2023-10-13, 00:02
Medlem
Tinder-depressions avatar
En grej jag inte fattat är varför min soc handläggare är så irriterad och suckar jämt och försöker sätta press på mig genom att sätta mig i nåt praktik eller Samhall.

Helt plötligt kan hon undra hur jag kan hålla mig uppe i vikt då jag handlar för lite mat enligt kontoutdraget. Hajjar inte grejen att hon ska ta de så emotionellt o vara konstant suckad. Värsta är jag inte kan byta handläggare heller
Citera
2023-10-13, 08:05
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinder-depression
En grej jag inte fattat är varför min soc handläggare är så irriterad och suckar jämt och försöker sätta press på mig genom att sätta mig i nåt praktik eller Samhall.

Helt plötligt kan hon undra hur jag kan hålla mig uppe i vikt då jag handlar för lite mat enligt kontoutdraget. Hajjar inte grejen att hon ska ta de så emotionellt o vara konstant suckad. Värsta är jag inte kan byta handläggare heller

Klart du kan. Att kommentera din vikt är uppenbart olämpligt och du lär få igenom ett byte. Att gå igenom ditt kontoutdrag och anmärka på vad du handlar är också helt klart olämpligt.
Citera
2023-10-13, 09:45
Medlem
Citat:

Visst kan du försöka byta handläggare. Inte säkert att du får det beviljat, men det går alltid att försöka. Eventuellt överklaga avslag.

Just detta med någon form av aktivitet kan dock vara svårt att slippa om du är arbetssökande. De har rätt att ställa sådana krav för att öka dina möjligheter att få jobb. Att tacka nej brukar leda till helt eller delvis avslag. Oftast helt.
Citera
2023-10-13, 12:27
Medlem
Tinder-depressions avatar
Det värsta var att hon helt plötsligt ville göra spontan hembesök under mötet för att se hur mycket mat jag har hemma. Tackade nej givetvis för soc hade bara några månader innan gjort en hembesök. Fick dock avslag för att jag vägrade.

Flummig handläggare som inte kan bete sig professionellt. Är ingen värsta advokat men lite tips om man kan utmana dom med orden så dom inte trampar på dig?
Citera
2023-10-13, 14:01
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Det värsta var att hon helt plötsligt ville göra spontan hembesök under mötet för att se hur mycket mat jag har hemma. Tackade nej givetvis för soc hade bara några månader innan gjort en hembesök. Fick dock avslag för att jag vägrade.

Flummig handläggare som inte kan bete sig professionellt. Är ingen värsta advokat men lite tips om man kan utmana dom med orden så dom inte trampar på dig?

Om dom ser att du spenderar väldigt lite på mat/i mataffärer enl kontoutdragen så är det anledning att misstänka att du har svarta inkomster som du köper mat för, så det är helt i linje med deras uppgifter.

Mao, dom misstänker att du ägnar dig åt bidragsfusk, att du har inkomster/tillgångar som du inte rapporterar in, eller att du har tillgång till gratis mat nånstans, vilket även det kan vara grund för avdrag på hur mycket som betalas ut.
Senast redigerad av Sereena 2023-10-13 kl. 14:07.
Citera
2023-10-13, 14:04
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Klart du kan. Att kommentera din vikt är uppenbart olämpligt och du lär få igenom ett byte. Att gå igenom ditt kontoutdrag och anmärka på vad du handlar är också helt klart olämpligt.

Att ha lite koll på hur man spenderar pengarna är deras jobb, om en person till synes spenderar onormalt lite på mat så finns anledning att misstänka att det finns svarta/oregistrerade inkomster som används till mat, eller att personen har tillgång till gratis mat nånstans, vilket kan vara grund för sänkt stöd.
Citera
2023-10-14, 09:45
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:

Överklaga. Så där får det inte gå till.

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Att ha lite koll på hur man spenderar pengarna är deras jobb, om en person till synes spenderar onormalt lite på mat så finns anledning att misstänka att det finns svarta/oregistrerade inkomster som används till mat, eller att personen har tillgång till gratis mat nånstans, vilket kan vara grund för sänkt stöd.

Struntprat.
Citera
2023-10-14, 18:50
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Överklaga. Så där får det inte gå till.

Struntprat.

Det är deras jobb att ha koll på och utreda misstänkt fusk.
Citera
2023-10-15, 10:52
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det är deras jobb att ha koll på och utreda misstänkt fusk.

Javisst, om det finns anledning. Att kommentera privata inköp och att begära hembesök för att rota igenom skafferi och kylskåp är uppenbart olämpligt.
Citera
2023-10-15, 11:58
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:

Ta ut bidraget i kontanter då så kan hon inte se vad du handlar. Det kan ju knappast vara mot reglerna.

Att hon vill få dig i arbete är väl inget konstigt. Varför arbetar du inte som normala människor gör?
Citera
2023-10-15, 18:42
Avslutad
Jag är helt ny och novis på det här med försörjningsstöd. Men hur stor är sannolikheten att man blir beviljad, om man idag ger bort alla sina pengar i gåva till en släkting (miljoner) och söker stöd om ett år? Alltså låta det gå 365 dagar innan man söker?
Senast redigerad av fyrnox 2023-10-15 kl. 18:46.
Citera
2023-10-16, 03:51
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Javisst, om det finns anledning. Att kommentera privata inköp och att begära hembesök för att rota igenom skafferi och kylskåp är uppenbart olämpligt.

Om kontoutdragen visar att personen köpt annat än mat (ie spenderat I butiker som inte säljer mat) i sådan utsträckning att det inte finns pengar nog till en rimlig mängd mat (framförallt om det sker upprepade gånger) så finns det anledning att misstänka att det finns oredovisade inkomster/tillgångar.
Hembesök är ett av många sätt dom har för att utreda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in