Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-02, 16:54
Medlem
Fick varning om att c: började bli full och körde diskrensning och tog bort lite onödigt annat skit och rensade spotify mm men då upptäckte jag att windows mappen är ganska stor. Kör XP och är alltmänt rätt kass på datorer.

Vad kan man ta bort i windows mappen utan att datorn krashar? Tacksam för tips
Citera
2010-09-02, 17:05
Medlem
hasenfrasens avatar
Avaktivera systemåterställningen. Kontrollpanelen->Mappalternativ, visa dolda filer och visa systemfiler. I Windows-mappen finns hopers med bilbiotek som börjar med ett $-tecken, de kan du radera rakt av. De är avinstallationsfiler för windows service-packar. Installera och kör CCleaner.
Citera
2010-09-02, 17:05
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Har du möjligheter att utöka partitionen som avser filsytemet C: ?
Citera
2010-09-02, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Har du möjligheter att utöka partitionen som avser filsytemet C: ?

Ja jag har möjlighet att utöka c för jag har mer utrymme på andra partitioner men jag vet inte hur jag gör
Citera
2010-09-02, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Avaktivera systemåterställningen. Kontrollpanelen->Mappalternativ, visa dolda filer och visa systemfiler. I Windows-mappen finns hopers med bilbiotek som börjar med ett $-tecken, de kan du radera rakt av. De är avinstallationsfiler för windows service-packar. Installera och kör CCleaner.

Tack för hjälpen!
Hur gör jag för att avaktivera systemåterställningen? Vad innebär det konkret om jag gör det?

Rensade alla § filer vilket gav lite mer än 1 gb.

Körde cc cleaner vilket gav ytterligare 100mb, vågade ej köra den på avancerad då där kom en del meddelanden jag ej förstod
Citera
2010-09-02, 17:16
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swisch
Ja jag har möjlighet att utöka c för jag har mer utrymme på andra partitioner men jag vet inte hur jag gör

Det ligger lite skärmbilder -> http://www.partitionwizard.com/screen-shots.html
Citera
2010-09-02, 18:54
Medlem
Norezs avatar
en HDD idag är ganska billig så satsa på det vetja
Citera
2010-09-02, 19:21
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swisch
Hur gör jag för att avaktivera systemåterställningen? Vad innebär det konkret om jag gör det?

Kontrollpanel->System, fliken Systemsåterställning - bocka av/inaktivera systemåterställningen.

Har du aldrig använd systemåterställningen kommer du förmodligen inte heller att behöva det. För XP är det totalt värdelöst då det ger mer bekymmer än det möjligen kan lösa. Däremot Vista och W7 kan icke-tekniker lyckas att återställa en skada som man orsakat själv t.ex. petat i registret utan att veta vad man pysslat med. Något skydd mot virus/trojaner är det inte. CCleaner är ofarligt att köra, undvik bara det sista rensningsalternativet dvs "Rensa ledigt utrymme" om du nu inte har raderad brottlig info på hårddisken som bara måste bort - det tar lång tid att köra.
Citera
2010-09-02, 20:45
Medlem
Tack för hjälpen alla som tipsat i tråden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in