2010-09-02, 15:38
Medlem
Starvids avatar
När man i vanliga fall vill byta skrivbordsbakgrund högerklickar man på bilden i fråga och väljer "Använd som skrivbordsunderlägg". AV någon anledning har det ingen effekt på min nya bärbara dator. Inget händer helt enkelt. Vad är felet, vad ska jag göra?

Min dator är en Asus Eee 1005 PE. Operativsystemet är Windows 7.
Citera
2010-09-02, 16:18
Medlem
vonOlofs avatar
Funktionen finns inte i Windows 7 Starter, men det finns allehanda workarounds som funkar.

I ditt fall borde du rentav kunna använda Eee Docking, programmet som lägger sig som en "expanderbar uppåtpil" i mitten längst ner på skärmen. Klicka på den gröna pilen, välj Eee Tools och därefter Systeminställning.
Citera
2010-09-03, 16:27
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof
Funktionen finns inte i Windows 7 Starter, men det finns allehanda workarounds som funkar.
Hur i HELVETE tänkte man här? Den funktionen har ju funnits typ sen Windows 3.1

Citat:
I ditt fall borde du rentav kunna använda Eee Docking, programmet som lägger sig som en "expanderbar uppåtpil" i mitten längst ner på skärmen. Klicka på den gröna pilen, välj Eee Tools och därefter Systeminställning.
Under "Eee Tools" finns bara tre alternativ att välja mellan: "Online uppdateringar" (ja, de skriver så), "Justera teckenstorlek" och "Dockningsinställningar".
Citera
2010-09-03, 16:56
Medlem
Andreasvbs avatar
Det går att ändra på med lite ändringar i registret, eller med en del program.

http://www.sevenforums.com/tutorials...7-starter.html
http://superuser.com/questions/69601...tarter-edition
http://www.stardock.com/products/mycolors/
Citera
2010-09-03, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Hur i HELVETE tänkte man här? Den funktionen har ju funnits typ sen Windows 3.1
De har gjort mer än så.

Extern skärm, upplösningar osv har de också begränsat rejält. Inte ens med nya drivrutiner från både kretstillverkaren och datortillverkaren. Man kan installera de andra Win 7 versionerna men då får man inte glömma drivrutinerna för annars blir skärm inställningarna precis som med Win 7 starter.
Citera
2010-09-03, 19:32
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Under "Eee Tools" finns bara tre alternativ att välja mellan: "Online uppdateringar" (ja, de skriver så), "Justera teckenstorlek" och "Dockningsinställningar".
Kör "Online uppdateringar" (SIC) och kolla om du får hem en ny version av Eee Docking, där definitivt alternativet "Systeminställning" dyker upp.
Citera
2010-09-04, 16:17
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
De har gjort mer än så.

Extern skärm, upplösningar osv har de också begränsat rejält. Inte ens med nya drivrutiner från både kretstillverkaren och datortillverkaren. Man kan installera de andra Win 7 versionerna men då får man inte glömma drivrutinerna för annars blir skärm inställningarna precis som med Win 7 starter.
Men fan vad jobbigt, jag har tidigare retat mig på att det bara finns två upplösningar att välja. Varför i helvete har man tagit bort de här helt nödvändiga egenskaperna?
Citera
2010-09-04, 16:20
Medlem
Andreasvbs avatar
Upplösningen ska man inte behöva ändra.
Den borde väl vara inställd på "native"? Så man får bäst kvalité på bilden.

Kolla mina länkar för att byta skrivbord.
Citera
2010-09-04, 16:29
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Kör "Online uppdateringar" (SIC) och kolla om du får hem en ny version av Eee Docking, där definitivt alternativet "Systeminställning" dyker upp.
Hm, problemet är att den inte hittar några uppdateringar. Den säger att den är version 1.19.
Citera
2010-09-04, 16:52
Medlem
Andreasvb:
Vi pratade om en annan sak som brukar irritera folk som fick Win 7 starter.

Undrar ni varför jag snackar om det så vill jag få honom att förstå att netbook blir jätte bra om man bara byter ut Win 7 stater. Har man extern skärm, tangentbord och mus funkar det till att surfa, jobba, skriva, lyssna på musik samtidigt.

Det där med extern skärm vet jag via 2 st netbook där ena äldre med XP och andra nyare med Win 7 starter. Grafikkretsen klarar av jätte bra upplösningar via extern skärm när den levererades med XP eller du tagit bort Win 7 starter och installerat vanligt Win 7. Men glöm inte drivrutiner för utan dom får du inte bättre upplösning.
Senast redigerad av panpo98 2010-09-04 kl. 16:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in