, kom en geting in i bilen... Vad fan hände egentligen under alla dessa krockar ???
Den så kallade okända anledningen kan ju inte föralltid vara okänd.... eller ??
De flesta är nog inte i form att berätta orsaken till att de hamnat på fel sida vägen efter en frontalkrock. Sovande förare, fylla, självmord och sjukdom kan jag tänka mig är de vanligast förklaringarna.
När det är misslyckade omkörningar brukar det nämnas men då har väl personer i den omkörda bilen oftast bra uppfattning om vad som har hänt.
Har också tänkt på detta. På egen hand kom jag fram till något liknande: "Alla är idioter" och det svaret räckte för mig.
Här har vi några alternativ (som även har nämnts):
- Somnar framför ratten
- Pratar telefon / SMSar
- Är drogade / fulla
- Sjukdom / ryck
- Självmord (Jävla idioter som drabbar andra)
- Blir distraherade
- Något går sönder i bilen (Däck, broms, ratt etc.)
- Användning av stereon / AC / taklucka
- Nyser / hostar
- Bländade
- Vattenplaning
- Kanske... växlar... och råkar svänga till med ratten?
- Hjärnsläpp
Saken är den att när det väl kommer fram vad orsaken var är det inte längre en nyhet. Det finns säkert en del statistik i frågan, men samtidigt är det väldigt svårt att veta säkert. Är det en frontalkrock kan de som körde dödas eller inte minnas vad som hänt. Eller så kan de ha anledning att inte vilja berätta vad de gjort, t ex pillat med radion.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!